Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667254_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1292
Doknr.
665928
Dato
27-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 1. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
67 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 67:
”Vil ministeren oversende en pædagogisk gennemgang af reglerne for handle-
og betalingskommune i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område?”
Svar:
Reguleringen af, hvilken kommune der er forpligtet til at yde hjælp til en borger
(visitationskompetence) og til at betale for denne (betalingsansvar), betegnes
samlet handlekommunereglerne. Handlekommunereglerne findes i §§ 9-9 d i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
(retssikkerhedsloven).
§ 9 i retssikkerhedsloven vedrører handlekommunereglerne for voksne.
§ 9 a i retssikkerhedsloven vedrører handlekommunereglerne for børn.
§ 9 b i retssikkerhedsloven vedrører særlige regler, hvis borgeren midlertidigt
opholder sig uden for sin handlekommune. Reglen finder bl.a. anvendelse, hvis
borgeren er i sommerhus, og reglen betegnes derfor også populært
”sommerhusreglen”.
§ 9 c vedrører særlige regler om mellemkommunal refusion, dvs. ret for den
kommune, der har ydet hjælp og støtte til en borger til at opkræve udgifterne
hos en anden kommune.
§ 9 d vedrører muligheden for flere kommuner til at have en fælles social
vagtordning.
Handlekommunereglerne gennemgås overordnet i det følgende med vægt på
de almindelige regler i §§ 9 og 9 a.
Indledningsvist vil jeg dog bemærke, at handlekommunereglerne på
nuværende tidspunkt kan være svære at forstå. Det skyldes bl.a., at der har
været tale om ”knopskydning” over årene, hvor bestemmelserne er blevet
stadigt længere. Sprogligt er det dog også en væsentlig udfordring, at der
anvendes forskellige begreber om ”handlekommune” i lovgivning, og at man
flere steder anvender begrebet ”opholdskommune” om handlekommunen –
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm., om en pædagogisk gennemgang af reglerne for handle- og betalingskommune i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
2667254_0002.png
hvilket betyder, at borgeren ikke nødvendigvis har ”ophold” i den kommune, der
betegnes ”opholdskommunen”. Jeg forventer derfor i løbet af foråret af
fremsætte et lovforslag, der bl.a. skal sikre ensartethed i begrebsbrugen og
mere forståelige bestemmelser.
1. Handlekommune for voksne
Udgangspunktet i retssikkerhedsloven er, at handlekommunen for en voksen,
dvs. den kommune, der skal yde hjælp og støtte og afholde udgifterne hertil, er
den kommune, hvor den voksne har bopæl eller sædvanligvis ophold. Dette
fremgår af § 9, stk. 2, i retssikkerhedsloven.
Der er en række undtagelser hertil, som fremgår af § 9, stk. 3-12. Væsentligst
af disse undtagelser er for socialområdet § 9, stk. 7. Det følger således af § 9,
stk. 7, at hvis en borger har fået ophold i et botilbud m.v. i en anden kommune
(kommune B) end handlekommunen (kommune A), dvs. en anden kommune
end der, hvor borgeren normalt bor, er det handlekommunen (kommune A), der
fortsat skal yde hjælp og støtte til borgeren og afholde udgifterne hertil.
Bestemmelsen finder bl.a. anvendelse, når handlekommunen (kommune A)
har visiteret borgeren til et midlertidigt eller længerevarende botilbud efter §§
107 eller 108 i lov om social service (serviceloven). Bestemmelsen finder også
anvendelse, når borgeren får ophold på et kvindekrisecenter efter § 109 i
serviceloven eller et herberg m.v. efter § 110 i serviceloven, der er beliggende
uden for handlekommunen (kommune A). Handlekommunen (kommune A)
vedbliver at være handlekommune for borgeren, så længe borgeren har ophold
i botilbuddet m.v. eller i et andet botilbud m.v., som er omfattet af § 9, stk. 7, i
retssikkerhedsloven. Derved sikres dels kontinuitet i indsatsen, dels at
kommunen ikke kan fralægge sig ansvaret for at yde hjælp og støtte til en
borger ved at visitere borgeren til et botilbud m.v. i en anden kommune.
§ 9, stk. 13, i retssikkerhedsloven omhandler den situation, hvor to eller flere
kommuner er uenige om, hvilken kommune der er handlekommune for en
borger. I disse tilfælde er det den kommune, hvor borgeren senest har haft
folkeregisteradresse, der skal yde hjælp og støtte til borgeren, mens
kommunerne afklarer uenigheden eventuelt ved en afgørelse fra
Ankestyrelsen. Dermed sikres, at borgeren får hjælp og støtte, uanset at
kommunerne er uenige om handlekommuneansvaret.
2. Handlekommune for børn
Udgangspunktet i retssikkerhedsloven er, at handlekommunen for et barn, dvs.
den kommune, der skal yde hjælp og støtte og afholde udgifterne hertil, er den
kommune, der er handlekommune for barnets forældre. Dette fremgår af § 9 a,
stk. 2, i retssikkerhedsloven. Hvis barnet ikke bor sammen med begge
forældre, har barnet samme handlekommune som den forælder, som barnet
bor mest hos. Hvis barnet bor lige meget hos begge forældre, f.eks. i en 7-7-
ordning, er barnets handlekommune den kommune, hvor barnet er
folkeregistreret.
Der er en række undtagelser hertil, som fremgår af § 9 a, stk. 3-8. Væsentligst
af disse er, at hvis et barn anbringes uden for hjemmet, fortsætter den
kommune, der har truffet afgørelse om anbringelsen, med at være
handlekommune for barnet. Det gælder uanset, om barnet anbringes hos en
plejefamilie eller i et tilbud i en anden kommune, og også uanset om barnets
forældre flytter fra den kommune, som traf afgørelsen om anbringelse.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm., om en pædagogisk gennemgang af reglerne for handle- og betalingskommune i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
2667254_0003.png
3. Midlertidige ophold uden for handlekommunen
Retssikkerhedsloven indeholder i § 9 b, stk. 1, den såkaldte ”sommerhusregel”.
Reglen sikrer, at hvis man er visiteret til personlig og praktisk hjælp efter § 83 i
serviceloven har man ret til også at modtage den hjælp, hvis man opholder sig
midlertidigt uden for sin handlekommune – f.eks. på sommerhustur. I disse
tilfælde skal den kommune, hvor man opholder sig f.eks. i sommerhus yde
hjælpen.
4. Mellemkommunal refusion
Det er indledningsvist væsentligt at skelne mellem mellemkommunale
betalinger og mellemkommunal refusion. Mellemkommunale betalinger er, når
en kommune betaler for en borgers ophold i et tilbud, der drives af en anden
kommune. Denne betaling sker på baggrund af den aftale (kontrakt), som
kommunerne har indgået. Mellemkommunal refusion anvendes om det tilfælde,
hvor én kommune (kommune A) har ydet hjælp og støtte til en borger og har
afholdt udgifterne hertil, men har ret til at få udgifterne refunderet af en anden
kommune (kommune B). Udgifterne afholdes således endeligt af kommune B.
Udgangspunktet for udgifter efter serviceloven er, at visitationskompetencen og
betalingsansvaret er samlet hos én kommune - handlekommunen. Det betyder,
at der ikke skal ske opkrævning af mellemkommunal refusion, dvs. betaling fra
en anden kommune.
§ 9 c, stk. 4-7, i retssikkerhedsloven indeholder dog en række undtagelser
hertil:
-
§ 9 c, stk. 4: Efterværn: En kommune har ret til mellemkommunal
refusion, når der iværksættes efterværn for en ung. Det er den
kommune, som oprindeligt har truffet afgørelse om anbringelse, der
skal afholde udgifterne endeligt – og altså betale den
mellemkommunale refusion.
§ 9 c, stk. 5: Frit valg: En kommune har ret til mellemkommunal
refusion, når en borger har anvendt sit frie valg til at vælge f.eks. et
botilbud eller en friplejebolig i en anden kommune. Det er den
kommune, som var handlekommune for borgeren forud for, at
borgeren anvendte sit frie valg, der skal afholde udgifterne endeligt –
og altså betale den mellemkommunale refusion.
§ 9 c, stk. 6: Passivitetstilfælde: En kommune har ret til
mellemkommunal refusion, hvis en borger er flyttet til kommunen, og
borgerens tidligere handlekommune helt åbenbart burde have iværksat
støtte, men har undladt det. Reglen finder også anvendelse, hvis et
barns tidligere handlekommune har hjemgivet barnet til forældrene, det
var helt åbenbart, at hjemgivelsen var ubegrundet, og den nye
handlekommune er nødt til at anbringe barnet. I begge tilfælde er det
den tidligere handlekommune, som har undladt at leve op til sine
forpligtelser (forholdt sig passivt), der skal afholde udgifterne endeligt –
og altså betale den mellemkommunale refusion.
§ 9 c, stk. 7: Sommerhusreglen: I de tilfælde, der er nævnt ovenfor i
afsnit 3 under midlertidigt ophold uden for handlekommunen, er der ret
til mellemkommunal refusion for den kommune, der yder hjælpen, dvs.
f.eks. sommerhuskommunen. Det betyder, at det er borgerens
handlekommune, der skal afholde udgifterne endeligt – og altså betale
den mellemkommunale refusion.
-
-
-
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm., om en pædagogisk gennemgang af reglerne for handle- og betalingskommune i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
2667254_0004.png
Afslutningsvist kan nævnes, at handlekommunereglerne er nærmere beskrevet
i afsnit VI i vejledning nr. 9330 af 21. marts 2019 om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
4