Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
13. februar 2023
Ankestyrelsens bidrag til SOU alm. del spm. nr. 68, 74-76
J.nr. 23-10125
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 6. februar 2023 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af SOU alm. del spm. 68 og 74-76
af 1. februar 2023.
Ad spørgsmål 68 - Vil ministeren redegøre for, hvorfor hotlinen i
Ankestyrelsen blev nedlagt?
Efter retssikkerhedslovens § 76 har Ankestyrelsen en særlig pligt til at
følge praksis i kommunerne og vejlede om praksis. Det gør vi blandt
andet via nyhedsbreve, offentliggørelse af praksisnotater og
principmeddelelser samt gennemførelse af praksisundersøgelser, Task
Force-forløb og andre praksiskoordinerende aktiviteter.
Ankestyrelsen lukkede i 2018 den juridiske hotline, hvor sagsbehandlere
i kommuner og i Socialtilsynet skriftligt kunne stille spørgsmål til
Ankestyrelsen om juridiske problemstillinger på Ankestyrelsens
sagsområder.
Baggrunden for nedlæggelsen af den juridiske hotline var blandt andet,
at ombudsmanden i 2016 pegede på, at ordningen kunne give anledning
til spørgsmål om inhabilitet i tilfælde af, at der blev indgivet klage til
Ankestyrelsen i en sag, hvor styrelsen havde givet et hotlinesvar.
Ankestyrelsen præciserede herefter de interne forskrifter om juridisk
hotline, så det fremgik, at et svar fra juridisk hotline ikke måtte
udformes sådan, at spørgeren fik indtryk af, at svaret umiddelbart kunne
anvendes til løsning af en konkrete sag, da svaret ellers kunne opfattes
som en forhåndsbesked fra Ankestyrelsen, og en sådan forhåndsbesked
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00