Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667270_0001.png
Dato
21-02-2022
Kommissorium for arbejdsgruppe om natcaféer (lavtær-
skeltilbud) til gadehjemløse og andre særligt udsatte
hjemløse
Baggrund
En natcafé er et tilbud, som tilbyder varme og ophold over natten for de mest
udsatte mennesker, som opholder sig på gaden, typisk gadesovende hjemløse.
Natcaféer er såkaldte lavtærskeltilbud, der ikke har et direkte lovophæng i ser-
viceloven, og der er ikke pligt til at registrere borgerne med henblik på, at bor-
gerens handlekommune betaler for ydelsen. Derfor kan der være borgere, som
hellere vil gøre brug af natcaféer frem for herberger, da de ikke ønsker berø-
ring med det kommunale støttesystem, og derfor ikke opsøger tilbud, som kræ-
ver, at der fremvises cpr-nummer.
På baggrund af en konkret forespørgsel om finansiering af natcaféer er Social-
og Ældreministeriet blevet opmærksom på, at enkelte natcaféer, som ligger i
tilknytning til et § 110-tilbud (herberg), finansieres via taksten for herbergplad-
serne. Det sker på den måde, at udgiften til drift af natcaféen lægges oven i ud-
giften til driften af herberget.
Det medfører, at kommuner, der har borgere indskrevet i § 110-tilbuddet, er
med til at finansiere driften af natcaféen, selv om de ikke har borgere, der be-
nytter natcaféen. Det er ikke i overensstemmelse med, hvad der gælder for fi-
nansiering og drift af herberger eller natcaféer. Det er en forudsætning for, at
en natcafé kan godkendes og finansieres som en aktivitet i tilknytning i et §
110-tilbud, at der er personsammenfald mellem brugerne af natcaféen og be-
boerne på §110-tilbuddet. Det er sjældent tilfældet.
Social- og Ældreministeriet er bekendt med, at flere natcaféer har en forkert fi-
nansieringspraksis. Finansiering af lavtærskeltilbud uden ophæng i servicelo-
ven sker typisk ved, at den pågældende civilsamfundsorganisation finansierer
tilbuddet gennem egne midler - fx fra salg af genbrugstøj mv., fondsmidler,
kommunal medfinansiering mv. Social- og Ældreministeriet antager, at der
umiddelbart er mellem tre og ni natcaféer, som anvender forkert finansierings-
praksis.
Konsekvenser af præciseringen af finansieringsgrundlaget
Natcaféer, der på nuværende tidspunkt finansieres via taksten for herbergplad-
ser, skal finde et andet finansieringsgrundlag. Det risikeres derfor, at der er nat-
caféer, der må lukke, hvis de ikke er i stand til at finde et andet finansierings-
grundlag.
Det kan forventes, at nedgang i antallet af natcafépladser som følge af, at der
er natcaféer, der må lukke på baggrund af Social- og Ældreministeriets udmel-
ding om finansieringen, kan øge efterspørgslen efter herbergspladser oprettet i
henhold til servicelovens § 110. Nogle af de borgere, der normalt opsøger nat-
caféer vil således opsøge herberg, mens borgere, der ikke ønsker berøring
med et kommunale støttesystem/ikke vil oplyse deres identitet, vil søge mod
gaden som nattesovere. For den sidste gruppe kan konsekvensen også være,
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667270_0002.png
at de i endnu mindre omfang søger hjælp og rådgivning i civilsamfundet og der-
med ikke modtager tilbud om omsorg og støtte.
Det er kommunerne, der har pligt til at sikre, at der er et tilstrækkeligt antal her-
bergspladser, hvor udsatte borgere kan opholde sig om natten. Dette gælder
også, selvom nogle af pladserne benyttes af borgere fra andre kommuner.
Det er således kommunerne, der skal sørge for, at behovet for § 110-pladser er
dækket, ligesom det er kommunerne, der har pligt til opsøgende og rådgivende
arbejde, hvis der er natcaféer, der må lukke.
For så vidt angår handle- og betalingsforpligtelsen er det de mellemkommunale
regler i den sociale retssikkerhedslov, der gælder. Det er således som ud-
gangspunkt handlekommunen, der skal betale for borgerens ophold.
Arbejdsgruppe
Med henblik på at få afdækket problemets omfang og belyst rammerne herun-
der de juridiske rammer for natvarmestuer/natcaféer, nedsættes der en ar-
bejdsgruppe bestående af Social- og Ældreministeriets departement (formand),
Finansministeriet, KL og 6-byerne.
Øvrige interessenter inddrages, herunder gennem konkrete eksempler på ud-
fordringen, i det omfang
, arbejdsgruppen finder det nødvendigt.
Opgaver
Arbejdsgruppen får til opgave, at
foretage en afdækning af problemets omfang
klarlægge rammerne for natvarmestuer/natcaféer, herunder efterspørg-
sel og finansiering
komme med forslag til, hvordan der sikres en kapacitet, som matcher
efterspørgslen
Det forudsættes, at de økonomiske konsekvenser ifm. forskellige forslag gran-
skes og lægges frem. Arbejdsgruppens arbejde skal munde ud i en redegø-
relse for ovennævnte, herunder anbefalinger og forslag til mulige tiltag på om-
rådet.
Arbejdsgruppens arbejde koordineres og sammentænkes med ministeriets
sideløbende arbejde med udmøntning af aftale om Fonden for blandede byer –
flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed.
Tidsplan
Det tilstræbes, at arbejdsgruppens arbejde afsluttes medio april 2022 med hen-
blik på aflevering af redegørelse ultimo april 2022.
Der afholdes to møder i arbejdsgruppen. Det første møde finder sted primo
marts 2022 og det andet primo april 2022.
2