Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2685729_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 31-03-2023
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPMNEN
Sagsnr.: 2303212
Dok. nr.: 2612626
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 176 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 1. marts 2023.
Spørgsmål nr. 176:
”Det
fremgår af WHO rammekonvention om tobakskontrol af 21. maj 2003, jf. be-
kendtgørelse nr. 43 af 8. december 2005, artikel 5.3, at ”I forbindelse med fastlæg-
gelse og gennemførelse af den offentlige politik på folkesundhedsområdet skal par-
terne gøre en indsats for at beskytte denne politik mod tobaksindustriens handels-
mæssige og øvrige interesser i overensstemmelse med national lovgivning.”
Vil ministeren oplyse, hvordan ministeriet fortolker og administrerer denne bestem-
melse? Hvilke myndigheder m.v. er omfattet af artiklen, og hvordan kommer det i
praksis til udtryk? Hvordan defineres/afgrænses ”tobaksindustrien”, og er f.eks. niko-
tinbranchen omfattet?”
Svar:
Danmark tiltrådte i 2004
WHO’s
rammekonvention om tobakskontrol (FCTC) og er
forpligtet til at overholde dens bestemmelser, herunder artikel 5, stk. 3.
Artikel 5, stk. 3 har til formål at beskytte folkesundheden. Artiklen betyder, at Dan-
mark i forbindelse med fastlæggelse og gennemførelsen af den offentlige politik på
folkesundhedsområdet er forpligtet til at gøre en indsats for at beskytte denne politik
mod tobaksindustriens handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse
med national lovgivning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering af inddragelse og interaktion med to-
baksindustrien beror derfor altid på en konkret vurdering.
./.
Til brug for implementering og fortolkningen af artikel 5, stk. 3, blev vedlagte vejle-
dende guidelines vedtaget på Conference of the Parties to the WHO Framework Con-
vention on Tobacco Control i 2008. Guidelinens formål er, at understøtte parterne i
WHO FCTC med at nå deres juridiske forpligtelser i henhold til rammekonventionens
artikel 5, stk. 3.
Tobaksindustrien er et erhverv, som er underlagt offentlig regulering. Det kan inde-
bære
inden for rammerne af artikel 5, stk. 3
en nødvendig dialog med tobaksindu-
strien. I vedlagte guidelines anbefales det bl.a., at man kun interagerer med tobaksin-
dustrien når og i den udstrækning, det er strengt nødvendigt for at være i stand til ef-
fektivt at regulere tobaksindustrien og dens produkter, samt at det skal sikres, at in-
teraktion foregår transparent.
Den vejledende guideline indeholder derudover overvejelser om, hvem artikel 5, stk.
3 omfatter, og bl.a. fremgår følgende:
”The guidelines are applicable to government officials, representatives and employees
of any national, state, provincial, municipal, local or other public or semi/quasi-public
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm., om tobaksindustriens handelsmæssige og øvrige interesser i overensstemmelse med national lovgivning
2685729_0002.png
institution or body within the jurisdiction of a Party, and to any person acting on their
behalf. Any government branch (executive, legislative and judiciary) responsible for
setting and implementing tobacco control policies and for protecting those policies
against tobacco industry interests should
be accountable.”
1
Det kan i øvrigt oplyses, at tobaksindustrien defineres som tobaksproducenter, en-
grosforhandlere og importører af tobaksprodukter, jf. rammekonventionens artikel 1,
litra e. WHO opfordrer dog til at indtænke alle, der har en egeninteresse relateret til
tobaksindustrien. Rammekonventionen er fra den 21. maj 2003, og der er de seneste
årtier sket en stor markedsudvikling på området, hvor der er kommet et bredere ud-
valg af tobaks- og nikotinprodukter.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
1
WHO (2013)
“Guidelines
for implementation of Article 5.3 of the WHO Framework Conven-
tion on Tobacco Control”
Side 2