Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Social- og Ældreministeriet
Finansministeriet
KL
Kommissorium: Arbejdsgruppe for forenkling af regler for
merudgiftsydelse
29. september 2021
Det fremgår af ØA22, at ”Parterne
er enige om at forenkle merudgiftsydelsen, som udgør ca.
20 pct. af klagerne til Ankestyrelsen inden for servicelovens område. Ordningen er svær at gen-
nemskue for borgerne og lægger beslag på administrative ressourcer, som kunne bruges bedre.”
Der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af FM, SM og KL, som skal afdække
veje til at forenkle de nuværende regler for udmøntning af merudgiftsydelse til gavn
for borgernes retssikkerhed, den borgernære velfærd samt dialogen mellem borge-
ren og det offentlige.
Baggrund
Servicelovens bestemmelser om merudgifter på børne- og voksenområdet (§§ 41
og 100) er kilde til frustration blandt både borgere og kommuner. Afgørelserne ef-
ter merudgiftsbestemmelserne følger en række sagstrin, som bl.a. har uklare snit-
flader til anden lovgivning og indebærer en væsentlig skønsmæssig vurdering,
jf.
nedenfor.
Afgørelserne udgør en stor del af Ankestyrelsens klagesager og omgørel-
ser på socialområdet, ligesom sagerne lægger beslag på store administrative res-
sourcer i kommunerne.
Sagstrin i afgørelse om merudgiftsydelse
Personkreds
Borgeren skal have varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne.
Udfordringer
• Komplicerede regler for
personkreds (medicinsk
behandling m.v.).
1
Dækning efter anden lovgivning
2
Hvis borgerens merudgifter kan dækkes efter
anden lovgivning eller andre bestemmelser, skal
disse bestemmelser anvendes.
•
Manglende
klarhed om
Uklare snitflader til anden
Manglende
klarhed om
lovgivning (handicapbiler
subsidiaritetsprincippet
subsidiaritetsprincippet
m.v.).
Nødvendighed af merudgift
3
Der ydes alene tilskud til nødvendige merudgifter,
som er en konsekvens af den nedsatte fysiske
eller psykiske funktionsevne.
• Uklare regler for, hvad der
udgør en nødvendig merudgift.
4
Størrelsen af borgerens udgifter
Sandsynliggørelse af størrelsen af borgerens
udgifter til aktiviteten/godet.
• Vurderingen kræver, at man
kan beregne og dokumentere
forskellen mellem borgerens
merudgift og en normal borger i
samme livssituation.
• Dette er ressourcekrævende og
kræver megen dokumentation
(kokosolie m.v.).
Størrelsen af normaludgiften
5
Sandsynliggørelse af normaludgiften for ikke-
funktionsnedsatte borgere på samme alder og i
samme livssituation.
Udmøntning af samlet kompensation
1
6
Den samlede sandsynliggjorte merudgift for alle
aktiviteter/goder, som der er ansøgt om,
udbetales til borgeren.
• Stort incitament til at kæmpe
for at komme over
minimumsbeløb eller op på nyt
kompensationstrin
(voksenparagraf).