Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2671278_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1405
Doknr.
667970
Dato
06-03-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 8. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
93 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 93:
”Er ministeren stadig af den overbevisning, at det ville være fornuftigt at
anbringe tre gange så mange, som er anbragt i dag, et sted mellem 40.000 og
50.000 børn, og hvordan vil ministeren sikre retssikkerheden for børnene og
deres forældre? Der henvises til kronikken ”Tilliden til vores retssamfund
forsvandt med whistleblowerens indrømmelse: Vi aner ikke, om vi tvangsfjerner
de rigtige børn”, bragt på Berlingske.dk, 29. januar 2023.”
Svar:
Jeg er af den overbevisning, at der er børn i dag, som af hensyn til deres
udvikling og trivsel burde blive anbragt, men som ikke bliver det. Det mener jeg
blandt andet, fordi børn og unge fra fx misbrugsfamilier selv fortæller, at de ville
ønske, at de var blevet fjernet fra hjemmet. Fx viser en undersøgelse lavet af
rådgivnings- og behandlingstilbuddet TUBA i 2017, at hver tredje ud af knap
2.000 adspurgte brugere af rådgivningstilbuddet har haft et ønske om at blive
fjernet fra hjemmet
1
.
Retssikkerheden skal selvfølgelig være i orden, når vi som samfund tager det
indgribende skridt at fjerne et barn fra dets forældre. Med forslaget til barnets
lov tages et første vigtigt skridt for at sikre en bedre sagsbehandling og dermed
også at sikre, at kommunerne vælger den rette indsats tidligt.
Barnets lov skal således sikre en mere enkel og fleksibel lovgivning, der er
overskuelig for både sagsbehandler, barn og familie. Formålet er blandt andet
at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen og sikre, at børnene får den rette hjælp
i tide. Det indebærer fx en sanering af unødigt bureaukratiske proceskrav, der i
praksis står i vejen for, at sagsbehandleren primært kan bruge sin tid på
dialogen med barnet og familien. Det indebærer også, at barnets lov bygges op
om en struktur, der understøtter et dynamisk sagsforløb, hvor bestemmelser
om det samme emne står i naturlig forlængelse af hinanden, og hvor
tidssvarende og enkle sproglige formuleringer samtidig skal sikre
overskuelighed og forståelighed.
Der er ingen tvivl om, at det alene er et første skridt. Der er brug for fortsat at
udvikle og styrke indsatsen over for udsatte børn og unge og ikke mindst de
1
Rådgivning af misbrugsfamilier: Unge vil fjernes fra hjemmet | Netavisen Pio (piopio.dk)
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om ministeren stadig er af den overbevisning, at det ville være fornuftigt at anbringe tre gange så mange, som er anbragt i dag
2671278_0002.png
børn og unge, der anbringes uden for hjemmet. De konkrete ønsker og tiltag
ser jeg frem til at drøfte med Folketingets partier, både under den kommende
behandling af barnets lov, og når vi i fællesskab skal se længere frem.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2