Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1374
Doknr.
671526
Dato
07-03-2023
Folketingets socialudvalg har d. 7. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
88 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 88:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte for at
sikre, at der ikke fortsat vokser danske børn op i det tidligere Faderhuset? Der
henvises til artikelserien ”På sporet af Faderhuset” bragt i Jyllands-Posten fra
d. 5. februar 2023.”
Svar:
Det ligger mig på sinde, at de rette myndigheder gør alt, hvad der er muligt for
at beskytte børn i en situation, som den der beskrives i artikelserien ”På sporet
af Faderhuset” bragt i Jyllands-Posten fra d. 5. februar 2023.
Jeg kan oplyse, at serviceloven indeholder regler, der har til hensigt at opspore
børn, der vokser op under forhold, der kan være til skade for deres sundhed og
udvikling. Dertil giver Haagerbørnebeskyttelseskonventionen muligheder for at
samarbejde med andre stater i sager, hvis danske børn flytter til et andet
konventionsland (se bilag 1). Der er således et regelsæt til beskyttelse af børn i
sådanne situationer.
Når børn og unge opholder sig lovligt i Danmark har de ret til støtte efter
servicelovens bestemmelser, og denne indeholder flere bestemmelser, der
forpligter kommunerne til at opspore børn og unge, der vokser op i miljøer, der
er til skade for deres unges sundhed og udvikling.
Først kan jeg oplyse, at servicelovens § 146 rummer en tilsynsforpligtelse for
kommunen og dermed en pligt for kommunen til at interessere sig for de
forhold, der har betydning for børn og unges vilkår. Tilsynspligten efter
servicelovens § 146, stk. 1, er fortrinsvis af generel karakter og omfatter alle
forhold, der har betydning for vordende forældres samt børn og unges
livsbetingelser i lokalområdet.
Hertil kommer § 146, stk. 2, som indeholder en kommunal tilsynspligt af en
mere konkret karakter, idet kommunen specielt bør være opmærksom på
omstændigheder, der giver grund til at antage, at et barn eller en ung under 18
år har behov for støtte. Dette tilsyn bør føres på en sådan måde, at der kan
sættes ind med en tidlig indsats i de tilfælde, hvor et barn eller en ung må
formodes at have behov for særlig hjælp og støtte, herunder også som følge af
1