Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Nationalt partnerskab for indsatsen mod hjemløshed
Forslag
På bagrund af erfaringerne fra Finland og Norge foreslås det at etablere et nationalt partnerskab for
indsatsen mod hjemløshed.
Baggrund og indhold
I både Finland og Norge har man set nationale partnerskaber være bærende i de fremskridt, der er
sket i kampen mod hjemløshed i de to lande. Implementering er sket via en systematisk og koordine-
ret indsats, hvor flere ministerier, bykommuner, aktører fra boligsektoren og NGO’er har været in-
volveret og samarbejdet om fælles mål.
Indsatsen mod hjemløshed er også i Danmark karakteriseret ved et bredt og stærkt aktørfelt, og der
er de senere år kommet nye aktører til i form af fonde, som gerne vil investere, og som er med til at
skubbe yderligere på det offentlige fokus på hjemløshed. Alle bidrager til den samlede indsats på om-
rådet og spiller dermed en vigtig rolle i, at man på tværs af stat, kommuner, civilsamfund og fonde
arbejder med en fælles forståelse af retning og målsætninger. Det foreslås derfor med inspiration fra
Finland og Norge at etablere et nationalt partnerskab med de vigtigste aktører i Danmark:
Stat: Social- og Ældreministeriet (formand), Indenrigs- og Boligministeriet, Kriminalforsor-
gen og Forsvarsministeriet
Kommuner: KL og repræsentanter fra 6-byerne og Danske Regioner
Forskning: Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd VIVE
Civilsamfund og centrale aktører: KFUM’s Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, Blå Kors, Røde
Kors, LVS, Rådet for Socialt Udsatte, Hjem til alle, SAND, Hus forbi, BL, Dansk Socialrådgi-
verforening og Socialpædagogernes Landsforbund
Fonde: Realdania, Bikubenfonden, Den Sociale Investeringsfond m.fl.
Det nationale partnerskab skal følge udviklingen på hjemløseområdet, implementeringen af Housing
First-tilgangen samt følge målsætningen om, at der skal være markant færre borgere i hjemløshed i
Danmark, herunder afskaffelse af langvarig hjemløshed. På baggrund af eksisterende data- og vi-
denskilder samt faglige oplæg får partnerskabet således til opgave løbende at drøfte udviklingen og
forholde sig til, hvilke muligheder og barrierer der er for fortsat implementering af Housing First i
Danmark. Partnerskabet skal derudover drøfte følgende tematikker: Overgangen fra kriminalforsor-
gen, udviklingen i antal billige boliger, herunder forholdet mellem antallet af billige boliger og antal-
let af hjemløse borgere med særligt fokus på de store byer, spørgsmål vedr. afklaring af handle/beta-
lingskommuner samt opfølgning på, hvordan omlægningen påvirker samarbejdet mellem kommuner
og organisationer om den enkeltes vej ud i egen bolig. Dertil skal partnerskabet følge praksis for
hjælp til enkeltydelser efter aktivloven for hjemløse borgere i overgangen til egen bolig, ligesom part-
nerskabet skal drøfte målgruppens behov for botilbud til midlertidige og længerevarende ophold. En-
delig skal partnerskabet følge, hvordan omlægningen påvirker situationer for veteraner, der bor på
herberger.
Som en del af Partnerskabet indgår der et deltagelsesspor, således at de borgere, det handler om, ak-
tivt får mulighed for at bidrage med viden og erfaringer. Der afsættes desuden midler til, at partner-
skabet i 2023 samt i 2025 kan igangsætte undersøgelser eller analyser, der kan give ny viden om ind-
satsen mod hjemløshed.
Partnerskabet mødes som minimum en gang årligt og drøfter udviklingen og behovet for indsatser på
området. Partnerskabet skal en gang årligt afrapportere skriftligt til partierne bag aftale om udmønt-
ning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-2025,
så implementeringen og udviklingen på hjemløshedsområdet løbende kan følges. Rapporten baseres
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667274_0002.png
på eksisterende data og viden om området, som viser fremdriften og partnerskabets refleksioner over
udviklingen, eksempelvis den Nationale kortlægning af hjemløshed hvert andet år. Partnerskabets
første møde foreslås at være ved offentliggørelsen af den kommende Nationale kortlægning af hjem-
løshed i sensommeren 2022.
Social- og Ældreministeriet er formand for partnerskabet og samarbejder med Socialstyrelsen om
sekretariatsbetjeningen, herunder angiver de mere konkrete opgaver, der tildeles midler til. Sekreta-
riatets rolle er at etablere partnerskabet samt tilrettelægge og facilitere møderne i partnerskabet,
hvilket kan ske i samarbejde med de involverede aktører. Der afsættes midler til, at Rådet for Socialt
Udsatte kan understøtte deltagersporet i partnerskabet ved enten at indhente bidrag, synspunkter
eller facilitere, at målgruppen af hjemløse, herunder fx unge, får mulighed for aktivt at deltage i part-
nerskabets arbejde i 2023-2025. Partnerskabet skal på møderne drøfte, hvilken tematik de gerne vil
have et deltagerperspektiv på til næste møde.
Økonomi
Der afsættes 10,0 mio. kr. til initiativet,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Nationalt partnerskab for indsatsen mod hjemløshed
Mio. kr., 2022-pl
Forslag i alt
Ny viden
Sekretariatsbetjening af Partnerskabet
(Socialstyrelsens og Social- og Ældre-
ministeriets opgavevaretagelse)*
Midler til Rådet for Socialt Udsatte
2022
1,3
-
1,3
2023
3,9
2,6
1,0
0,3
2024
1,3
-
1,0
0,3
2025
3,5
2,2
1,0
0,3
I alt
(2022-2025)
10,0
4,8
4,3
0,9
Anm.* Den konkrete fordeling af beløbet mellem hhv. Social- og Ældreministeriet samt Socialstyrelsen sker efter aftaleindgåelse. Fsva.
midlerne til Socialstyrelsen er beløbet retningsgivende og indgår som en delmængde af de samlede midler, der afsættes som ramme-
bevilling til Socialstyrelsen på tværs af aftalen. Midlerne anvendes i øvrigt i overensstemmelse med Socialstyrelsens formål og faglige
hensyn.
2