Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
2677822_0001.png
Ministeren
Sundhedsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 171
I brev af 24. februar 2023 har udvalget efter ønske fra udvalget stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 171:
Vil ministeren fsva. ministerens sagsområde kommentere rapporten
"Menneskelige og økonomiske omkostninger, når børn vokser op i fami-
lier
med psykisk sygdom” og rapportens
hovedresultater og anbefalinger,
jf. SUU alm. del - bilag 39? Hvilke initiativer har ministeren taget for at
adressere de problemer og udfordringer, som rapporten beskriver?
Svar:
Det er regeringens ambition, at alle børn og unge skal blive så dygtige,
som de kan, uanset baggrund og opvækst. Rapporten udstiller en vigtig
problemstilling både for samfundet som helhed, men især for den gruppe
af børn og unge, der pga. en særlig svær opvækst har en øget sandsynlig-
hed for at klare sig dårligere til folkeskolens afgangseksamen, at ende i
gruppen uden job og uddannelse, at blive anbragt uden for hjemmet og
for selv at få en psykisk sygdom.
Folkeskolen skal tilgodese alle børns læring og udvikling. Skolelederen
skal sikre, at det undervisende personale, der er tilknyttet klassen, plan-
lægger og tilrettelægger undervisningen, så alle elever udvikler sig fagligt
og alsidigt, herunder socialt, og trives i skolens faglige og sociale fælles-
skaber.
Folkeskolelovgivningen indeholder ikke bestemmelser om støtte til ele-
ver, som er i krise som følge af fx alvorlig sygdom i familien eller som er
i en vanskelig eller svær situation. I praksis har mange skoler dog AKT-
vejledere (adfærds-, kontakt- og trivselsvejledere) eller andre særlige vej-
ledere, der kan støtte børn i sådanne situationer. Der er også mulighed
for, at skolen i samarbejde med socialforvaltningen kan tilbyde elever
støtte efter serviceloven i tilknytning til barnets skolegang fx særlig støtte
efter servicelovens § 11.
20. marts 2023
Sagsnr.: 23/04417
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om kommentar til rapporten "Menneskelige og økonomiske omkostninger, når børn vokser op i familier med psykisk sygdom
Såfremt eleverne udviser tegn på mistrivsel, kan pædagogisk-psykologisk
rådgivning (PPR) også inddrages i arbejdet. I praksis varetager PPR i
mange kommuner
ud over de lovpligtige opgaver
en bredere opgave-
portefølje og har kompetencer og erfaring med opgaver i snitfladen mel-
lem undervisnings-, social- og sundhedsområdet for børn og unge i alde-
ren 0 til ca. 18 år.
Gruppen af unge uden job og uddannelser har vi i regeringsgrundlaget
forpligtet os til at gøre en særlig indsats for. I den forbindelse ønsker re-
geringen at samle alle ansvarlige kræfter i samfundet om at finde nye veje
og løsninger, der reelt kan hjælpe de unge ind på et nyt spor.
Kommunerne er allerede i dag forpligtet til at understøtte, at børn og
unge uanset baggrund understøttes på deres vej mod job og uddannelse.
Den kommunale ungeindsats, som har ansvaret for at vejlede unge under
25 år om uddannelse og job, er således i særlig grad målrettet unge, som
uden en særlig vejledningsindsats forventes at få vanskeligheder ved at
vælge, påbegynde eller gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv
Der er allerede gode muligheder for, at unge med særlige behov kan gen-
nemføre en ungdomsuddannelse. Generelt for ungdomsuddannelserne
skal den specialpædagogiske støtte (SPS) sikre, at elever og lærlinge med
en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan gennemføre uddannelsen
på lige fod med andre elever. På de gymnasiale uddannelser er der desu-
den mulighed for at tilrettelægge et forlænget uddannelsesforløb for ele-
ver, der på grund af funktionsnedsættelse eller tilsvarende vanskeligheder
har svært ved at følge undervisningen på normal vis. På erhvervsuddan-
nelser er det tillige for elever og lærlinge med funktionsnedsættelse eller
tilsvarende vanskeligheder muligt at udstrække grundforløbets anden del
med op til 50 pct. Derudover kan samme gruppe elever få nedsat ar-
bejdstid i deres oplæringsperiode.
Jeg kan desuden oplyse, at mit ministerium er i gang med at gennemføre
et forsøg med udstrakt varighed af erhvervsuddannelser og gymnasiale
uddannelser for unge anbragt uden for hjemmet. For erhvervsuddannel-
ser indebærer dette mulighed for at udstrække grundforløbets anden del
med op til 50 pct. Forsøget gennemføres som led i udmøntning af Afta-
len om at styrke undervisningen for anbragte unge og udsatte børn og
unge fra marts 2022.
Formålet med forsøget er at forbedre muligheden for, at elever og lær-
linge, der efter lov om social service er anbragt uden for hjemmet, kan
gennemføre deres ungdomsuddannelse på lige fod med andre unge, når
de på grund af psykiske og sociale problemer forventes at have vanske-
ligt ved at gennemføre en ungdomsuddannelse.
2
SUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om kommentar til rapporten "Menneskelige og økonomiske omkostninger, når børn vokser op i familier med psykisk sygdom
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3