Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667346_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1186
Doknr.
665829
Dato
27-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 1. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
73 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 73:
”Vil ministeren redegøre for, om loven angående tvangsadoptioner blev lempet
i 2014?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at kriterierne i adoptionslovens § 9, stk. 3 og 4, for at
gennemføre en adoption uden samtykke senest blev ændret med virkning fra
den 1. oktober 2015.
Forud for lovændringen var det som udgangspunkt ikke er muligt at
gennemføre en adoption uden samtykke på baggrund af forældrenes
manglede forældreevne efter, at barnet var fyldt 1 år, men før det har været
anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år. Hvis barnet var mere end 1 år, skulle
forholdet til forældrene og deres forældreevne observeres gennem en periode
på mindst 3 år, hvor barnet var anbragt uden for hjemmet. Hvis det skønnedes,
at adoption var den bedste løsning for et helt lille barn, skulle behandlingen af
sagen tilrettelægges således, at det var muligt at gennemføre adoptionen inden
for barnets første leveår, hvilket kunne være vanskeligt, da
sagsbehandlingstiden i nogen grad blev påvirket af forældrenes manglende
medvirken til sagens oplysning. Lykkedes det ikke at behandle sagen, inden
barnet var fyldt 1 år, kunne barnet ikke adopteres efter § 9, stk. 3, men måtte
vente, til det havde været anbragt i 3 år, hvorefter adoptionen kunne søges
gennemført efter § 9, stk. 4, både som en adoption til en plejefamilie og som en
fremmedadoption.
Med lovændringen blev betingelserne lempet, sådan at det skal være
sandsynliggjort – og ikke som forud for lovændringen godtgjort – at forældrene
varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet for at
gennemføre en adoption efter lovens § 9, stk. 3. Og kravet om, at adoption
efter denne bestemmelse skulle ske inden for barnets første leveår blev fjernet.
Endvidere betød lovændringen, at en tidligere gældende betingelse om, at
forældrene ikke måtte kunne spille en positiv rolle for barnet i forbindelse med
samvær, blev ophævet. Denne ændring blev suppleret af en ændring af
forældreansvarslovens regler om et barns mulighed for samvær med dets
oprindelige slægtninge, herunder dets forældre, efter en adoption, sådan at
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm., om loven angående tvangsadoptioner blev lempet i 2014
2667346_0002.png
fastsættelse af samvær ikke længere forudsatte, at der havde været en kontakt
mellem barnet og forældrene før adoptionen.
Endelig blev der indført mulighed for at gennemføre en adoption uden
samtykke efter § 9, stk. 4, i tilfælde, hvor barnets tilknytning til en plejefamilie
har fået en sådan karakter, at det vil være skadeligt for barnet at bryde denne
tilknytning, navnlig under hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets
opvækst og under hensyn til barnets relation til forældrene.
Disse betingelser er fortsat gældende, og der er ikke med aftalen om Børnene
Først lagt op til lempe dem yderligere.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2