Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPRUAS
Koordineret med:
Sagsnr.: 2303582
Dok. nr.: 2621901
Dato: 06-04-2023
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Folketingets Sundhedsudvalg, Christiansborg, 18. april 2023 kl. 14
Åbent samråd om budgetoverskridelser og forsinkelser
på kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier (spm. K-N)
Samrådsspørgsmål K:
Vil ministeren på baggrund af de mange nylige sager om fejl,
budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede
supersygehusbyggerier redegøre for, hvilke konsekvenser det får for
patienterne i form af eksempelvis færre sengepladser på de nye sygehuse?
Samrådsspørgsmål L:
Vil ministeren på baggrund af de seneste sager om budgetoverskridelser og
forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier redegøre
for, hvem der skal dække budgetoverskridelserne og hvordan?
Samrådsspørgsmål M:
Vil ministeren redegøre for årsagerne til de mange fejl, budgetoverskridelser
og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier, og
herunder om ministeren mener, at det kan skyldes uhensigtsmæssigheder i
udbudsreglerne?
Samrådsspørgsmål N:
Hvilke tiltag påtænker ministeren konkret at tage, for at sikre, at der ikke
sker yderligere budgetoverskridelser og forsinkelser af de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier?
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
Tak for spørgsmålene.
Hvis man har fulgt med i nyhederne for nylig, har man ikke
kunnet undgå at høre om de aktuelle udfordringer på de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Der har været historier om store budgetoverskridelser, utætheder
i tage og murværk, skimmelsvamp og ikke mindst forsinkelser.
Den slags historier skaber selvfølgelig bekymring for, om der er
styr på sygehusbyggerierne.
Om vi får de sygehuse, vi håber på – både i forhold til kvalitet og
kapacitet.
Og hvilke konsekvenser, de forventede budgetoverskridelser
kommer til at få for sundhedsvæsenet.
***
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
Til en begyndelse synes jeg, det er vigtigt at sætte de aktuelle
historier lidt i perspektiv.
Det er værd at huske på, at 10 af de i alt 16 byggerier faktisk er
fuldt ibrugtagne nu.
Og at seks byggerier i alt væsentligt er afsluttet inden for den
faste budgetramme for hvert projekt – den såkaldte totalramme.
Det synes jeg godt, vi kan anerkende. Det er bestemt ikke
normen, når man sammenligner med andre store, komplekse
anlægsprojekter.
Og at de nye bygninger også fungerer, kan vi bl.a. se af de
evalueringer, regionerne har foretaget af de nye sygehuse efter de
er taget i brug.
Desværre er det så også sådan, at de seks projekter, der stadig er i
gang, nu alle forventer at overskride totalrammen.
Det er en situation, der skal håndteres, så vi kan være trygge ved,
at også de sidste sygehusbyggerier kommer helt i mål.
***
Side 3
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
[Besvarelse af spørgsmål K]
Der bliver spurgt til, hvilke konsekvenser, de aktuelle problemer
får for patienterne, i form af eksempelvis færre sengepladser.
Det er ingen hemmelighed, at regionerne på nogle projekter har
valgt at reducere antallet af senge i forhold til det, der oprindeligt
var planlagt.
Men det er en betingelse for tilskuddet fra kvalitetsfonden, at
regionerne bygger fuldt funktionsdygtige sygehuse med
tilstrækkelig kapacitet.
Og regionerne bekræfter hvert eneste kvartal i rapporter til
regionsrådene og til ministeriet, at den planlagte sengekapacitet
stadig er tilstrækkelig.
Side 4
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
Der er med andre ord - efter regionernes vurdering - ingen af de
nye sygehuse, der kommer til at mangle sengepladser.
I forhold til forsinkelser, så betyder de, at der går længere tid, før
patienterne og medarbejderne får gavn af de nye byggerier og alt
hvad det indebærer fra enestuer til nyt udstyr.
Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende.
Men det er også afgørende, at regionerne får rettet op på fejl i
byggerierne, inden patienterne flytter ind.
Side 5
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
[Besvarelse af spørgsmål L]
Der er også spurgt til, hvem der skal dække
budgetoverskridelserne – og hvordan.
Først og fremmest er rammerne for kvalitetsfondsprojekterne
skruet sådan sammen, at uforudsete udgifter i projekterne skal
håndteres uden at overskride budgetterne.
Hvert byggeprojekt har fra starten haft en reservepulje til at
dække uforudsete udgifter.
Og som en ekstra forsikring har hvert projekt desuden et katalog
over besparelsesmuligheder, som regionerne har kunnet indløse
efter behov.
Når budgetterne har været udfordret, har regionerne altså haft
mulighed for – og pligt til – at omprioritere inden for
projekternes faste budgetter.
Side 6
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
2693518_0007.png
Men nu står vi så i en situation, hvor problemerne på nogle
projekter er så store, at reservepuljer og besparelseskataloger
ikke rækker.
Hvor man ikke har kunnet skære mere i projekterne uden at
skære ind i benet.
For selvom den økonomiske ramme i princippet er fast, så skal
de nye sygehuse selvfølgelig leve op til formålet med
investeringen.
Og formålet med kvalitetsfondsinvesteringen er, som det hedder,
”at etablere tidssvarende og fuldt funktionsdygtige sygehuse med
tilstrækkelig kapacitet”.
Derfor har Indenrigs- og Sundhedsministeriet i flere tilfælde
givet lov til, at projekterne kan forhøje budgetrammen, så
byggerierne kan blive færdige.
Side 7
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
Det skete med Nyt Hospital Nordsjælland i juni 2021 – og senest
er det sket med byggerierne i Odense og Køge her i marts 2023.
Og jeg kan oplyse, at ministeriet er i dialog med Region
Hovedstaden og Region Nordjylland om håndtering af
projekterne i Nordsjælland, Bispebjerg og Aalborg.
For regeringen og regionerne har selvfølgelig en fælles interesse
i, at de nye sygehuse bliver færdige.
Og at økonomiske udfordringer på byggerierne ikke kommer til
at medføre uacceptable besparelser andre steder i regionernes
budgetter.
Derfor er det også sådan, at når regionerne har fået lov at forhøje
budgetrammen for et projekt, så indebærer det, at de ikke skal
nedprioritere andre anlægsprojekter for at overholde budgetloftet.
Regionerne har desuden fået mulighed for at lånefinansiere
budgetoverskridelserne. Det er derfor regionerne selv, der skal
dække merudgiften.
***
Side 8
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
[Besvarelse af spørgsmål M]
Dernæst er jeg blevet bedt om at redegøre for årsagerne til fejl,
budgetoverskridelser og forsinkelser.
Og om jeg mener, at forholdene skyldes uhensigtsmæssigheder i
udbudsreglerne.
For at starte med udbudsreglerne, så er det vigtigt at slå fast, at de
rummer mulighed for at bruge forskellige udvælgelseskriterier.
Det er ikke sådan, at man er tvunget til at vælge den leverandør,
der tilbyder den laveste pris.
Og regionerne har ikke over for ministeriet nævnt, at
udbudsreglerne skulle være årsag til de aktuelle problemer.
Udbudsreglerne ligger i øvrigt under Erhvervsministeriet. Jeg vil
derfor henvise til erhvervsministeren, hvis der er ønske om at gå
mere i dybden med udbudsreglerne.
Side 9
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
Så lad mig gå videre til at stille spørgsmålet, hvad årsagerne til
fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser ellers kan være.
Hvis der var et helt enkelt svar på det, ville det selvfølgelig også
være lettere at forebygge og håndtere de problemer, vi ser på
mange store byggerier.
For nogle af projekterne er der tale om overskridelser, der
primært skyldes de voldsomme prisstigninger på blandt andet
byggematerialer, som vi har set de seneste par år.
Prisstigninger, der blandt andet skyldes COVID-19, krigen i
Ukraine og presset på de globale forsyningskæder.
For andre af projekterne er der tale om, at budgetterne eller
tidsplanen skrider på grund af for eksempel mangelfuld
planlægning eller fejl, der bliver opdaget for sent.
Side 10
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
Det er værd at sondre mellem på den ene side de problemer, der
skyldes ekstraordinære, udefrakommende omstændigheder.
Og på den anden side de problemer, der kunne og skulle have
været forebygget.
Regionerne har i økonomiaftalen for 2023 fået mulighed for at
henvende sig til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, hvis
sygehusbyggerierne oplever ekstraordinære udfordringer.
Den aftaletekst er baggrunden for, at Region Syddanmark og
Region Sjælland nu har fået mulighed for at forhøje
budgetrammerne for byggerierne i Køge og Odense.
Side 11
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
Men så er der også de problemer, der kunne og skulle have været
forebygget.
Som med alle andre byggeprojekter må man forvente, at der sker
fejl undervejs. Men det er klart, at nogle af de fejl, man har
kunnet læse om på det seneste, er helt uacceptable.
For eksempel må man selvfølgelig kunne forvente, at tag og
facader er tætte, så det ikke regner ind.
Jeg vil nødigt gøre mig klog på, om det er regionerne, rådgiverne
eller entreprenørerne, der bærer det primære ansvar her.
Jeg kan bare konstatere, at det i sidste ende er regionernes ansvar
som bygherrer at forebygge fejl – og at få rettet op på de fejl, der
alligevel sker.
***
Side 12
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
[Besvarelse af spørgsmål N]
Afslutningsvist er jeg blevet bedt om at redegøre for, hvordan jeg
vil sikre, at der ikke sker yderligere budgetoverskridelser og
forsinkelser på byggerierne.
Det er som sagt regionernes ansvar at gennemføre
sygehusbyggerierne inden for en fast budgetramme.
Dette fremgår af Indenrigs- og Sundhedsministeriets
administrationsgrundlag for sygehusbyggerierne.
Her fremgår det også, at ministeriets tilsyn har som væsentligste
formål at følge op på, at midlerne fra kvalitetsfonden anvendes i
overensstemmelse med tilsagnsvilkårene.
4 ud af 6 igangværende projekter er nu under skærpet tilsyn i
ministeriet.
Det indebærer en tæt dialog mellem regionerne og ministeriet,
hvor ministeriets rolle blandt andet er at stille kritiske spørgsmål
til regionernes styring af projekterne.
Side 13
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet 18/4-23 om, hvilke konsekvenser det får for patienterne med de mange nylige sager om fejl, budgetoverskridelser og forsinkelser på de kvalitetsfondsstøttede supersygehusbyggerier
I forbindelse med de skærpede tilsyn har ministeriet sammen
med regionerne fået gennemført eksterne undersøgelser af en
række af projekterne.
Det har resulteret i en række anbefalinger, som regionerne har
implementeret.
For de konkrete beslutninger om styring af projekterne – de
bliver taget i regionerne.
Jeg forventer derfor, at regionerne fortsat løfter deres ansvar, så
de nye sygehuse bliver bygget ordentligt færdige og taget i brug
– til gavn for patienterne.
Tak for ordet.
Side 14