Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2718258_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-05-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPEGW
Sagsnr.: 2305590
Dok. nr.: 2712372
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 293 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. april 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 293:
”Vil
ministeren oplyse ventetiderne fra henvisning til endelig behandling på alle de
specialfunktioner, som privathospitalerne havde identificeret som specialer, de
kunne varetage, men som i første omgang ikke er inkluderet i ansøgningsrunden
for privathospitaler om at varetage udvalgte specialfunktioner?”
Svar:
Da specialeplanlægning er Sundhedsstyrelsens kompetence, var det Sundhedsstyrel-
sen, der i foråret 2023 fik til opgave at igangsætte en ekstraordinær ansøgningsrunde
for at afklare, om flere specialiserede behandlingsformer kan løftes i det private
sundhedsvæsen og på flere offentlige sygehuse for at nedbringe ventelister. Den eks-
traordinære ansøgningsrunde
blev som bekendt igangsat som følge af ”Delaftale
til
Akutplan: Brug af privat sygehuskapacitet til afvikling af ventelister”,
som regeringen,
Danske Regioner og Sundhed Danmark indgik aftale om i februar 2023.
Til brug for besvarelsen har ministeriet derfor indhentet bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen.
Sundhedsstyrelsen oplyser:
”Regeringen
og Danske Regioner indgik som en del af Akutplanen for sundhedsvæse-
net en aftale med Sundhed Danmark, der omhandler brug af privat sygehuskapacitet
til afvikling af ventelister.
I relation hertil fik Sundhedsstyrelsen til opgave at afklare, om der er specialiserede
behandlinger, der kan varetages flere steder i landet for at nedbringe ventelister på
områder, der har særligt høje ventetider og presset kapacitet på landsplan.
Sundhedsstyrelsen modtog den 1. marts 2023 indmeldinger fra henholdsvis Sundhed
Danmark og Danske Regioner med lister over konkrete specialfunktioner, som de vur-
derede var relevante at inddrage i den ekstraordinære ansøgningsproces. Der blev
indmeldt 85 forskellige specialfunktioner, henholdsvis 81 fra Sundhed Danmark og 13
specialfunktioner fra Danske Regioner (hvoraf der var overlap mellem ni funktioner).
På baggrund af disse indmeldinger foretog Sundhedsstyrelsen en vurdering af, for
hvilke specialfunktioner der var grundlag for at åbne op for yderligere ansøgninger i
den ekstraordinære ansøgningsproces. Sundhedsstyrelsens indstilling hertil blev drøf-
tet på møde i Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning den 16. marts 2023,
hvor der sidder repræsentanter fra de lægevidenskabelige og sygeplejefaglige
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om ventetiderne fra henvisning til endelig behandling på alle de specialfunktioner, som privathospitalerne havde identificeret som specialer, de kunne varetage, men som i første omgang ikke er inkluderet i ansøgningsrunden for privathospitaler om at varetage udvalgte specialfunktioner
selskaber, de fem regioner, Danske Regioner og Indenrigs- og Sundhedsministeriet og
Sundhedsstyrelsen.
Forudsætningen for Sundhedsstyrelsens vurdering var i henhold til aftalen, at vurde-
ringen af specialfunktionerne skulle følge de eksisterende principper i specialeplanen
for åbning for ansøgere uden for ordinær ansøgningsrunde, samt at grundlaget for
vurderingen skulle baseres på indholdet og argumentationen i indmeldingerne fra
Sundhed Danmark og Danske Regioner. Det blev således specificeret overfor de to
parter, at de skulle angive specialfunktioner, hvor der nationalt var særlige udfordrin-
ger med lange ventelister, baggrund herfor og om muligt, en angivelse af national
ventetid samt beskrivelse af eventuelle andre tungtvejende grunde, der kunne be-
grunde åbning af en ekstraordinær ansøgningsrunde.
Sundhedsstyrelsen gennemgik samtlige 85 indmeldte specialfunktioner. Det blev vur-
deret, hvor der var overlap mellem indmeldingerne fra de to parter, samt hvor der på
det foreliggende grundlag så ud til at være tungtvejende grunde eller indikation her-
for, der tilsagde et behov for at åbne op for en ekstraordinær ansøgningsrunde. Desu-
den gennemgik styrelsen alle indmeldte specialfunktioner med henblik på at afdække,
om styrelsen indenfor de seneste år havde haft andre sager eller informationer som
sammenholdt med oplysningerne fra Danske Regioner og Sundhed Danmark kunne
tilsige et behov for at åbne for en ekstraordinær ansøgningsrunde.
Styrelsen vurderede også, om der var faglige forhold som talte imod åbning af en eks-
tra ansøgningsrunde, herunder kompleksitet eller særlige igangværende sager relate-
ret til funktionen, som burde afsluttes før, der kunne tages stilling til eventuelle yderli-
gere godkendelser. Dertil kom en vurdering af, om flere godkendelser er den rette løs-
ning. Herunder eksempelvis om flere godkendelser reelt vil kunne skabe mere kapaci-
tet, om flere sygehuse vil kunne varetage behandling med den nødvendige kvalitet og
kompetencer, eller om der er risiko for, at yderligere godkendelser vil udvande kvalitet
eller volumen i de eksisterende godkendelser mv. Sundhedsstyrelsens bemærker såle-
des, at vurderingen ikke alene var baseret på oplysninger om kapacitetsudfordringer i
relation til den enkelte specialfunktion.
Hvis ventetiden skulle opgøres for samtlige af de indmeldte specialfunktioner, vil det
være en særdeles omfattende opgave. Det skyldes blandt andet, at der ikke nødven-
digvis kan trækkes automatiserede data på specifikke procedure- eller diagnosekoder
i relation til de enkelte specialfunktioner.
Formulering og afgrænsning af specialfunktionerne i specialeplanen er fastlagt ud fra
et fagligt hensyn og ikke med henblik på at sikre et entydigt match i forhold til eksiste-
rende SKS-koder eller kvalitetsvariable. Derfor vil opgørelse af ventetid for samtlige
indmeldte specialfunktioner forudsætte, at man forhører sig i de fem regioner med
henblik på oplysninger fra de enkelte sygehuse. Dertil kommer, at varetagelse af en
del specialfunktioner hænger tæt sammen med andre funktioner, procedurer mm.,
hvilket vil påvirke opgørelsen af ventetid for den enkelte specialfunktion.
Endelig bemærker Sundhedsstyrelsen, at den indmeldte liste fra Sundhed Danmark
var omfattende. Sundhed Danmark vurderede selv, at de for hver enkel specialfunk-
tion ikke havde mulighed for at dokumentere de konkrete kapacitetsudfordringer. De
indmeldte specialfunktioner var områder, hvor et eller flere af medlemmerne i Sund-
hed Danmark vurderede at have kompetencer til at varetage specialfunktionen.”
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 293: Spm. om ventetiderne fra henvisning til endelig behandling på alle de specialfunktioner, som privathospitalerne havde identificeret som specialer, de kunne varetage, men som i første omgang ikke er inkluderet i ansøgningsrunden for privathospitaler om at varetage udvalgte specialfunktioner
Derudover kan jeg oplyse, at Sundhedsstyrelsen er ved at se nærmere på en række
yderligere specialfunktioner, hvor styrelsen har brug for mere viden for at kunne
vurdere udfordringerne og den rette løsning. Herunder om der er behov for at åbne
for endnu en ekstraordinær ansøgningsrunde til funktionerne. Det gælder fx enkelte
specialfunktioner indenfor tand-, mund- og kæbekirurgi og en række funktioner
indenfor ortopædkirurgi.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3