Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667269_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Finansministeriet
KL
Kommissorium: Arbejdsgruppe for forenkling af regler for
merudgiftsydelse
29. september 2021
Det fremgår af ØA22, at ”Parterne
er enige om at forenkle merudgiftsydelsen, som udgør ca.
20 pct. af klagerne til Ankestyrelsen inden for servicelovens område. Ordningen er svær at gen-
nemskue for borgerne og lægger beslag på administrative ressourcer, som kunne bruges bedre.”
Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af FM, SM og KL, som skal afdække
veje til at forenkle de nuværende regler for udmøntning af merudgiftsydelse til gavn
for borgernes retssikkerhed, den borgernære velfærd samt dialogen mellem borge-
ren og det offentlige.
Baggrund
Servicelovens bestemmelser om merudgifter på børne- og voksenområdet (§§ 41
og 100) er kilde til frustration blandt både borgere og kommuner. Afgørelserne ef-
ter merudgiftsbestemmelserne følger en række sagstrin, som bl.a. har uklare snit-
flader til anden lovgivning og indebærer en væsentlig skønsmæssig vurdering,
jf.
nedenfor.
Afgørelserne udgør en stor del af Ankestyrelsens klagesager og omgørel-
ser på socialområdet, ligesom sagerne lægger beslag på store administrative res-
sourcer i kommunerne.
Sagstrin i afgørelse om merudgiftsydelse
Personkreds
Borgeren skal have varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne.
Udfordringer
• Komplicerede regler for
personkreds (medicinsk
behandling m.v.).
1
Dækning efter anden lovgivning
2
Hvis borgerens merudgifter kan dækkes efter
anden lovgivning eller andre bestemmelser, skal
disse bestemmelser anvendes.
Manglende
klarhed om
Uklare snitflader til anden
Manglende
klarhed om
lovgivning (handicapbiler
subsidiaritetsprincippet
subsidiaritetsprincippet
m.v.).
Nødvendighed af merudgift
3
Der ydes alene tilskud til nødvendige merudgifter,
som er en konsekvens af den nedsatte fysiske
eller psykiske funktionsevne.
• Uklare regler for, hvad der
udgør en nødvendig merudgift.
4
Størrelsen af borgerens udgifter
Sandsynliggørelse af størrelsen af borgerens
udgifter til aktiviteten/godet.
• Vurderingen kræver, at man
kan beregne og dokumentere
forskellen mellem borgerens
merudgift og en normal borger i
samme livssituation.
• Dette er ressourcekrævende og
kræver megen dokumentation
(kokosolie m.v.).
Størrelsen af normaludgiften
5
Sandsynliggørelse af normaludgiften for ikke-
funktionsnedsatte borgere på samme alder og i
samme livssituation.
Udmøntning af samlet kompensation
1
6
Den samlede sandsynliggjorte merudgift for alle
aktiviteter/goder, som der er ansøgt om,
udbetales til borgeren.
• Stort incitament til at kæmpe
for at komme over
minimumsbeløb eller op på nyt
kompensationstrin
(voksenparagraf).
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667269_0002.png
Side 2 af 2
Formål
Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af FM (formand), SM og KL, som skal
afdække veje til at forenkle de nuværende regler for udmøntning af merudgifts-
ydelse til gavn for borgernes retssikkerhed, den borgernære velfærd samt dialogen
mellem borgeren og det offentlige. Arbejdsgruppens forslag skal bidrage til forenk-
linger af et eller flere af ovenstående sagstrin med afsæt i følgende pejlemærker:
Transparens: Det bliver klart for borgere og sagsbehandlere, hvornår der kan
tildeles merudgiftsydelse samt hvor meget.
Nærhed: Der skabes en bedre dialog mellem borger og kommune i forbindelse
med sagsbehandlingen.
Borgernær velfærd: Ansøgnings- og administrationsprocessen for borger og
kommune lettes.
FM, SM og KL har som led i den indledende afdækning af udfordringsbilledet drøf-
tet en række initiativer til forenkling,
jf. boks 1.
Arbejdsgruppen skal belyse konse-
kvenserne af nedenstående initiativer, men vil også kunne belyse andre forslag, der
drøftes i arbejdsgruppen. Initiativerne vil skulle afdækkes i henhold til vedlagte ska-
belon,
jf. bilag 1.
Arbejdsgruppen er ikke forpligtet til at komme med anbefalinger
med afsæt i alle initiativer, som belyses.
Boks 1
Mulige initiativer til regelforenkling af merudgiftsydelsen
Tydeliggørelse af personkredsen vedr. medicinsk behandling.
Tydeliggørelse af subsidiaritetsprincippet. Minimumsbeløbet for udbetaling af merudgiftsydelse sænkes.
Bruttokatalog over typiske årlige udgiftsniveauer for personer uden handicap i forskellige aldersgrupper.
Bruttokatalog over typiske årlige udgiftsniveauer for de mest gængse merudgiftstyper, der ansøges om.
Bruttokatalog over typer af merudgifter, der fremover kan ansøges om.
Trinmodel for udbetalte beløb
Indførelse af bagatelgrænse for merudgifter, hvor beløbsstørrelsen ikke efterprøves.
Indførelse af maksimumbeløb, hvor alle ansøgninger over dette beløb efterprøves.
Proces
Arbejdsgruppen udarbejder initiativbeskrivelser og afdækker faglige, økonomiske
og administrative konsekvenser i henhold til vedlagte bilag 1, som drøftes i ar-
bejdsgruppen. Udgangspunktet er, at de samlede udgifter til administration og ud-
betaling af merudgiftsydelse på området kan holdes inden for nuværende ramme.
Der udarbejdes på den baggrund oplæg til ændringer af regelgrundlaget og praksis,
som forelægges styregruppe bestående af AC’ere i FM, SM og KL.
Der er ikke taget stilling til det videre forløb for arbejdet, som vil skulle afklares
nærmere.