Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2685946_0001.png
31. marts 2023
J.nr. 2023 - 2872
Til Folketinget
Sundhedsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 235 af 15. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm., om myndighederne holder øje med, om privathospitaler løbende betaler deres retmæssige skat til Danmark
2685946_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om myndighederne holder øje med, om privathospitaler lø-
bende betaler deres retmæssige skat til Danmark, herunder udbytteskat når/hvis der ud-
betales udbytte til kapitalfondsejerne, samt hvordan den danske stat sikrer sig imod et
skattetab, ved at privathospitaler pålægges kunstigt høje omkostninger til deres internatio-
nale ejerstruktur, som mindsker deres danske skattebetaling?
Svar
Jeg har modtaget følgende bidrag fra Skattestyrelsen om kontrollen af, at selskaber, her-
under privathospitaler, betaler den rigtige selskabsskat, som jeg kan henholde mig til:
”Kontrollen
af, at selskaber, herunder privathospitaler, betaler den rigtige selskabsskat,
varetages af Skattestyrelsen.
Det indgår som et højt prioriteret område for Skattestyrelsen at kontrollere, om der bliver
betalt den korrekte skat, når selskaber udbetaler udbytte til ejerne, herunder fx udenland-
ske kapitalfonde. Denne kontrol sker bl.a. gennem et særligt projekt på området, det så-
kaldte kapitalfonds- og kildeskatteprojekt.
Kontrollen af selskabernes skattebetaling i kapitalfonds- og kildeskatteprojektet er baseret
på risiko- og væsentlighedskriterier, og sager udtages til kontrol på grundlag af tilgænge-
lige data i selskabernes regnskaber, money transfer oplysninger, oplysninger fra regn-
skabsdatabaser samt kontroldata modtaget fra andre lande.
Det er ligeledes højt prioriteret for Skattestyrelsen at kontrollere, om handel mellem sel-
skaber i samme koncern, herunder fx mellem danske datterselskaber og udenlandske mo-
derselskaber, foregår efter armslængdeprincippet.
Armslængdeprincippet indebærer, at priser og vilkår (benævnt transfer pricing) skal være
fastsat i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået mellem uafhængige parter,
og at det vil være i strid med reglerne at pålægge kunstigt høje omkostninger til koncern-
forbundne selskaber, hvorved selskabsskattebetalingen til Danmark kunne mindskes.
Skattestyrelsen foretager også løbende kontrol af overholdelsen af transfer pricing-reg-
lerne i et særligt kontrolprojekt.
Skattestyrelsens transfer pricing-kontrol af de koncerninterne handler baseres også på
dette område på risiko- og væsentlighedskriterier, og sager udtages til kontrol på bag-
grund af oplysninger om størrelsen af de koncerninterne transaktioner, om transaktio-
nerne er grænseoverskridende og typen af transaktioner.”
Side 2 af 2