Sundhedsudvalget 2022-23 (2. samling)
SUU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 08-03-2023
Enhed: FOST
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2302252
Dok. nr.: 2576946
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 132 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 8. februar 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 132:
”Lone Brose, kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen, fortæller i ”Kontant: Puff bars –
niko-
tin til børn” sendt på DR 26/1-23,
at der i lovgivningen er fastsat bødestørrelse pr.
puff bar-variant, men at der også vil blive lagt vægt på mængde, hvis en sag ender i
retten. Vil ministeren tage initiativ til at ændre lovgivningen, så mængde også spiller
ind på bødestørrelsen ved ulovligt salg eller besiddelse af puff bars med henblik på
salg?”
Svar:
Det er Sikkerhedsstyrelsen, som fører kontrol med salg af tobaks- og nikotinproduk-
ter. Jeg har derfor indhentet bidrag fra Sikkerhedsstyrelsen og bedt dem beskrive,
hvad der ligger til grund for fastsættelsen af bødestørrelserne ved ulovligt salg af puff
bars. Sikkerhedsstyrelsen har i den forbindelse oplyst følgende, som jeg vil henholde
mig til:
”Det
er Sikkerhedsstyrelsens vurdering, at førstegangstilfælde jf. lovbemærkningerne
til § 25 a, stk. 1, i lov om elektroniske cigaretter m.v., som udgangspunkt straffes med
bøde på 10.000 kr. I gentagelsestilfælde forudsættes bøderne udmålt højere.
De angivne straffeniveauer er vejledende og kan fraviges af domstolene i op- og ned-
adgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger formildende eller skærpende
omstændigheder.
Momenter der kan indgå i vurdering af om der skal ske skærpelse af bøden er for ek-
sempel det samlede antal produkter, udbuddet af et stort antal forskellige varianter,
at overtrædelsen sker som led i driften af erhvervsmæssig virksomhed, eller at den
pågældende på baggrund af mængden og særligt antallet af forskellige varianter må
forudsættes at have til formål at opnå en betydelig økonomisk gevinst ved salg af
ulovlige produkter.”
./.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på SUU alm. del spm. 34 (2022-23).
Med venlig hilsen
Sophie Løhde