Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2730776_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 29-06-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAMG
Sagsnr.: 2306816
Dok. nr.: 2726629
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 385 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 4. maj 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 385:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke ventetider, der er til undersøgelse og behandling på
privathospitaler og i speciallægepraksis for hhv. patienter med privat sundheds-
forsikring og for patienter, der er henvist af det offentlige sundhedsvæsen?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra
Danske Regioner, der oplyser følgende:
”Danske Regioner har aftale om, at der skal registreres ventetider på
www.sundhed.dk
og
www.mitsygehusvalg.dk
for så vidt angår ventetiden for
patienter henvist fra det offentlige sundhedsvæsen. Ventetiderne for patienter, der
anvender en privat sundhedsforsikring, kendes ikke.
For patienter henvist via det udvidede frie sygehusvalg er der indgivet klager fra
patienter om, at de fået oplyst kortere ventetid, men at denne relaterede sig til
sundhedsforsikringer og ikke regionale patienter. Disse klager tages op med den
enkelte private leverandør enten fra regionen eller fra Danske Regioners side,
ligesom emnet drøftes med Sundhed Danmark i forhandlingerne om det udvidede
frie sygehusvalg.
Desuden gælder det for speciallægepraksis, at der i overenskomsten er aftalt et sæt
etiske retningslinjer, som blandt andet gør det klart, at speciallægers beskæftigelse
ved siden af overenskomstopgaverne ikke bør have hverken tidsmæssige eller
indholdsmæssige konsekvenser for udøvelsen af opgaver under overenskomsten.
Udvalgte punkter fra de etiske retningslinjer lyder:
1)
Fuldtidspraktiserende speciallæger har deres primære beskæftigelse inden for
den indgåede overenskomst med regionen hvilket betyder, at speciallægers evt.
bibeskæftigelse ikke må have tidsmæssige eller indholdsmæssige konsekvenser
for udøvelsen af opgaver efter overenskomsten.
Ingen speciallæger eller dennes personale må uopfordret tilbyde en patient at
komme hurtigere til mod privat betaling, hverken telefonisk, på klinikkens
hjemmeside eller ved patientens fremmøde.
Der skal være en klar adskillelse af behandling under overenskomsten og i privat
regi. Det betyder, at der ikke må reklameres på hjemmesiden vedrørende
ydernummeret, om at der tilbydes privat behandling. Eventuel privat behandling
kan fremgå af selvstændig hjemmeside.
2)
3)
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om, hvilke ventetider, der er til undersøgelse og behandling på privathospitaler og i speciallægepraksis for hhv. patienter med privat sundhedsforsikring og for patienter, der er henvist af det offentlige sundhedsvæsen
4)
5)
6)
Hvis en patient finder den oplyste ventetid til behandling for lang (dvs. både
behandling omfattet af overenskomsten samt behandling der ikke er omfattet af
overenskomsten), skal den praktiserende speciallæge oplyse patienten om andre
behandlingsmuligheder i det offentlige sundhedsvæsen. I den forbindelse må
speciallægen ikke udelukkende henlede patientens opmærksomhed på
muligheden for at få en tid hos speciallægen selv som privat behandling eller på
privathospitaler eller klinikker, hvor speciallægen udfører arbejde, eller hvor
speciallægen på anden måde har økonomiske interesser.
Hvis en speciallæge udfører privat behandling, skal patienten altid forudgående
oplyses om muligheden for evt. vederlagsfri behandling andet sted i
sundhedsvæsenet (1). Patienten skal skriftligt erklære sig indforstået med at
betale, inden behandlingen iværksættes. Regionen skal ved forespørgsel kunne
få kopi af patientens underskrevne erklæring, hvorved der sikres indsigt i, at
oplysningspligten over for patienten er opfyldt, og at patienten har erklæret sig
indforstået med selv at betale for behandlingen.
Alle speciallæger er forpligtet til at fordele deres omsætning jævnt over året. Der
må ikke lukkes for behandling før årets udgang, fordi knækgrænse eller
omsætningsloft er nået.
(1) Her tænkes på, at patienten er gjort bekendt med reglerne om behandling uden
egenbetaling og mulighederne for at benytte sig af udredningsretten og det udvidede
frie sygehusvalg, herunder den midlertidige forlængelse af det udvidede frie
sygehusvalg for somatisk
behandling”
Jeg henholder mig til bidraget fra Danske Regioner.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2