Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2713358_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 24-05-2023
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPJUSJ
Sagsnr.: 2305919
Dok. nr.: 2694974
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 366 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 26. april 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Brown (LA).
Spørgsmål nr. 366:
”Vil
ministeren kommentere kronik af Christian Madsen, konsulent, Københavns S, i
Jyllands-Posten 25/4-23:
”Det erstattelige og det uerstattelige”? Ministeren bedes
herunder punkt for punkt kommentere den kritik af patienterstatningssystemet, som
fremgår af kronikken.”
Svar:
Jeg er meget berørt af kronikken, og det gjorde mig ondt at læse om skribentens
kræftsyge hustru. Det er forfærdeligt, at skribenten sidder tilbage med en oplevelse
af, at der er ikke er nogen i deres ringhjørne.
Jeg vil indledningsvis gøre opmærksom på Patienterstatningens svar på Christian
Madsens kronik, som er bragt i Jyllandsposten den 27. april 2023 med titlen
”Patient-
erstatningen: Kære Christian
– din historie gør ondt at læse”.
Svaret kommer bl.a. ind
på erstatningsretlige regler og principper, uvildighed i Patienterstatningens afgørelser
og proceduren ved ansøgninger om erstatning til Patienterstatningen.
Jeg kan desuden oplyse, at der ikke er hjemmel til at give strakserstatninger, som be-
røres i kronikken. Patienterstatningen skal først tage stilling til, om der er et ansvars-
grundlag i den enkelte sag. Hvis dette er tilfældet, anerkender Patienterstatningen
ansvaret, og i den forbindelse tilkender Patienterstatningen den del af erstatningen,
der kan opgøres på anerkendelsestidspunktet. Patienter, som modtager livsforlæn-
gende behandling eller på anden måde er meget syge, vil få deres sag hastebehandlet
i Patienterstatningen.
I kronikken omtales et forslag om omkostningsgodtgørelse til advokatbistand. Det er
ved indførelsen af Patienterstatningsordningen i 1992 forudsat, at det påhviler Pati-
enterstatningen at oplyse og afgøre sagerne. Ansøger skal alene udfylde et ansøg-
ningsskema til Patienterstatningen, og det er gratis for patienten at søge om erstat-
ning.
Der er vejledningsmateriale på bl.a. Patienterstatningens hjemmeside, og det er mu-
ligt at udfylde ansøgningen digitalt eller få tilsendt et ansøgningsskema. Det er også
muligt at henvende sig telefonisk til Patienterstatningen og få hjælp til at udfylde an-
søgningen. Man behøver ikke specificere sit erstatningskrav, idet Patienterstatningen
altid
hvis sagen anerkendes
indhenter den dokumentation, der er nødvendig for,
at erstatningen kan opgøres, og opgør erstatningen efter reglerne i erstatningsan-
svarsloven.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm., om kommentar til kronik af Christian Madsen, konsulent, Københavns S, i Jyllands-Posten 25/4-23: Det erstattelige og det uerstattelige"
./.
Jeg henviser desuden til min samtidige besvarelse af SUU alm. del spm. 367 hvad an-
går Patienterstatningens mulighed for at tage sager op af egen drift.
I min samtidige besvarelse af SUU alm. del spm. 368 redegøres for anerkendelse af
erstatning.
./.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2