Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667930_0001.png
28. februar 2023
J.nr. 2023 - 1688
Til Folketinget
Socialudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 78 af 2. februar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil redegøre for årsagen til, at det i de tilfælde hvor forældre, der er flyttet fra hinanden før 19. oktober 2019 med delt forældremyndighed og nogenlunde eller den samme samværsordning, kun er dén forælder, der før 19. oktober 2019 har modtaget hele børne- og ungeydelsen, der kan bede om at få ydelsen delt, mens den anden forælder, der ikke har modtaget ydelsen, men potentielt kan have barnet op til 8 ud af 14 dage, ikke har ret til at anmode om eller kræve ydelsen delt
2667930_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for årsagen til, at det i de tilfælde hvor forældre, der er flyttet fra
hinanden før 19. oktober 2019 med delt forældremyndighed og nogenlunde eller den
samme samværsordning, kun er dén forælder, der før 19. oktober 2019 har modtaget hele
børne- og ungeydelsen, der kan bede om at få ydelsen delt, mens den anden forælder, der
ikke har modtaget ydelsen, men potentielt kan have barnet op til 8 ud af 14 dage, ikke har
ret til at anmode om eller kræve ydelsen delt?
Svar
Den 1. januar 2022 trådte nye regler for udbetaling af børne- og ungeydelsen i kraft. Med
de nye udbetalingsregler ligestilles forældre med fælles forældremyndighed, idet børne- og
ungeydelsen fra 1. januar 2022 som udgangspunkt udbetales med halvdelen til hver. Dette
gælder, uanset om forældrene er samboende eller ej.
Ligedelingen af børne- og ungeydelsen er en del af
Aftale om ét samlet familieretligt system
fra
marts 2018 indgået mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alterna-
tivet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Lovforslaget om ligedelingen blev op-
rindeligt fremsat i 2019 (L 224 (2018-19)), men forslaget bortfaldt som følge af valget i
2019. I forbindelse med behandlingen af L 224 blev der fra flere sider udtrykt bekymring
for, at de delte familier, der havde indrettet sig efter de gældende regler, skulle være om-
fattet af ligedelingen.
På den baggrund blev det efter inddragelse af aftalepartierne besluttet, at det efterføl-
gende (gen)fremsatte lovforslag (L 31 (2020-21)) skulle indeholde den nedenfor be-
skrevne overgangsordning. L 31 blev den 10. december 2020 vedtaget enstemmigt i Fol-
ketinget.
De særlige overgangsregler har til formål at tilgodese, at familier, der var delt inden de nye
regler trådte i kraft, som udgangspunkt har indrettet sig på, at børne- og ungeydelsen ud-
betales til den ene forældremyndighedsindehaver. Overgangsordningen gælder for de for-
ældremyndighedsindehavere, der ikke har været registreret på samme bopælsadresse i hele
perioden fra og med den 19. oktober 2021 til og med den 21. november 2021. Den kon-
krete periode er fastsat af administrative hensyn.
Hvis forældremyndighedsindehaverne er omfattet af overgangsordningen, vil den ene for-
ældremyndighedsindehaver fortsætte med at modtage hele børne- og ungeydelsen. Foræl-
dremyndighedsindehaverne kan dog aftale, at børne- og ungeydelsen skal ligedeles. Beret-
tigelsen til den fulde børne- og ungeydelse efter overgangsordningen kan ophøre, fx ved
at den anden forældremyndighedsindehaver ved en samværsafgørelse eller et forlig doku-
menterer, at barnet skal være i mindst 9 ud af 14 dage hos denne, hvorefter denne foræl-
dremyndighedsindehaver vil modtage den fulde ydelse, ligesom i de tilfælde, der ikke er
omfattet af overgangsordningen.
Side 2 af 3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeren vil redegøre for årsagen til, at det i de tilfælde hvor forældre, der er flyttet fra hinanden før 19. oktober 2019 med delt forældremyndighed og nogenlunde eller den samme samværsordning, kun er dén forælder, der før 19. oktober 2019 har modtaget hele børne- og ungeydelsen, der kan bede om at få ydelsen delt, mens den anden forælder, der ikke har modtaget ydelsen, men potentielt kan have barnet op til 8 ud af 14 dage, ikke har ret til at anmode om eller kræve ydelsen delt
2667930_0003.png
Ændres udbetalingen af børne- og ungeydelsen, vil forældremyndighedsindehaverne op-
høre med at være omfattet af overgangsordningen, og det vil ikke være muligt at blive
omfattet af ordningen på ny.
Side 3 af 3