Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 15-05-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPCLSS
Sagsnr.: 2303094
Dok. nr.: 2683598
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 165 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 22. februar 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 165:
”Vil
ministeren oplyse i hvilken grad sygehusene bidrager til uddannelse af farmako-
nomer i takt med, at sygehusene ansætter flere farmakonomer?”
Svar:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra
Danske Regioner:
Danske Regioner oplyser følgende:
”For at blive optaget på farmakonomuddannelsen skal den studerende ansøge om
optagelse og underskriver en elevkontrakt med et privat apotek. Farmakonomuddan-
nelsen er derfor organiseret på en anderledes måde end tilsvarende uddannelser,
hvor optag typisk foregår gennem den koordinerede tilmelding i regi af Uddannelses-
og forskningsministeriet.
Private apoteker har derfor en meget stor rolle i organiseringen af uddannelsen.
Uddannelsen er opbygget med en stor del af praktik og kortere skoleforløb. Historisk
har det været sådan, at eleverne kun var i praktik på privat apotek.
I takt med at regionerne ansætter flere farmakonomer, er der etableret en mulighed,
hvor farmakonomelever både er i praktik på et privat apotek og på et sygehusapotek,
såkaldte ”kombi-forløb”.
”Kombi-forløb” er organiseret ved, at eleven forsat skal søge om
optagelse på uddan-
nelsen på et privat apotek. Det private apotek skal derefter etablere et samarbejde
med et sygehusapotek. Ved ”kombi-forløb” indgår eleven i en delt ansættelses mel-
lem privat apotek og sygehusapoteket, og praktikken er fordelt ligeligt mellem de to
parter. Uddannelsen, herunder eksamensprøverne, er i øvrigt identisk med den ud-
dannelse, der udelukkende foregår på privat apotek.
Det er dog ikke muligt for sygehusapotekerne at få elever i praktik med mindre, at
private apoteker ønsker at indgå i et samarbejde om at uddanne eleverne.
Regionerne ser gerne, at flere farmakonomelever kommer i praktik på sygehusene,
og bidrager gerne til at kommende farmakonomer får indsigt i det regionale sund-
hedsvæsen.”