Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1186
Doknr.
664572
Dato
27-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 1. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
65 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 65:
Vil ministeren redegøre, om det er korrekt forstået, at kommunerne kan
undlade at følge anbefalingerne fra VISO i særligt komplicerede enkeltsager?
Svar:
VISOs formål og opgaver fremgår af servicelovens § 13 i serviceloven, hvor
der blandt andet står:
’§ 13. Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation i
Socialstyrelsen bistår kommuner og borgere med gratis vejledende
specialrådgivning i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager.’
Det fremgår desuden af punkt 168 i vejledning nr. 9347 af 28/3 2017
(vejledning nr. 1 til serviceloven), at:
’VISO fungerer altså ikke som en ankeinstans eller bisidder.
Specialrådgivningen er et tilbud, der udelukkende kan komme med
anbefalinger i forhold til eksempelvis rammer, tilgange m.m., der kan
understøtte, at borgeren når sit mål.’
Af vejledningens punkt 169 fremgår desuden:
’Den rådgivning, der ydes af VISO, er alene vejledende. Det er således
kommunens ansvar at træffe de relevante afgørelser.’
Det er dermed rigtigt forstået, at kommunerne kan undlade at følge
anbefalingerne i den specialrådgivning, VISO tilbyder i særligt specialiserede
og komplicerede enkeltsager.
Det følger af forvaltningsloven, at en afgørelse skal begrundes, medmindre
borgeren får fuldt ud medhold. Begrundelsen skal indeholde de faktiske
oplysninger, der er afgørende for kommunens vurdering. Kommunen skal gøre
rede for de oplysninger, der har haft særlig betydning for afgørelsen. Borgeren
skal kunne forstå, hvilke oplysninger kommunen særligt har lagt vægt på, og
kommunen skal begrunde det, hvis der er oplysninger, som kommunen ikke
lægger vægt på, men som borgeren opfatter som væsentlige fx rådgivning fra
VISO.
1