Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2712021_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-05-2023
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPMSMJ
Sagsnr.: 2304966
Dok. nr.: 2668504
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 289 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 31. marts 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 289:
”Vil
ministeren i lyset af manglen på praktiserende speciallæger tage initiativer til at
fjerne begrænsningerne for, hvor meget praktiserende speciallæger må omsætte,
den såkaldte knækgrænse, og andre foranstaltninger og barrierer, som begrænser el-
ler dæmper speciallægernes aktiviteter?”
Svar:
Den samlede økonomiske ramme for speciallægehjælp og de øvre og nedre omsæt-
ningsgrænser for hver enkelt speciallæge fastsættes i Overenskomst om speciallæge-
hjælp indgået mellem Foreningen af Speciallæger (FAS) og Regionernes Lønnings- og
Takstnævn (RLTN). Hvorvidt der er behov for ændringer i den samlede økonomiske
ramme eller i mekanismerne bag styringen af økonomien er et overenskomstanlig-
gende, som vil skulle drøftes mellem FAS og RLTN.
Med
Aftale om akutplan for sygehusvæsenet
blev regeringen og Danske Regioner i fe-
bruar 2023 enige om, at regionerne forsat vil anvende kapaciteten hos bl.a. de prakti-
serende speciallæger til at afvikle de aktuelle ventelister.
Det er en klar prioritet for regeringen at sikre et robust og bæredygtigt sundhedsvæ-
sen. Regeringen har derfor nedsat en Sundhedsstrukturkommission, der skal se på
den fremtidige organisering af sundhedsvæsenet. Kommissionen skal opstille og be-
lyse modeller for, hvordan vi får et sundhedsvæsen, der bl.a. er mere sammenhæn-
gende og samarbejder på tværs af fagligheder, og hvor opgavefordelingen sikrer, at
patienten kommer i centrum og får en sammenhængende plan for behandling. Jeg
ser frem til Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger.
Derudover har Indenrigs- og Sundhedsministeriet til brug for min besvarelse indhen-
tet bidrag fra Danske Regioner, der oplyser følgende:
”Overordnet
styres økonomien på speciallægeområdet af et økonomiprotokollat
1
,
som er tiltrådt af overenskomstens parter, og som har til formål at sikre, at udgiftsud-
viklingen på området overholder de fastsatte økonomiske rammer og derigennem er
med til at give regionerne budgetsikkerhed. Den økonomiske ramme er 3,4 mia. kr.
1
Der er for alle praksisområder aftalt et økonomiprotokollat, hvori der er er aftalt en økono-
misk ramme. Overskrides en økonomisk ramme betales overskridelsen tilbage året efter. Dette
sker ved den halvårlige pris- og lønregulering af honorarerne, hvor man
ved en overskridelse
ikke vil få den fulde takstregulering i det første år. Når overskridelsen er tilbagebetalt til regi-
onerne, føres taksterne tilbage når tilbagebetalingen er fuldført.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm., om ministeren vil tage initiativer til at fjerne begrænsningerne for, hvor meget praktiserende speciallæger må omsætte, den såkaldte knækgænse, og andre foranstaltninger og barrierer, som begrænser eller dæmper speciallægernes aktiviteter
2712021_0002.png
(okt. 2021 PL). Ved den seneste overenskomstforhandling blev det aftalt permanent
at tilføre den økonomiske ramme 126,5 mio. kr. til den demografiske udvikling. Mid-
lerne blev aftalt med en trappevis indfasning.
Herudover findes der på speciallægeområdet to typer af praksis:
Fuldtidspraksis, hvor det forventes, at speciallæger ikke har beskæftigelse
ved siden af praksisarbejdet, der har tids- eller indholdsmæssige konsekven-
ser for udøvelsen af opgaver under overenskomsten.
Deltidspraksis, hvor en praksis udover en minimumsomsætning også har un-
derlagt et loft for, hvor meget man maksimalt kan omsætte for årligt.
Fuldtidspraksis
For at sikre, at en fuldtidspraksis lever op til ovenstående, er der i overenskomsten
fastsat nogle minimumskrav til en praksis’ omsætning, der er defineret ved, at man
minimum skal have en årlig omsætning svarende til 50 pct. af den gennemsnitlige
omsætning for en fuldtidspraksis i det pågældende speciale i 2019
2
. Eksempelvis var
den gennemsnitlige omsætning for en anæstesiolog 3.034.268 kr. i 2021, hvorfor den
minimumsomsætning, som en anæstesiolog skal leve op til i dag er 1.517.134 kr. (okt.
2021 PL). Derudover er der for en fuldtidspraksis også defineret en række speciale-
specifikke knækgrænser (se tabel 1). Disse medfører, at hvis en speciallæge omsætter
for mere end den specialespecifikke knækgrænse, så vil speciallægen få udbetalt 60
pct. af det fulde honorar. Baggrunden for dette er, at omkostningsstrukturen i en spe-
ciallægepraksis typisk betyder, at omkostningen pr. ydelse for en speciallæge er la-
vere end de gennemsnitlige omkostninger. Det vil sige, at når først de faste omkost-
ninger (husleje, udgifter til udstyr o.l.) er betalt, så vil udgifterne være mindre, og der-
med er der en højere indtjening på de ydelser, hvis ikke der sker et knæk af honora-
ret. Knækgrænserne er dermed med til at sikre mere sundhed for pengene.
2
Radiologi-specialet
er undtaget de nedre omsætningsgrænser.
Side 2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 289: Spm., om ministeren vil tage initiativer til at fjerne begrænsningerne for, hvor meget praktiserende speciallæger må omsætte, den såkaldte knækgænse, og andre foranstaltninger og barrierer, som begrænser eller dæmper speciallægernes aktiviteter
2712021_0003.png
Tabel 1 -
Knækgrænser for fuldtidspraksis fordelt på specialer (okt. 2021 PL)
Speciale
Anæstesiologi (1)
Radiologi (03 + 05)
Dermato-venerologi (4)
Reumatologi (Fysiurgi) (6)
Gynækologi og obstetrik (7)
Intern medicin (8)
Kirurgi (9)
Neurologi (18)
Øjenlægehjælp (Oftalmologi) (19)
Ortopædisk kirurgi (20)
Ørelægehjælp (Otologi) (21)
Plastikkirurgi (23)
Psykiatri (24)
Pædiatri (25)
Børne- og ungdomspsykiatri (26)
Knækgrænse (kr.) (01-10-2021)
4.439.667
8.021.557
5.329.460
3.401.012
4.492.643
4.212.195
5.255.334
3.321.283
4.422.902
5.385.875
4.709.513
4.444.703
3.642.213
4.072.665
3.419.188
Kilde: Danske Regioner
Deltidspraksis
Deltidspraksis er en praksis, der agerer i henhold til overenskomsten, men hvor aktivi-
tetsniveauet forventes at være lavere end en fuldtidspraksis. En deltidspraksis er un-
derlagt en nedre omsætningsgrænse på samme vis, men i en anden størrelse, som en
fuldtidspraksis. I tillæg hertil er der et omsætningsloft for deltidspraksis. Omsæt-
ningsloftet betyder, at speciallægen ikke modtager honorar, hvis man omsætter ud-
over det fastsatte omsætningsloft og varierer mellem 1 og 1,2 mio. (okt. 2021 PL).
Uanset om man har en fuld- eller deltidspraksis gælder det for både knækgrænser og
omsætningsloft, at speciallægerne er forpligtede til at fordele deres omsætning jævnt
over året. Der må således ikke lukkes for behandling før årets udgang, fordi knæk-
grænse eller omsætningsloft er nået.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3