Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2687296_0001.png
Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 426
Offentligt
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
12. ju n i 2020
2020-3860
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 426:
Vil ministeren redegøre for, om fastholdelse af den nuværende kapacitet i K ø-
benhavns Lufthavn vil føre til øget flytrafik fra andre lufthavne både nationalt
og internationalt, herunder specificere om dette samlet set vil medføre en stig-
ning i udledningen af klimagasser fra flytrafik?
Svar:
Københavns Lufthavn er forpligtet til løbende at tilpasse kapaciteten i lufthav-
nen til efterspørgslen. Det er en forpligtelse, som Folketinget i medfør af Lov
om luftfart har pålagt Københavns Lufthavn. Det er derfor ikke muligt inden
for det nuværende lovgrundlag af fastlåse kapaciteten i lufthavnen.
Med den nuværende kapacitet i Københavns Lufthavn vil det formentlig være
muligt at håndtere en betydelig vækst i antal passagerer og fly , men det vil
medføre et lavere serviceniveau for passagerer og luftfartsselskaber i forhold til
i dag. Dette kan potentielt påvirke antallet af rejsende og tilgængelige flyruter
fra Københavns Lufthavn. Det vurderes dog, at en forringelse af serviceniveauet
i Københavns Lufthavn ikke i væsentlig grad vil medføre færre lokalt afrejsende
fra lufthavnen, idet passagerer i lufthavnens passageropland forventeligt fortsat
vil benytte lufthavnen, fordi den er tættere placeret på deres hjem; uanset ser-
viceniveau og kapacitet.
En forringelse af serviceniveauet kan dog betyde, at afrejsetidspunkterne bliver
spredt ud over døgnet, så mange passagerer er nødsaget til at rejse på skæve
tidspunkter, fordi der ikke er kapacitet i spidsbelastningsperioderne. Samtidig
vil mange passagerer forventeligt opleve at skulle transporteres med bus til
deres fly. Der vil desuden være mere trængsel i terminalbygningerne, gates og
andre områder af lufthavnen, hvor der er mange passagervendte faciliteter.
Endelig kan en lufthavn med manglende kapacitet have svært ved at få flyene
sendt afsted til tiden, hvilket kan medføre forsinkelser i lufttrafikstyringen;
ikke kun i Danmark, men i hele Europa, hvor der i forvejen er manglende kapa-
citet i dele af luftrummet.
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm., om kommentar til henvendelse fra Borgergruppen CPH uden udvidelse om helbreds- og sundhedsmæssige effekter af en udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup
2687296_0002.png
Si de 2/2
Luftfartsselskaberne kan i et vist omfang tænkes ud fra kommercielle hensyn at
være tilbøjelige til at flytte flyruter væk fra lufthavne med manglende kapacitet
eller lavt serviceniveau til andre nationale og internationale lufthavne med til-
strækkelig kapacitet og bedre service. Det altafgørende parameter for luftfarts-
selskaberne er dog, om der er efterspørgsel på flyrejser i den pågældende luft-
havn. Hvis et luftfartsselskab kan fylde sine fly, er det usandsynligt, at selskabet
i større omfang flytter ruter væk fra en lufthavn på grund af serviceniveauet.
En dårlige service i lufthavnen kan herudover tænkes at svække dens attraktivi-
tet som knudepunktslufthavn, hvorved transfertrafik flyttes til andre knude-
punktslufthavne. I så fald vil der være en næsten en-til-en sammenhæng i re-
duktionen i trafik i Københavns Lufthavn og stigningen i andre lufthavne. Om
dette rent faktisk vil føre til en egentlig øget udledning af CO
2
er ikke muligt at
sige med sikkerhed. Det kan dog konstateres, at tab i ruter i Danmark medfører
et tab i Danmarks internationale tilgængelighed, som har stor betydning for
samfundsøkonomien.
Det er dog rimeligt at antage, at en attraktiv knudepunktslufthavn med gode
omskiftningsmuligheder i sig selv kan tænkes at tiltrække luftfartsselskaber,
som kan vælge at flyve passagerer ind fra mindre lufthavne i Europa med hen-
blik på at transferere til en interkontinental afgang fra Københavns Lufthavn.
Denne forretningsmetode benytter SAS sig for eksempel af. Her kan udviklin-
gen og moderniseringen af lufthavnens faciliteter tænkes at have en effekt på
luftfartsselskabets valg af knudepunktslufthavn, om end det fortsat er gælden-
de, at passagerefterspørgsel på de pågældende ruter er den mest afgørende
faktor for et luftfartsselskabs valg af rutenet og lufthavn.
Det er desuden ikke ønskeligt, at flytrafik flyttes fra Københavns Lufthavn til
andre lufthavne, som ikke har samme, høje klimaambitioner som Danmark.
Den danske luftfartsbranche, herunder Københavns Lufthavn, har sat et ambi-
tiøst mål om, at luftfarten skal være klimaneutral i 2050. Som en del af luftfar-
tens klimapartnerskab med regeringen har branchen fremlagt en køreplan for
at opfylde den nationale målsætning om at reducere Danmarks samlede CO2-
udslip med 70 pct. inden 2030. Her er udbygningen af Københavns Lufthavn
også vigtig, så lufthavnen kan tage imod nye og mere moderne flytyper, som er
mindre CO2-belastende.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht