Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2672718_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1420
Doknr.
673303
Dato
08-03-2023
Folketingets socialudvalg har d. 8. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
94 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 94:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren planlægger at
iværksætte for at sikre, at tvangsfjernelser sker på et veldokumenteret og
oplyst grundlag - herunder redegøre for årsagerne til, at andelen af
tvangsanbringelser næsten er fordoblet i 2020 i forhold til 2011? Der henvises
til faktasiden på VIVE.dk om anbringelser.”
Svar:
En anbringelse uden for hjemmet, der sker uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaver eller den unge, der er fyldt 15 år, er i sagens
natur en utrolig indgribende foranstaltning. Derfor er det også afgørende, at
forældre og børn kan have tillid til, at deres sag bliver behandlet korrekt og med
den nødvendige faglighed i kommunen.
Jeg vil også understrege, at anbringelse uden samtykke kun kan ske, når der
er åbenbar risiko for, at barnets eller den unges sundhed eller udvikling lider
alvorlig skade, og når der samtidig er en begrundet formodning om, at
problemerne ikke kan løses under barnets eller den unges ophold i hjemmet.
Men hensynet til barnets eller den unges behov må og skal veje tungest i
vurderingen af, hvilken støtte der skal iværksættes.
I lovgivningen er der en række skærpede krav til sagsbehandlingen, når der er
tale om en anbringelse uden samtykke. En afgørelse om anbringelse uden
samtykke skal træffes af kommunens børn og unge-udvalg, der består af en
dommer, to pædagogisk-psykologisk sagkyndige og to medlemmer af
kommunalbestyrelsen. Der er desuden skærpede krav til, hvad forvaltningens
indstilling til børn og unge-udvalget skal indeholde, og der er ret til gratis
advokatbistand for forældremyndighedsindehaveren og barnet eller den unge,
der er fyldt 12 år. Inden der træffes afgørelse, skal
forældremyndighedsindehaveren, barnet eller den unge, advokater og
eventuelle andre bisiddere have lejlighed til at udtale sig over for børn og unge-
udvalget.
I tillæg til de eksisterende regler indgik den tidligere regering og et bredt politisk
flertal i 2021 aftalen om børnene først med formålet om at løfte området for
udsatte børn grundlæggende. Som følge af aftalen kommer der en ny barnets
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om, hvilke initiativer ministeren planlægger at iværksætte for at sikre, at tvangsfjernelser sker på et veldokumenteret og oplyst grundlag
2672718_0002.png
lov, hvor der vil være et stort fokus på bedre inddragelse af barnet eller den
unge. Derudover er det bl.a. besluttet at styrke den permanente Task Force på
området for udsatte børn og unge, styrke det kommunale tilsyn på
socialområdet, der blev afsat midler til en pulje og rådgivningsforløb målrettet
kommuner med mange udsatte børn, der skal støtte dem i implementeringen af
reformen, og der er givet midler til Børns Vilkårs bisidderordning, så børn og
unges stemme kan komme til at fylde mere i sagsbehandlingen. Med barnets
lov og de øvrige initiativer tages et vigtigt første skridt til at sikre en bedre
indsats over for udsatte børn og unge. Jeg mener dog også, at der er brug for
fortsat at udvikle og styrke indsatsen, også på anbringelsesområdet. Det ser
jeg frem til at drøfte med folketingets partier i første omgang i forbindelse med
behandlingen af den kommende barnets lov.
Der kan være flere årsager, når børn og unge-udvalgene træffer afgørelse om,
at et barn eller en ung skal anbringes uden samtykke, og udviklingen har
således ikke en entydig forklaring. Der skal dog ikke være nogen tvivl om, at
det klare udgangspunkt bør være, at en anbringelse sker med samtykke og i
samarbejde med barnet eller den unge, forældre og netværket. For det giver alt
andet lige de bedste rammer for, at barnet eller den unge får den nødvendige
hjælp. Men hovedhensynet må og skal samtidig altid være barnets eller den
unges bedste, hvorfor en anbringelse uden samtykke kan være nødvendig. Det
vigtigste for mig er derfor ikke det konkrete antal anbringelser med eller uden
samtykke, men at vi får givet den rette hjælp til de børn og unge, der har brug
for det.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2