Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1292
Doknr.
665928
Dato
27-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 1. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
67 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 67:
”Vil ministeren oversende en pædagogisk gennemgang af reglerne for handle-
og betalingskommune i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område?”
Svar:
Reguleringen af, hvilken kommune der er forpligtet til at yde hjælp til en borger
(visitationskompetence) og til at betale for denne (betalingsansvar), betegnes
samlet handlekommunereglerne. Handlekommunereglerne findes i §§ 9-9 d i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven).
§ 9 i retssikkerhedsloven vedrører handlekommunereglerne for voksne.
§ 9 a i retssikkerhedsloven vedrører handlekommunereglerne for børn.
§ 9 b i retssikkerhedsloven vedrører særlige regler, hvis borgeren midlertidigt
opholder sig uden for sin handlekommune. Reglen finder bl.a. anvendelse, hvis
borgeren er i sommerhus, og reglen betegnes derfor også populært
”sommerhusreglen”.
§ 9 c vedrører særlige regler om mellemkommunal refusion, dvs. ret for den
kommune, der har ydet hjælp og støtte til en borger til at opkræve udgifterne
hos en anden kommune.
§ 9 d vedrører muligheden for flere kommuner til at have en fælles social
vagtordning.
Handlekommunereglerne gennemgås overordnet i det følgende med vægt på
de almindelige regler i §§ 9 og 9 a.
Indledningsvist vil jeg dog bemærke, at handlekommunereglerne på
nuværende tidspunkt kan være svære at forstå. Det skyldes bl.a., at der har
været tale om ”knopskydning” over årene, hvor bestemmelserne er blevet
stadigt længere. Sprogligt er det dog også en væsentlig udfordring, at der
anvendes forskellige begreber om ”handlekommune” i lovgivning, og at man
flere steder anvender begrebet ”opholdskommune” om handlekommunen –
1