Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Dato
21-02-2022
Kommissorium for arbejdsgruppe om natcaféer (lavtær-
skeltilbud) til gadehjemløse og andre særligt udsatte
hjemløse
Baggrund
En natcafé er et tilbud, som tilbyder varme og ophold over natten for de mest
udsatte mennesker, som opholder sig på gaden, typisk gadesovende hjemløse.
Natcaféer er såkaldte lavtærskeltilbud, der ikke har et direkte lovophæng i ser-
viceloven, og der er ikke pligt til at registrere borgerne med henblik på, at bor-
gerens handlekommune betaler for ydelsen. Derfor kan der være borgere, som
hellere vil gøre brug af natcaféer frem for herberger, da de ikke ønsker berø-
ring med det kommunale støttesystem, og derfor ikke opsøger tilbud, som kræ-
ver, at der fremvises cpr-nummer.
På baggrund af en konkret forespørgsel om finansiering af natcaféer er Social-
og Ældreministeriet blevet opmærksom på, at enkelte natcaféer, som ligger i
tilknytning til et § 110-tilbud (herberg), finansieres via taksten for herbergplad-
serne. Det sker på den måde, at udgiften til drift af natcaféen lægges oven i ud-
giften til driften af herberget.
Det medfører, at kommuner, der har borgere indskrevet i § 110-tilbuddet, er
med til at finansiere driften af natcaféen, selv om de ikke har borgere, der be-
nytter natcaféen. Det er ikke i overensstemmelse med, hvad der gælder for fi-
nansiering og drift af herberger eller natcaféer. Det er en forudsætning for, at
en natcafé kan godkendes og finansieres som en aktivitet i tilknytning i et §
110-tilbud, at der er personsammenfald mellem brugerne af natcaféen og be-
boerne på §110-tilbuddet. Det er sjældent tilfældet.
Social- og Ældreministeriet er bekendt med, at flere natcaféer har en forkert fi-
nansieringspraksis. Finansiering af lavtærskeltilbud uden ophæng i servicelo-
ven sker typisk ved, at den pågældende civilsamfundsorganisation finansierer
tilbuddet gennem egne midler - fx fra salg af genbrugstøj mv., fondsmidler,
kommunal medfinansiering mv. Social- og Ældreministeriet antager, at der
umiddelbart er mellem tre og ni natcaféer, som anvender forkert finansierings-
praksis.
Konsekvenser af præciseringen af finansieringsgrundlaget
Natcaféer, der på nuværende tidspunkt finansieres via taksten for herbergplad-
ser, skal finde et andet finansieringsgrundlag. Det risikeres derfor, at der er nat-
caféer, der må lukke, hvis de ikke er i stand til at finde et andet finansierings-
grundlag.
Det kan forventes, at nedgang i antallet af natcafépladser som følge af, at der
er natcaféer, der må lukke på baggrund af Social- og Ældreministeriets udmel-
ding om finansieringen, kan øge efterspørgslen efter herbergspladser oprettet i
henhold til servicelovens § 110. Nogle af de borgere, der normalt opsøger nat-
caféer vil således opsøge herberg, mens borgere, der ikke ønsker berøring
med et kommunale støttesystem/ikke vil oplyse deres identitet, vil søge mod
gaden som nattesovere. For den sidste gruppe kan konsekvensen også være,
1