Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2687294_0001.png
Transportministeren
Sundhedsudvalget
Folketinget
4. april 2023
2023-1339
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Sundhedsudvalget har i brev af 7. marts 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (SUU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 189:
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Borgergruppen CPH
uden udvidelse om helbreds- og sundhedsmæssige effekter af en
udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup, jf. SUU alm. del - bi-
lag 78 og 97?
Svar:
Indledningsvis vil jeg bemærke, at jeg har stor forståelse for be-
kymringen fra lufthavnens naboer over lufthavnens miljøpåvirk-
ning. Det er vigtigt med en god balance mellem på den ene side
Danmarks behov for gode forbindelser til omverdenen og på den
anden side generne for lokalområdet.
I forhold til helbreds- og sundhedsmæssige konsekvenser af støj-
og luftforurening fra Københavns Lufthavn, Kastrup, vil jeg hen-
vise til besvarelse af spørgsmål nr. 422 (TRU alm. del.), som blev
stillet 15. april 2020.
I forhold til sammenhængen mellem lufthavnens kapacitet, udbyg-
ning af lufthavnen og forslag til lov om rammerne for udvikling af
Københavns Lufthavn, Kastrup vil jeg henvise til besvarelse af
spørgsmål nr. 426 (TRU alm. del.), som blev stillet 3. april 2020,
samt besvarelsen af spørgsmål nr. 804 (TRU alm. del.), som blev
stillet 29. september 2021.
Københavns Lufthavn er forpligtet til løbende at tilpasse kapacite-
ten i lufthavnen til efterspørgslen. Det er en forpligtelse, som Fol-
ketinget, i medfør af Lov om luftfart, har pålagt Københavns Luft-
havn.
Inden for nuværende lovgivning er det muligt for passagertallet i
Københavns Lufthavn at stige væsentligt. Forslag til lov om ram-
merne for udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup har i sig selv
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm., om kommentar til henvendelse fra Borgergruppen CPH uden udvidelse om helbreds- og sundhedsmæssige effekter af en udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup
2687294_0002.png
Side 2/4
ikke indvirkning på udviklingen i passagertallet. Det er forventnin-
gen, at der i takt med blandt andet den økonomiske udvikling og
øget turisme kommer flere passagerer, som fortsat vil vælge at
flyve i scenariet, hvor lovforslaget ikke blev vedtaget. Det, som lov-
forslaget gør, er at sikre, at den forventede passagerudvikling, kan
imødekommes bedst muligt uden, at serviceniveauet forringes. Det
sker ved at tværbanen forkortes og dermed frigør rum i den nord-
vestlige del af lufthavnen til at udvide det eksisterende terminal-
område, så det fortsat er et samlet terminalområde. Trafikstyrelsen
vurderer, at en forringelse af serviceniveauet i Københavns Luft-
havn ikke i væsentlig grad vil medføre færre lokalt afrejsende fra
lufthavnen, idet passagerer i lufthavnens passageropland forvente-
ligt fortsat vil benytte lufthavnen; uanset serviceniveau.
I forhold til udviklingen i lufthavnens påvirkning af borgerne i
nærområdet de seneste år, har jeg forelagt spørgsmålet for Trafik-
styrelsen, som oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafikstyrelsen vurderer ikke, at den dokumentation for forøget
miljøpåvirkning fra Københavns Lufthavn, som er vedlagt i materi-
alet fra borgergruppen ”CPH uden udvidelse” belyser den reelle
miljøpåvirkning. Det er korrekt, at antallet af klager til myndighe-
derne over støj- og luftgener er steget markant i perioden 2019-
2021, men antallet af klager er ikke et mål for miljøpåvirkningen. I
den forbindelse bemærker Trafikstyrelsen, at stigningen i antallet
af klager kan være forbundet med lanceringen af den app, som gør
det nemmere at foretage indrapporteringer. Der er således foreta-
get et højt antal klager i 2020 og 2021, hvor flytrafikken var stærkt
reduceret på grund af Covid-19 pandemien.
Københavns Lufthavne A/S har fået udarbejdet en miljørapport
om den plan for udviklingen af Københavns Lufthavn, Kastrup,
som et forslag til lov om rammerne for udvikling af Københavns
Lufthavn, Kastrup skal muliggøre. Af miljørapporten fremgår, at
lufthavnens støjudledning overordnet er faldet over årene. Således
er antallet af boliger, som er støjbelastet over den vejledende græn-
seværdi på 55dB, faldet fra 18.213 husstande i 1994 til 2.126 hus-
stande i 2018.
Det fremgår desuden, at TDENL-værdien, som er et udtryk for den
samlede støjbelastning fra starter og landinger omkring lufthavnen
udtrykt i et enkelt tal, er faldet set over en længere periode, og at
den ikke er steget i løbet af de sidste 5-6 år, jf. figuren nedenfor,
som viser udviklingen i den samlede støjbelastning fra Københavns
Lufthavn (søjler). De røde streger markerer grænseværdien for den
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm., om kommentar til henvendelse fra Borgergruppen CPH uden udvidelse om helbreds- og sundhedsmæssige effekter af en udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup
2687294_0003.png
Side 3/4
samlede støjbelastning. Den grå linjer angiver millioner passage-
rer. Bemærk at data for årene 2020 og 2021 er påvirket af Covid-19
pandemien.
I forhold til luftforurening er lufthavnen en af flere forureningskil-
der i nærområdet, hvor bl.a. Øresundsmotorvejen også er en væ-
sentlig kilde. Det fremgår af miljørapporten, at koncentrationen af
fine partikler (PM
2,5
) er faldet fra 15-20 μg/m³ til ca. 10 μg/m³,
hvilket er væsentlig under EU’s grænseværdi på 25 μg/m³ og også
på linje med de skærpede grænseværdier på 10 μg/m³, som er fore-
slået af EU.
Det fremgår desuden, at lufthavnen er en lokal kilde til ultrafine
partikler og i en årrække har arbejdet med at få mere viden, måle
udledninger etc. I den forbindelse overvåges antallet af ultrafine
partikler ved lufthavnens vestlige hegn og på en flystandplads,
uanset at der ikke er fastsat grænseværdier i miljøgodkendelse eller
i øvrigt. Samtidig overvåges mængden af Black Carbon (BC), der
anses for at være den sundhedsskadelige del af både fine og ultra-
fine partikler.
Trafikstyrelsen kan desuden oplyse, at forslag til lov om rammerne
for udvikling af Københavns Lufthavn, Kastrup fastsætter de over-
ordnede rammer for udvikling af lufthavnen, og derfor ikke har til
formål at regulere støj eller trafik i Københavns Lufthavn, da det er
reguleret i medfør af anden lovgivning. Konkrete anlægsprojekter,
som lovforslaget muliggør i Københavns Lufthavn, Kastrup, herun-
der ændring af tværbanen, vil skulle miljøundersøges i overens-
stemmelse med reglerne herom. Herunder skal der gennemføres
en ny støjkonsekvensvurdering, og der skal tages stilling til, om der
skal udstedes en ændret miljøgodkendelse.”
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 189: Spm., om kommentar til henvendelse fra Borgergruppen CPH uden udvidelse om helbreds- og sundhedsmæssige effekter af en udbygning af Københavns Lufthavn, Kastrup
2687294_0004.png
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen