Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2728995_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 26-06-2023
Enhed: JUR
Sagsbeh.: DEPFLF
Sagsnr.: 2308154
Dok. nr.: 2755459
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 455 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 6. juni 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 455:
”Den
1. juli 2018 blev tolkegebyret indført. Kan ministeren for den samlede periode
oplyse, hvor mange borgere der er blevet pålagt tolkegebyr, hvor mange penge der
er blevet indbetalt i gebyr, og hvor meget det har kostet i administration?”
Svar:
For så vidt angår den del af spørgsmålet der drejer sig om, hvor mange penge der er
indbetalt i gebyr, kan jeg henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 253.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Danske Regioner, hvortil jeg kan henholde mig. Danske Regioner har oplyst
følgende:
”Spørgsmål
1: Hvor mange borgere er blevet pålagt tolkegebyr i perioden 2018-2023?
Af nedenstående tabel fremgår det, hvor mange patienter der er blevet pålagt tolke-
gebyr i perioden 2018-2023. Da tolkegebyrfakturaerne hidtil altid er udsendt mini-
mum to mdr. efter tolkningerne, er tolkningerne ikke altid udført samme år. Specielt i
starten var mange borgere ikke undtaget for at betale tolkegebyr og blev først undta-
get efter at de havde modtaget første faktura. Den enkelte patient kan have modta-
get mere end én opkrævning på tolkegebyr. Det oplyste antal er antallet af forskellige
patienter, der er opkrævet tolkegebyr per år.
./.
Tabel 1:
Antal borgere pålagt tolkegebyr
Antal
2018
2019
2020
2021
2022
Antal
borgere
pålagt
tolkege-
byr
4534*
23778**
12003
12014
10454
2023
t.o.m.
1/6-23
5192
Kilde: Indberetninger fra regionerne. * Tallet dækker kun over borgere pålagt tolkegebyr i Region
Hovedstaden, da de andre regioner først har udstedt fakturaer for 2018 i 2019. ** En del fakturaer
udsendt i 2019 vedrører tolkning i 2018. Region Midtjylland er ved at implementere ny robotløs-
ning for udsendelse af tolkegebyrfakturaer og mangler derfor at udsende nogle fakturaer. Per
20/6-2023 er der kun udsendt fakturaer t.o.m. januar 2023.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvor mange borgere der er blevet pålagt tolkegebyr, hvor mange penge der er blevet indbetalt i gebyr, og hvor meget det har kostet i administration
2728995_0002.png
Spørgsmål 2: Hvor meget har tolkegebyr kostet i administration i perioden 2018-
2023?
Regionerne beskriver, at der er et stort tids- og ressourcemæssigt forbrug ved hånd-
tering af tolkegebyrordningen i alle regioner. Udgifter til administration dækker over
løn til administrativt personale, udgifter til lægeerklæringer, it mv. Det administrative
personale har opgaver, som blandt andet dækker over journalisering af lægeerklærin-
ger, afregning af lægeerklæringer, evt. tilbageregulering af allerede opkrævet tolke-
gebyr på baggrund af lægeerklæringer, udfærdigelse og fremsendelse af faktura på
tolkegebyr, sagsbehandling af indsigelser på tolkegebyr, kreditering af opkrævet tol-
kegebyr, sagsbehandling af klagesager fra Styrelsen for Patientklager, efterfølgende
rykkerhåndtering af fakturaer på tolkegebyr mv., samt håndtering af henvendelser fra
både borgere, patienter og sundhedspersonale med spørgsmål vedrørende tolkege-
byrordningen eller en faktura.
Det har indenfor tidsfristen ikke været muligt at opgøre de samlede administrations-
udgifter, hvorfor opgørelsen hovedsageligt indeholder udgifter til administrativt per-
sonale der administrerer ordningen. En stor del af administrationen af tolkegebyrs-
ordningen ligger dog også hos de kliniske personale, herunder ifm. udfærdigelse af
undtagelseserklæringer, dialog med patienten om behovet mv. Det har ikke været
muligt at opgøre udgifterne til administration af ordningen via det kliniske personale,
ligesom der for flere regioner ikke indgår udgifter til undtagelseserklæringer. Det be-
tyder, at nedenstående opgørelse er et minimums beløb.
Herudover varierer udgifterne bl.a. som følge af antallet af borgere der er pålagt tol-
kegebyr, antallet af undtagelseserklæringer, klagesager mv., hvorfor udgifterne er op-
gjort som et spænd.
Tabel 2: Minimumsudgifter til administration af tolkegebyrordningen
mio. kr.
2018
2019
2020
2021
2022
Udgifter til 5-10
5-10
5-10
5-10
5-10.
admini-
stration*
Kilde: Indberetninger fra regionerne *Opgørelsen af udgifterne indeholder ikke
fuldt ud udgifter til udarbejdelse af undtagelseserklæringer og udgifter til admi-
nistration via det kliniske personale.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2