Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2709330_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 17-05-2023
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPRUAS
Sagsnr.: 2303582
Dok. nr.: 2671020
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 330 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 20. april 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 330:
”Hvilken
betydning har de store budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitets-
fondsstøttede supersygehusbyggerier for regionernes driftsomkostninger? Er der i
visse tilfælde tale om dobbeltdrift som følge af, at regionerne både skal drifte de sy-
gehuse, som er forsinkede og endnu ikke står færdige, og de sygehuse som stadig an-
vendes pga. forsinkelsen af de nye supersygehusbyggerier?”
Svar:
Klinisk dobbeltdrift i en afgrænset periode ved flytning er et kendt vilkår i forbindelse
med opførelsen af de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Det ændres ikke af
eventuelle forsinkelser.
Jeg forstår dog spørgsmålets ærinde således, at man ønsker afklaret hvorvidt udgifter
til bygningsdrift på forsinkede kvalitetsfondsprojekter belaster regionernes ordinære
driftsrammer.
Det gælder generelt, at udgifter til byggepladsdrift, herunder el, vand og varme samt
øvrige løbende omkostninger skal finansieres inden for projektets totalramme, indtil
kvalitetsfondsbyggeriet er overgået til driften. Dette har hidtil været praksis, og for-
ventes tydeliggjort i en kommende revision af Indenrigs- og Sundhedsministeriets
regnskabsinstruks for kvalitetsfondsprojekterne.
Dermed belaster dobbeltdrift i denne forstand ikke regionens driftsbudget.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde