Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667278_0001.png
Kommissorium for nationalt partnerskab mod ensomhed
Formål
I Danmark oplevede 8,3 pct. af befolkningen over 16 år, svarende til 380.000
personer, svær ensomhed i 2017, og antallet er stigende. Sundhedsprofilen for
2021 viser således, at 12,4 pct. af de adspurgte har tegn på ensomhed.
Længerevarende ensomhed forringer både den enkeltes livskvalitet og mentale
og fysiske helbred. Samtidig estimeres det, at ensomhed har omfattende
samfundsøkonomiske konsekvenser med omkostninger på mindst 8,3 mia. kr.
årligt.
Ensomhed kan ramme alle uanset alder og samfundsgruppe. Der er derfor
behov for et bredt perspektiv på og samarbejde om at forebygge og afhjælpe
ensomhed på tværs af sektorer, fagområder og ressorter. På den baggrund er
et stort flertal af Folketingets partier med Aftalen om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds-og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025
blevet enige om, at der afsættes midler til en national ensomhedsstrategi og
som led her i et nationalt ensomhedspartnerskab, der skal understøtte en
national indsats mod ensomhed.
Nedsættelsen af et nationalt ensomhedspartnerskab skal ses i forlængelse af
et stigende fokus på ensomhed i de senere år. Der er sket en markant stigning
i antallet af initiativer, der henvender sig til personer, der føler sig ensomme, og
der er udarbejdet flere strategier, der bl.a. har til formål at bekæmpe ensomhed
under COVID-19. Endvidere har Røde Kors og Ældre Sagen i samarbejde med
en bred række aktører udarbejdet et inspirationsoplæg til en national politisk
strategi mod ensomhed. Oplægget har opnået støtte fra i alt 90 organisationer.
Partnerskabets opgaver
Det nationale ensomhedspartnerskab får i henhold til aftaleteksten følgende
opgaver i perioden 2022-25:
Indsamle videnskabelig og praktisk viden om ensomhed fra danske og
udenlandske indsatser, handleplaner og strategier, herunder viden om
virksomme redskaber og indsatser, der forebygger og afhjælper
ensomhed.
Igangsætte en national samtale om ensomhed gennem folkelige
aktiviteter og udbrede relevant viden til aktører, der møder mennesker i
ensomhed, herunder bl.a. virksomheder, kommuner og civilsamfundet.
Udarbejde et oplæg til en national strategi mod ensomhed, der sætter
en fælles retning for at bekæmpe ensomhed nationalt og på tværs af
sektorer, fagområder og ressorter.
Udarbejde et oplæg til en handlingsplan, der peger på konkrete
løsninger til at implementere strategien og dermed igangsætte en
national indsats mod ensomhed og fremme fællesskaber på tværs af
sektorer, fagområder og ressorter.
Understøtte udbredelse af indsatser til forebyggelse og bekæmpelse af
ensomhed, herunder følge og understøtte implementeringen af den
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667278_0002.png
nationale strategi og handlingsplan mod ensomhed og iværksætte
lokale ensomhedspartnerskaber.
Der er med Aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-,
sundheds-og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025 afsat 3,3 mio. kr. i 2022, 6,3
mio. kr. i 2023, 4,5 mio. kr. i 2024 og 8,9 mio. kr. i 2025.
Oplægget til en handlingsplan vil både kunne pege på mulige tiltag og initiativer
inden for den afsatte økonomiske ramme til ensomhedsstrategien såvel som
pege på mulige tiltag for at forebygge og afhjælpe den stigende ensomhed i
eksisterende samfundsstrukturer. Det kan fx være, hvad den offentlige sektor,
civilsamfundet og det private erhvervsliv kan gøre anderledes – hver især såvel
som i tværsektorielle samarbejder - for at understøtte en national og lokal
indsats mod ensomhed.
Organisering og proces
Det nationale ensomhedspartnerskab vil bestå af en bred vifte af aktører.
Partnerskabet faciliteres af Røde Kors og Ældre Sagen og understøttes af et
tværministerielt sekretariat, der er forankret i Social- og Ældreministeriet.
Partnerskabet
Partnerskabet skal repræsentere civilsamfundet og den private og offentlige
sektor, herunder organisationer, foreninger, kommuner, regioner, virksomheder
mv. Partnerskabet skal desuden repræsentere forskellige fagområder,
herunder aktører inden for områderne ”hjem og bolig, ”skole og uddannelse”,
”fritid og fællesskaber”, ”arbejdsliv og beskæftigelse” og ”sundhed og pleje”,
som beskrevet i inspirationsoplægget til en national politisk strategi mod
ensomhed. Samtidig skal partnerskabet bl.a. bestå af aktører med erfaring fra
arbejdet med børn, unge, voksne og ældre, aktører fra almenområdet, fx kultur-
og idrætsforeninger og aktører fra specialområdet såsom organisationer, der
repræsenterer borgere med handicap og i social udsathed samt psykisk
sårbarhed.
Partnerskabets sammensætning kan tage udgangspunkt i forhenværende og
eksisterende netværk og organiseringer på ensomhedsområdet, men skal også
være åbent for, at nye aktører kan indgå i partnerskabet. Det er afgørende, at
alle relevante parter på tværs af sektorer, fagområder og ressorter inddrages
og får ejerskab til partnerskabets arbejde.
Partnerskabet kan opfordre relevante organisationer, kommuner mv. til at
deltage i arbejdsgrupper, som kan udføre de forskellige opgaver.
Facilitatorernes rolle i partnerskabet
Røde Kors og Ældre Sagen er udpeget som facilitatorer for partnerskabet for at
bygge videre på deres opbyggede viden og erfaring med koordineringen af
inspirationsoplægget til en national strategi mod ensomhed.
Facilitatorernes opgaver er at:
Sammensætte og organisere det nationale partnerskab efter kriterier i
SSA-aftalen, herunder fx koordination af styregruppe mv.
Formalisere samarbejdet mellem facilitatorerne og de øvrige aktører i
partnerskabet.
Understøtte partnerskabets opgaver.
Agere bindeled mellem det tværministerielle sekretariat og
partnerskabet (se herunder).
Facilitatorerne vil være tilskudsmodtagere og dermed være ansvarlige for
anvendelsen af de 3,3 mio. kr., der er afsat til partnerskabets arbejde i 2022,
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667278_0003.png
herunder udarbejdelsen af en strategi og handlingsplan. Facilitatorerne kan i
den henseende også honorere for og videreformidle dele af tilskuddet til andre
aktører, der bidrager i opgaveløsningen, herunder aktører i partnerskabet og
eksterne leverandører.
Tværministerielt sekretariat
Der etableres et tværministerielt sekretariat forankret i Social- og
Ældreministeriet. Sekretariatet understøtter udførelsen af partnerskabets
forskellige opgaver og yder proces- og implementeringsstøtte, samt sikrer
koordinering og vidensdeling på tværs af alle relevante ressortområder,
herunder fx sundhed, børn og undervisning, uddannelse, kultur, beskæftigelse,
transport, bolig, ligestilling og integration.
Politisk inddragelse
Udarbejdelsen af den nationale strategi og tilhørende handlingsplan følges tæt
af social- og ældreministeren. Desuden vil partnerskabet med støtte fra
sekretariatet sikre løbende tværpolitisk inddragelse i partnerskabets arbejde og
i arbejdet med at udarbejde en strategi og en handlingsplan - både af partierne
bag SSA-aftalen og relevante ordførerområder, så deres prioriteringer løbende
inddrages i arbejdet.
Oplægget til en national strategi og handlingsplan mod ensomhed skal
præsenteres for partierne bag aftale om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-
2025 inden udgangen af 2022 med henblik på at fastsætte en endelig national
strategi og handlingsplan for området.
Herefter vil partnerskabet én gang årligt afrapportere skriftligt til aftalekredsen
bag udmøntning af reserven om status for strategien og handlingsplanen,
partnerskabets gennemførte aktiviteter og foreløbige resultater.
3