Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2687276_0001.png
Transportministeren
Sundhedsudvalget
Folketinget
4. april 2023
2023-1339
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Sundhedsudvalget har i brev af 7. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (SUU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 190:
Hvad er de sundhedsmæssige konsekvenser, herunder fra støj- og
luftforurening, af forslag til lov om rammerne for udvikling af Kø-
benhavns Lufthavn, Kastrup?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at Københavns Lufthavne A/S har fået
udarbejdet en miljørapport om den plan for udviklingen af Køben-
havns Lufthavn, Kastrup, som et forslag til lov om rammerne for
udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup, skal muliggøre.
Miljørapporten er udarbejdet af hensyn til den politiske og offent-
lige interesse i miljøeffekter af udviklingen af Københavns Luft-
havn, selvom lovforslaget ikke er miljøvurderingspligtigt. Miljørap-
porten er tilgængelig på Trafikstyrelsens hjemmeside, hvor den har
været i høring frem til den 22. marts 2023.
Samlet set vurderer rapporten, at støjbelastningen fra lufthavnen
fortsat vil ligge inden for de krav, der er i lufthavnens nuværende
miljøgodkendelse. Samtidig fremgår det, at antallet af boliger, som
oplever støjpåvirkninger over 55 dB, vil blive reduceret, sammen-
lignet med situationen i 2018.
I forhold til luftforurening vurderes det, at realisering af den plan,
som lovforslaget skal muliggøre, vil medføre ændringer i lufthav-
nens lokale påvirkning af nærmiljøet (immission), idet der skabes
rammer for flytning af emissionskilder. Den endelige påvirkning
heraf afhænger af en række forhold, der ikke er omfattet af planen
og ikke er afklarede, herunder antallet af flyafgange, den endelige
placering af standpladser og fordelingen af trafikken på disse, den
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm., om sundhedsmæssige konsekvenser af forslag til lov om rammerne for udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup
2687276_0002.png
Side 2/2
fremtidige øvrige drift af lufthavnsarealet, emissionen fra fremti-
dens flymotorer med fremtidens flybrændstof samt antallet af ope-
rationer med hver enkelt flytype. Derfor kan påvirkningen ikke
vurderes nærmere, men det vurderes, at den ikke vil blive væsent-
lig.
Trafikstyrelsen kan desuden oplyse, at den foreslåede lov alene
sætter den overordnede ramme for arealanvendelse i lufthavnen,
mens det efterfølgende plangrundlag vil fastlægge de konkrete an-
vendelsesmuligheder under hensyn til bl.a. miljø, trafikhensyn
m.v. De konkrete anlægsprojekter vil afhængigt af deres karakter
og placering kræve forskellige former for tilladelser og godkendel-
ser efter plan-, miljø- og luftfartslovgivningen. Der vil således
skulle gennemføres yderligere miljøvurderinger i forbindelse med
ændring af plangrundlaget og i forbindelse med konkrete anlægs-
projekter.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen