Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667272_0001.png
u9 Social-og
Ældreministeriet
Enhed
Mål, Data og In-
citamenter
Sagsbehandler
Sarah Maria
Brandt
Sagsnr.
2021 - 30
Doknr.
367988
Dato
12-03-2021
SOCIALT FRIKORT 2021-2022
Aftale mellem Social- og Ældreministeriet, KL & KOMBIT
Baggrund og
formål
Nærværende aftale er indgået mellem Social- og Ældreministeriet, KL og KOMBIT i
forbindelse med driften af it-løsningen,
Socialfrikort.dk,
der understøtter lovgivnin-
gen omkring Socialt Frikort, herunder lov nr. 689 af 08/06/2018 — Lov om forsøg
med et social frikort, samt lov nr. 2217 af 29/12/2020 — Lov om ændring af lov om for-
søg med et socialt frikort.
Aftaledokumentet har til formål at formalisere samarbejdet vedr. it-løsningen mellem
Social- og Ældreministeriet, KL og KOMBIT, så parterne er enige om arbejdsdelingen
mellem de tre organisationer.
Projektets rammer
Lov om forsøg med et socialt frikort trådte i kraft pr. 1. januar 2019, hvormed det blev
muligt for særligt udsatte at tjene op til
20.000
kr. årligt, uden at indkomsten bliver
modregnet i de udsattes offentlige forsørgelsesydelser. Ordningen giver således de
mest udsatte i samfundet bedre muligheder for at deltage i og bidrage til samfundets
fællesskaber, hvilket kan være med til at skabe øget trivsel og livskvalitet.
Folketinget har i december
2020
vedtaget Lov om ændring af lov om forsøg med et so-
cialt frikort, hvormed forsøget med et socialt frikort blev forlænget med to år og der-
med også gælder
i 2021
og
2022.
Partierne bag Aftalen om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2021-2024
har afsat
midler til forlængelsen.
Ordningen med et socialt frikort er således foreløbigt gældende i perioden
2019-2022
1
sin nuværende form. I samme periode har KOMBIT ansvaret for at drive it-løsningen,
Socialtfrikort.dk, der understøtter lovgivningen omkring Socialt Frikort.
Økonomi
Der er i forbindelse med Reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedsområdet
2021-2024
afsat en ramme på 3 mio. kr. til den fortsatte udvik-
ling og drift af it-løsningen.
Der er udfærdiget en selvstændig kontrakt mellem Social- og Ældreministeriet og KL,
hvormed der er indgået en aftale om overførsel af midler fra Social- og Ældreministe-
riet til KL. Der henvises hertil for nærmere uddybelse af økonomien
(Aftale om over-
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667272_0002.png
fersel af midler fra Social- og Ældreministeriet til KL vedr, udvikling af ft-understøt-
telse af lov nr. 689 af 08/06/2018 — Lou om forsøg med et socialfrikort, samt lov nr.
2217 af
29/12/2020 -
Lou om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort. Aftalen
er indgået d. 08-02-2021).
Projektorganisering
Social- og Ældreministeriet fungerer som projektleder for hele projektet med et Socialt
Frikort. Derudover varetager Socialstyrelsen det daglige arbejde med at vejlede og ori-
entere borgere, virksomheder, kommuner og øvrige aktører om ordningen.
KL er ansvarlig og fungerer som projektleder for det overordnede arbejde med it-løs-
ningen, som KL indkøber af KOMBIT. KOMBIT står for at udvikle og drive it-løsnin-
gen i samarbejde med den eksterne leverandør, Knowledge Cube.
Styregruppe
I
hele projektperioden er nedsat en styregruppe med repræsentanter på chefniveau fra
hhv. Social- og Ældreministeriet, Socialstyrelsen, KL og KOMBIT.
Styregruppen mødes, hvis det vurderes relevant, når der skal træffes større beslutnin-
ger, herunder foretages prioriteringer vedr, fordelingen og brugen af midler.
Social- og Ældreministeriet er ansvarlig for at indkalde til møder i styregruppen.
Arbejdsgruppe
Der er ligeledes nedsat en arbejdsgruppe i hele projektperioden med repræsentanter
på medarbejderniveau fra hhv. Social- og Ældreministeriet, Socialstyrelsen, KL og
KOMBIT.
Arbejdsgruppen mødes i udgangspunktet hver anden uge, men mødekadencen er flek-
sibel og afhængig af det aktuelle behov.
Arbejdsgruppen drøfter løbende driften af it-løsningen, herunder eventuelle udvik-
lingsbehov, brugen samt udbredelsen af ordningen mv., og fungerer generelt som et
forum for sparring, hvor alle parter kan få og give input til hinandens arbejde med det
sociale frikort.
Både arbejds- og styregruppen vil løbende blive orienteret om det lovgivningsmæssige
arbejde, Social- og Ældreministeriet gennemfører, samt andre former for aktiviteter
relateret til det sociale frikort, hvis dette er relevant.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667272_0003.png
Dato og underskrift for Social- og Ældreministeriet
Maren Sørensen, Kontorchef, Mål, Data & Incitamenter
Dato og underskrift for KL
Janet Marie Samuel, Kontorchef, Center for Sundheds- og Socialpolitik
Dato og underskrift for KOMBIT
Poul Ditlev Christiansen, Markedsdirektør
3