Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1294
Doknr.
669541
Dato
27-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 3. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
80 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 80:
”
Vil ministeren redegøre for, om der i forlængelse af task force forløbene i
Socialstyrelsen sker en vidensopsamling, og om denne oversendes til
Socialudvalget?”
Svar:
Social- og Boligstyrelsen samarbejder med Ankestyrelsen om to Task Forces
på henholdsvis området for udsatte børn og unge og på handicapområdet.
Formålet med Task Force-forløbene er at gå i dialog med og rådgive
kommunale ledere og sagsbehandlere om, hvordan de kan udvikle kvaliteten af
kommunens sagsbehandling.
Et Task Force forløb består af en analysefase, en udviklingsfase og afsluttes
med en statusrapport, der indeholder en redegørelse fra kommunen om
gennemførte aktiviteter samt Task Forcens vurdering af udviklingen i kvaliteten
i sagsbehandlingen gennem forløbet.
Det betyder, at der sker en vidensopsamling for de enkelte kommuner, der har
gennemgået et udviklingsforløb med Task Forcen. Rapporterne er til brug for
de enkelte kommuner, men præsenteres for politikerne i kommunen og
offentliggøres ofte på den enkelte kommunes hjemmeside.
Den indsamlede viden og erfaring fra Task Force forløbene anvendes løbende
i rådgivningen af kommunerne, herunder i taskforcens analyse- og
udviklingsforløb, læringsforløb og temdage. Herudover indsamler taskforcen på
handicapområdet løbende erfaringer og gode eksempler på redskaber fra
kommunerne, som offentliggøres på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside til
inspiration for andre kommuner. Der offentliggøres således ikke en tværgående
vidensopsamling, ligesom der ikke er en fast dialog med Socialudvalget om de
erfaringer, der drages på tværs af kommunerne.
1