Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667303_0001.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
13. februar 2023
Ankestyrelsens bidrag til SOU alm. del spm. nr. 68, 74-76
J.nr. 23-10125
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 6. februar 2023 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af SOU alm. del spm. 68 og 74-76
af 1. februar 2023.
Ad spørgsmål 68 - Vil ministeren redegøre for, hvorfor hotlinen i
Ankestyrelsen blev nedlagt?
Efter retssikkerhedslovens § 76 har Ankestyrelsen en særlig pligt til at
følge praksis i kommunerne og vejlede om praksis. Det gør vi blandt
andet via nyhedsbreve, offentliggørelse af praksisnotater og
principmeddelelser samt gennemførelse af praksisundersøgelser, Task
Force-forløb og andre praksiskoordinerende aktiviteter.
Ankestyrelsen lukkede i 2018 den juridiske hotline, hvor sagsbehandlere
i kommuner og i Socialtilsynet skriftligt kunne stille spørgsmål til
Ankestyrelsen om juridiske problemstillinger på Ankestyrelsens
sagsområder.
Baggrunden for nedlæggelsen af den juridiske hotline var blandt andet,
at ombudsmanden i 2016 pegede på, at ordningen kunne give anledning
til spørgsmål om inhabilitet i tilfælde af, at der blev indgivet klage til
Ankestyrelsen i en sag, hvor styrelsen havde givet et hotlinesvar.
Ankestyrelsen præciserede herefter de interne forskrifter om juridisk
hotline, så det fremgik, at et svar fra juridisk hotline ikke måtte
udformes sådan, at spørgeren fik indtryk af, at svaret umiddelbart kunne
anvendes til løsning af en konkrete sag, da svaret ellers kunne opfattes
som en forhåndsbesked fra Ankestyrelsen, og en sådan forhåndsbesked
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvorfor hotlinen i Ankestyrelsen blev nedlagt
2667303_0002.png
kunne betyde, at Ankestyrelsen blev myndighedsinhabil, hvis den
pågældende sag blev påklaget til Ankestyrelsen.
I 2017 gennemførte VIVE en evaluering af Ankestyrelsens
praksiskoordinerende virksomhed, som blandt andet viste, at en del af
de kommunale ledere og sagsbehandlere ikke mente, at den juridiske
hotline i sin nuværende form var brugbar. De henviste i den forbindelse
navnlig til besvarelsernes generelle karakter og til, at de ikke kunne få
svar, der klædte dem på til at træffe afgørelser.
Blandt andet på den baggrund besluttede Ankestyrelsen at nedlægge
juridisk hotline.
Kommunale sagsbehandlere har fortsat mulighed for at ringe til
Ankestyrelsen og få generel vejledning om lovgivning og praksis på
Ankestyrelsens områder af relevante fagpersoner.
Herudover har Ankestyrelsen fortsat en omfattende vejlednings- og
praksiskoordinerende virksomhed som beskrevet ovenfor.
Ad spørgsmål 74 – Vil ministeren oversende en opgørelse over, hvor
mange klagesager på det sociale område, der er blevet behandlet i
Ankestyrelsen – samlet og fordelt på kommuner?
Ankestyrelsen har efter afklaring med Social-, Bolig- og Ældreministeriet
6. februar 2023, afgrænset ”det sociale område” til kommunale
klagesager inden for serviceloven.
Tabel 1: Antal realitetsbehandlede* kommunale klagesager inden for
serviceloven i 2018-2022, fordelt på kommuner
Kommunenavn
Hele landet - I alt
Albertslund Kommune
Allerød Kommune
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Bornholm Kommune
Brøndby Kommune
Brønderslev Kommune
Dragør Kommune
Egedal Kommune
2018
9.697
51
33
57
82
60
73
74
69
6
124
2019
9.302
36
52
57
80
54
75
101
70
5
169
2020
10.331
63
66
67
98
39
67
117
60
14
147
2021
8.277
61
53
59
109
31
74
92
63
6
109
2022
8.632
85
47
37
189
49
65
92
91
6
71
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvorfor hotlinen i Ankestyrelsen blev nedlagt
2667303_0003.png
Esbjerg Kommune
Fanø Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
Fredensborg Kommune
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Furesø Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
Glostrup Kommune
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Halsnæs Kommune
Hedensted Kommune
Helsingør Kommune
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande Kommune
Ishøj Kommune
Jammerbugt Kommune
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
Kolding Kommune
Københavns Kommune
Køge Kommune
Langeland Kommune
Lejre Kommune
192
13
88
86
48
66
111
110
55
60
79
81
101
37
97
74
193
105
62
88
132
60
123
88
188
109
85
141
123
111
27
94
65
163
79
26
156
871
97
27
59
131
7
93
61
41
57
123
89
93
80
73
50
80
38
93
81
233
115
45
78
122
70
155
126
126
104
143
116
92
78
36
123
66
138
90
21
117
903
90
17
54
180
6
133
70
58
88
164
64
95
99
108
135
97
43
80
104
188
154
66
113
148
68
134
125
125
109
133
113
115
67
32
125
74
124
88
32
127
924
96
44
76
130
2
100
57
46
74
140
83
107
48
77
125
106
32
63
99
162
138
53
92
87
49
85
68
93
97
105
112
86
84
28
89
52
120
92
14
64
731
69
36
44
206
4
80
74
65
68
129
92
93
63
71
121
109
35
67
65
173
153
50
109
87
51
105
79
88
75
88
115
111
78
27
95
44
154
78
19
112
700
99
23
37
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvorfor hotlinen i Ankestyrelsen blev nedlagt
2667303_0004.png
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommune
Læsø Kommune
Mariagerfjord Kommune
Middelfart Kommune
Morsø Kommune
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Randers Kommune
Rebild Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Rudersdal Kommune
Rødovre Kommune
Samsø Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kommune
Solrød Kommune
Sorø Kommune
Stevns Kommune
Struer Kommune
Svendborg Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommune
37
108
105
1
91
64
15
79
52
67
207
18
264
85
148
39
86
71
117
86
71
4
95
120
111
122
22
79
40
43
125
64
116
81
57
116
1
90
69
197
36
15
100
77
1
78
77
21
79
39
56
176
27
249
76
128
39
67
83
124
81
47
7
119
106
119
101
16
77
48
34
92
91
107
53
62
155
-
54
49
194
41
47
109
58
-
67
90
26
82
48
56
209
12
252
133
167
35
98
64
134
71
68
10
126
107
58
104
25
101
49
43
118
89
128
73
60
144
-
72
64
246
79
16
95
44
1
44
78
36
65
53
48
159
26
212
85
118
20
85
73
108
58
72
4
104
126
42
108
28
74
48
42
95
63
81
63
58
72
-
55
49
172
41
40
66
41
-
68
78
15
50
49
54
173
21
242
97
112
40
52
45
137
42
92
2
107
105
54
133
35
88
42
49
78
66
81
53
54
71
14
45
31
160
72
4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvorfor hotlinen i Ankestyrelsen blev nedlagt
2667303_0005.png
Viborg Kommune
Vordingborg Kommune
Ærø Kommune
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
129
98
5
76
277
514
157
74
4
80
204
471
156
103
4
106
259
519
137
72
2
87
159
403
138
107
1
93
206
409
Note: Data anvendt i tabellen er trukket pr. 7. februar 2023 for alle årene. For at sikre de mest aktuelle data sker der
løbende efterregistreringer i data. Dette kan skabe uoverensstemmelser med tidligere offentliggjorte data for
samme tidsperiode.
Data for 2022 er endnu ikke offentliggjorte og ligger i høring hos kommunerne. De endelige tal offentliggøres på
Ankestyrelses Talportal ultimo februar.
*Realitetsbehandlede sager er hjemviste, ændrede, ophævede og stadfæstede sager. Afviste og henviste sager
tæller altså ikke med.
Ad spørgsmål 75 – Vil ministeren redegøre for, hvor mange af
klagesagerne, der er blevet omgjort af Ankestyrelsen i perioden 2018-
2021 – både i procent og i faktisk antal?
Ankestyrelsen har afgrænset spørgsmålet på samme vis som i spørgsmål
74 til kommunale klagesager inden for serviceloven. Ankestyrelsen har
ligeledes inkluderet tal for 2022, da Social-, Bolig- og Ældreministeriet
havde specificeret et ønske om tal for 2022 til besvarelsen af spørgsmål
74.
Tabel 2: Omgjorte kommunale klagesager inden for serviceloven 2018-
2022, antal og omgørelsesprocent
2018
2019
2020
2021
2022
Realitetsbehandlede sager*
I alt
9.697
9.302
10.331
8.277
8.632
Omgjorte sager**
Antal
Procent
3.486
35,9
3.805
40,9
3.745
36,3
2.633
31,8
3.243
37,6
Note: Data anvendt i tabellen er trukket pr. 7. februar 2023 for alle årene. For at sikre de mest aktuelle
data sker der løbende efterregistreringer i data. Dette kan skabe uoverensstemmelser med tidligere
offentliggjorte data for samme tidsperiode.
Data for 2022 er endnu ikke offentliggjorte og ligger i høring hos kommunerne. De endelige tal
offentliggøres på Ankestyrelses Talportal ultimo februar.
*Realitetsbehandlede sager er hjemviste, ændrede, ophævede og stadfæstede sager. Afviste og
henviste sager tæller altså ikke med.
**Omgjorte sager er hjemviste, ændrede eller ophævede sager.
Ad spørgsmål 76 – Vil ministeren redegøre for, om det kan konstateres,
om omgørelsesprocenten påvirkes af, at en kommune har en uvildig
borgerrådgiver?
5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvorfor hotlinen i Ankestyrelsen blev nedlagt
Ankestyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om, hvorvidt
omgørelsesprocenten påvirkes af, at en kommune har en uvildig
borgerrådgiver.
Venlig hilsen
Trine Hede
6