Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667280_0001.png
Enhed
Udsatte Børn
Sagsnr.
2021 - 7905
Doknr.
493969
Dato
27-01-2022
Kommissorium for Partnerskab om Børnene Først
Baggrund og formål
I maj 2021 indgik regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne en politisk aftale om
reformen Børnene Først, der skal hjælpe sårbare og udsatte børn og familier
tidligere og bedre end i dag.
Aftalen løfter området med to milliarder kr. i årene 2022-2025 og varigt fuldt
indfaset med 734 mio. kr. om året.
Opdrag
Med udgangspunkt i den politiske aftale om Børnene Først er aftalepartierne
enige om, at der nedsættes et ”Partnerskab om Børnene Først”, der overordnet
har til formål at bidrage til arbejdet med at sikre en bedre indsats på
børneområdet i kommunerne.
Partnerskabet skal dels komme med forslag til, hvordan rammerne for
sagsbehandlingen på området for udsatte børn i kommunerne kan styrkes, dels
sikre en god og grundig implementering af reformen og den nye ”Barnets Lov”.
Partnerskabet udmønter dermed de to elementer, som det blev besluttet at
prioritere i partnerskabsregi i aftalen om Børnene Først.
Det skal ske i form af anbefalinger (om sagsbehandling, børneinddragelse og
underretninger) og ved sikring af lovimplementering og inddragelse af
efteruddannelsesaktiviteter.
Partnerskabets konkrete opgaver
Med det formål at sikre en praksisnær og bred forankring af lovens intentioner
har deltagende organisationer i partnerskabet et gensidigt og forpligtigende
ansvar for i fællesskab at:
stille viden og erfaringer til rådighed
bidrage til udvikling og kvalificering af implementeringsunderstøttende
tiltag, der indgår som del af aftalen om Børnene Først
bidrage til, at reformen samt udviklede tiltag og løsningsforslag
forankres i kommunal praksis gennem den deltagende organisations
egen rolle og opgaver
Aftalepartierne er enige om, at Partnerskab om Børnene Først skal arbejde
med følgende to spor:
Spor 1. Bedre sagsbehandling og underretninger:
1. Finde løsninger og anbefalinger til øget kvalitet i sagsbehandlingen,
herunder bedre børneinddragelse. Det gælder bl.a. ift. at understøtte:
-
Forbedring af den tidlige opsporing og håndtering af underretninger
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667280_0002.png
-
-
-
-
Tidlig og bedre opsporing gennem f.eks. udbredelse af gode
erfaringer med fremskudte socialrådgivere
Tilrettelæggelse af arbejdet, så udsatte børn og familier møder
færrest mulige myndighedspersoner i sagsbehandlingen
Styring af medarbejdernes sagsintensitet mht. sagers tyngde,
medarbejdernes kompetencer og lokale forhold
At der på tværs af kommuner er tid og ressourcer nok til den
vigtige opgave, sagsbehandlerne skal løfte
Spor 2. Implementering:
1. Hjælpe til at sikre lovimplementeringen hos de aktører, der skal
arbejde med den nye ”Barnets Lov” i praksis. Partnerskabet skal
samtidig monitorere fremdrift og resultater i implementeringen.
2. Bidrage til udviklingen og kvalificeringen af understøttende tiltag og
redskaber, herunder efteruddannelsesaktiviteter for at bidrage til, at
kompetenceudvikling fsv. Barnets Lov matcher de kommunale og
faglige behov.
Deltagere og organisering
KL, Danske Professionshøjskoler, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer (FSD), De Anbragtes Vilkår,
ForældreLANDSforeningen (FBU), Børne- og Kulturchefforeningen (BKF),
Dansk Socialrådgiverforening, Socialpædagogernes Landsforbund (SL) og
Danske Handicaporganisationer (DH) og Social- og Ældreministeriet.
Socialstyrelsen skal med inddragelse af KL facilitere Partnerskab om Børnene
Først bl.a. på baggrund af data formidlet af Social- og Ældreministeriet til brug
for partnerskabets opgave med at monitorere implementeringen af Barnets
Lov.
Partnerskabet struktureres om en møderække i perioden 2022 – 2025.
Der nedsættes arbejdsgrupper under partnerskabet, som skal levere oplæg og
skriftlige bidrag om bl.a. børneinddragelse, gode erfaringer med
underretninger, monitorering af implementeringen mv. Mere specifikke rammer
for deltagelse i form af mødefrekvens, antal deltagere pr. organisation mv.
udspecificeres i den indledende planlægning af partnerskabets arbejde primo
2022.
Socialstyrelsen nedsætter et fagligt sekretariat i tæt samspil med Social- og
Ældreministeriet, som skal understøtte partnerskabets arbejde samt sikre
sammenhæng med øvrige igangsatte initiativer i aftalen om Børnene Først.
Der er afsat i alt 5,3 mio. kr. til partnerskabets arbejde i årene 2021-2025, som
bl.a. skal gå til sekretariatsbetjening, udarbejdelse af relevante
undersøgelser/analyser, forarbejder til implementeringsunderstøttende
redskaber og andre relevante aktiviteter, som partnerskabet vurderer
hensigtsmæssige for at kunne løfte opgaverne i de to spor.
Tentativ tidsplan
Aftalepartierne vil årligt blive forelagt en status for partnerskabet, som drøftes
politisk. Endelig og mere detaljeret tidsplan udarbejdes i forbindelse med den
indledende planlægning af partnerskabets arbejde.
Tidspunkt
Milepæl
Fase 1: Opstart og forberedelse
Primo 2022
Planlægning af partnerskabets arbejde for
hhv. spor 1 og spor 2
2. kvartal 2022
Partnerskab igangsættes
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667280_0003.png
2. kvartal – 4. kvartal 2022
Spor 1: Afklaring af behov for
vidensafdækninger (form og indhold) samt
gennemførelse af udvalgte afdækninger
2.kvartal – 4. kvartal 2022
Spor 2: Udvikling og kvalificering af
implementeringsunderstøttende redskaber,
herunder efteruddannelsesaktiviteter, med
fokus på 2023-2024
Dec. 2022
Årlig status til ordførerkredsen
Fase 2: Indledende udvikling og implementering
Spor 1: Udvikling af anbefalinger og
2023
løsningsforslag samt kvalitetssikring og
igangsættelse af evt. øvrige
vidensafdækninger og
implementeringsaktiviteter
2023
Spor 2: Igangsættelse af
implementeringsaktiviteter samt udvikling af
tiltag med fokus på 2024 og 2025
Dec. 2023
Årlig status til ordførerkredsen
Fase 3: Implementering og udbredelse
2024-2025
Spor 2: Implementeringen følges og der sikres
fortsat udvikling, udbredelse og forankring af
understøttende redskaber
Dec. 2024 og dec. 2025
Årlig status til ordførerkredsen
3