Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2671866_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1374
Doknr.
671526
Dato
07-03-2023
Folketingets socialudvalg har d. 7. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
87 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 87:
”Vil ministeren redegøre for i hvilket omfang og med hvilke instrumenter, det i
dag er muligt at sikre, at en ekstrem religiøs sekt ikke kan udøve kontrol over
danske familier og børn fra udlandet? Der henvises til artikelserien ”På sporet
af Faderhuset” bragt i Jyllands-Posten fra d. 5. februar 2023.”
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at der spørges ind til i hvilket omfang, det er
muligt at beskytte børn mod negativ religiøs påvirkning fra udlandet og hvilke
instrumenter, der bruges i den forbindelse.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at serviceloven indeholder bestemmelser med
henblik på at opspore, når et barn eller en ung vokser op i et miljø, der er til
skade for barnet eller den unges sundhed og udvikling. Her kan jeg henvise til
SOU alm. del. – svar på spørgsmål 88 i forhold til regler for kommunernes
tilsynsforpligtelse efter servicelovens § 146 og underretningspligten §§ 152-
154.
Derudover kan jeg oplyse, at det forventes, at der i den kommende barnets lov
indføres helt nye bestemmelser på området. Det forventes således, at det
bliver et krav, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde et beredskab til
forebyggelse, opsporing og håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede
konflikter og ekstremisme blandt børn, unge og deres familier. Beredskabet
skal udformes skriftligt, vedtages af kommunalbestyrelsen og offentliggøres.
Kommunalbestyrelsen skal revidere beredskabet løbende efter behov, dog
som minimum hvert fjerde år.
Bestemmelsen vil have til formål at sikre, at kommunerne tager stilling til,
hvordan de forebygger og håndterer sager om f.eks. tvangsægteskab,
genopdragelsesrejse, trusler eller vold og negativ social kontrol over for børn
og unge, der udøves af familien eller netværket, samt hvordan de forebygger
og håndterer bekymringer om ekstremisme.
Samtidig forventes det, at der også indføres en ny bestemmelse, som tilsiger,
at kommunalbestyrelsen skal foretage en indledende screening, når der er
viden om eller grund til at antage, at et barn eller en ung har behov for hjælp og
støtte efter barnets lov. Hvis denne screening viser, at der kan være tale om
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om, i hvilket omfang og med hvilke instrumenter, det i dag er muligt at sikre, at en ekstrem religiøs sekt ikke kan udøve kontrol over danske familier og børn fra udlandet
2671866_0002.png
æresrelaterede konflikter eller negativ social kontrol, har kommunalbestyrelsen
pligt til at foretage en risikovurdering, inden barnets eller den unges forældre
og netværk inddrages i sagen. I vurderingen vil skulle indgå, om der er behov
for at iværksætte akut støtte, herunder eventuelt anbringelse.
Ministeriet har endvidere til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra
Udlændinge- og Integrationsministeriet, som oplyser følgende:
”Det skal indledningsvist bemærkes, at både Styrelsen for International
Rekruttering og Integration (SIRI) og Udlændingestyrelsen kan rådgive
kommuner ved udarbejdelse af beredskaber til forebyggelse, opsporing og
håndtering af negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og ekstremisme,
og vil kunne bistå kommunerne med vejledning og viden inden for deres
respektive områder.
Endvidere kan det oplyses, at Udlændinge- og Integrationsministeriet arbejder,
navnlig i regi af Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme (CDE)
i Udlændingestyrelsen, med at forebygge og sanktionere såvel religiøs som
politisk ekstremisme, , navnlig i regi af Center for Dokumentation og Indsats
mod Ekstremisme (CDE) i Udlændingestyrelsen. Det skal i den forbindelse
bemærkes, at det lægges til grund, at der med formuleringen ”ekstrem religiøs
sekt” i spørgsmålet henvises til en gruppe, der falder inden for CDE’s
arbejdsområde.
CDE understøtter infohussamarbejdet, som er et tværsektorielt samarbejde,
hvor de centrale aktører er politi, kommuner, Kriminalforsorgen, psykiatrien og
andre relevante myndigheder. Infohusenes primære opgave er at analysere og
vurdere bekymringer, så en fokuseret forebyggende indsats kan sættes i værk
og samtidig være et forum, hvor myndighederne kan dele viden om lokale
udfordringer og tendenser inden for ekstremismeområdet. CDE har udviklet og
udbredt et vurderingsværktøj til at analysere og vurdere bekymringer for
ekstremisme på en ensartet og systematisk måde, som bruges i infohusene.
CDE har herudover udarbejdet en række konkrete værktøjer, som
kommunerne kan anvende i det forebyggende arbejde, herunder på
onlineområdet. Til eksempel har CDE udviklet undervisningsmaterialet
Omtanke online,
som henvender sig til lærere, undervisere, pædagoger og
klubmedarbejdere på grundskolens overbygning, ungdomsuddannelser og i
fritidsklubber. Formålet er at styrke børn og unges kritiske sans, etiske
forståelse og modstandskraft mod negative påvirkninger, herunder at give dem
styrkede kompetencer til kildekritik og forståelse for de grundlæggende
mekanismer og teknikker bag konspirationsteorier, forsimplede fjendebilleder
og propaganda.
Udover forebyggelsesindsatsen administrerer CDE også den nationale
sanktionsliste over religiøse forkyndere med indrejseforbud samt forbudslisten
mod modtagelse af donationer. Begge instrumenter vil under visse betingelser
kunne anvendes til at forhindre ekstreme religiøse sekter i at påvirke ind i
Danmark.
For sanktionslisten over religiøse forkyndere gælder, at en udlænding kan
optages på en liste, hvis udlændingen virker som religiøs forkynder eller på
anden måde udbreder en religion eller tro og hensynet til den offentlige orden i
Danmark tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold her i landet. En religiøs
forkynder kan ved placering på sanktionslisten tildeles et indrejseforbud af to
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om, i hvilket omfang og med hvilke instrumenter, det i dag er muligt at sikre, at en ekstrem religiøs sekt ikke kan udøve kontrol over danske familier og børn fra udlandet
2671866_0003.png
års varighed til Danmark og Schengen-området. Indrejseforbuddet kan alene
tildeles ikke-EU-borgere.
For forbudslisten mod donationer gælder, at eksempelvis en ekstrem religiøs
sekt, der bl.a. vurderes at modarbejde eller underminere demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan optages på forbudslisten
for fire år, såfremt det kan sandsynliggøres, at den pågældende organisation
har til hensigt at donere til en modtager i Danmark. Herefter vil modtagelse af
donationer fra organisationen kunne resultere i bødeforlæg og konfiskation.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1. SOU alm. del. – svar på spm. 88
3