Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 426
Offentligt
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
12. ju n i 2020
2020-3860
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 426:
Vil ministeren redegøre for, om fastholdelse af den nuværende kapacitet i K ø-
benhavns Lufthavn vil føre til øget flytrafik fra andre lufthavne både nationalt
og internationalt, herunder specificere om dette samlet set vil medføre en stig-
ning i udledningen af klimagasser fra flytrafik?
Svar:
Københavns Lufthavn er forpligtet til løbende at tilpasse kapaciteten i lufthav-
nen til efterspørgslen. Det er en forpligtelse, som Folketinget i medfør af Lov
om luftfart har pålagt Københavns Lufthavn. Det er derfor ikke muligt inden
for det nuværende lovgrundlag af fastlåse kapaciteten i lufthavnen.
Med den nuværende kapacitet i Københavns Lufthavn vil det formentlig være
muligt at håndtere en betydelig vækst i antal passagerer og fly , men det vil
medføre et lavere serviceniveau for passagerer og luftfartsselskaber i forhold til
i dag. Dette kan potentielt påvirke antallet af rejsende og tilgængelige flyruter
fra Københavns Lufthavn. Det vurderes dog, at en forringelse af serviceniveauet
i Københavns Lufthavn ikke i væsentlig grad vil medføre færre lokalt afrejsende
fra lufthavnen, idet passagerer i lufthavnens passageropland forventeligt fortsat
vil benytte lufthavnen, fordi den er tættere placeret på deres hjem; uanset ser-
viceniveau og kapacitet.
En forringelse af serviceniveauet kan dog betyde, at afrejsetidspunkterne bliver
spredt ud over døgnet, så mange passagerer er nødsaget til at rejse på skæve
tidspunkter, fordi der ikke er kapacitet i spidsbelastningsperioderne. Samtidig
vil mange passagerer forventeligt opleve at skulle transporteres med bus til
deres fly. Der vil desuden være mere trængsel i terminalbygningerne, gates og
andre områder af lufthavnen, hvor der er mange passagervendte faciliteter.
Endelig kan en lufthavn med manglende kapacitet have svært ved at få flyene
sendt afsted til tiden, hvilket kan medføre forsinkelser i lufttrafikstyringen;
ikke kun i Danmark, men i hele Europa, hvor der i forvejen er manglende kapa-
citet i dele af luftrummet.