Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2682642_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 27-03-2023
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPLHES
Sagsnr.: 2303045
Dok. nr.: 2596042
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 172 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 27. februar 2023.
Spørgsmål nr. 172:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse fra Center for Hjerneskade om forhøjelse af
centrets bevilling på finansloven, jf. SUU alm. del
bilag 70, og præsentation fremvist
af samme under foretræde for udvalget 23/2-23, jf. SUU alm. del
bilag 89? Hvordan
forholder ministeren sig til Center for Hjerneskades ønske om at få forhøjet deres be-
villing på finansloven, således at centret fremover kan behandle det antal patienter,
som henvises til centret til specialiseret genoptræning?”
Svar:
Det er positivt, at en undersøgelse fra Socialstyrelsen viser, at en stor andel af bor-
gere med erhvervet hjerneskade bliver tilknyttet arbejdsmarkedet efter et forløb ved
Center for Hjerneskade.
Patienter, som har været på sygehuset og udskrives med et lægefagligt begrundet be-
hov for genoptræning, jf. § 140 i sundhedsloven, skal have den indsats, de har brug
for i regioner og kommuner.
Regionen har ansvar for at udarbejde en genoptræningsplan til patienter, der har et
lægefagligt begrundet behov for genoptræning efter udskrivning fra sygehus, jf. § 84 i
sundhedsloven. Genoptræningsplanen skal angive om patienten har behov for almen
genoptræning eller rehabilitering på specialiseret niveau, der leveres af kommunen
eller genoptræning på specialiseret niveau, der foregår på et sygehus, jf. bekendtgø-
relse om genoptræningsplaner og om patienters valg af genoptræningstilbud efter
udskrivning fra sygehus (BEK nr. 918 af 22/06/2018).
Genoptræning efter sundhedslovens § 140, stk. 1 er et kommunalt finansieringsan-
svar. Kommunalbestyrelsen kan vælge at tilvejebringe tilbud om genoptræning i hen-
hold til sundhedslovens § 140, stk. 1 ved at etablere behandlingstilbud på egne insti-
tutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regi-
onsråd eller private institutioner, herunder de i § 79, stk. 2 nævnte private specialsy-
gehuse, jf. nedenfor. Kommunerne kan således bl.a. indgå leverandøraftaler Center
for Hjerneskade.
Center for Hjerneskade er et privat specialsygehus, som er omfattet af sundhedslo-
vens § 79 stk. 2, hvormed regionerne med den eksisterende fritvalgsramme har pligt
til at yde vederlagsfri behandling begrænset til en årlig økonomisk ramme, som for
Center for Hjerneskade udgør ca. 10,4 mio. kr. i 2023 (2023-pl). Regionerne er ikke
forpligtet til at købe ydelser ud over fritvalgsrammen. Regionerne kan vælge at indgå
overenskomst med eller på anden måde benytte private institutioner som led i løs-
ningen af sygehusvæsenets opgaver. De enkelte regioner kan således i medfør af
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm., om kommentar til materiale fra Center for Hjerneskade
sundhedslovens § 75, stk. 2 vælge at købe ydelser, ud over fritvalgsrammen, hos Cen-
ter for Hjerneskade. Dette kan enten ske ved at indgå en aftale om et nærmere fast-
sat antal ydelser eller ved henvisning af enkeltpatienter.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at Center for Hjerneskade over årene har fået tildelt
ekstra bevillinger over fritvalgsrammen. Centeret er senest blevet tildelt en ekstraor-
dinær bevilling på 3 mio. kr. i 2022 pba. aftale om sundhedsreformen fra maj 2022
pga. økonomiske udfordringer efter COVID-19. Derudover blev Center for Hjerneska-
des bevilling hævet med 0,5 mio. kr. årligt i 2021-2024 i forbindelse med udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet i
2020.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2