Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667266_0001.png
Sagsnr.
2020 - 1185
Doknr.
203809
Kommissorium for arbejde om Kofoedsminde og tilbuds-
strukturen til domfældte med udviklingshæmning
Formål
Kofoedsminde, som er en institution til domfældte med udviklingshæmning og det
eneste tilbud af sin slags, har over en længere periode oplevet en række udfordringer,
der vanskeliggør driften af tilbuddet. Det drejer sig bl.a. om en stigende tilgang af
borgere og deraf følgende overbelægning og bekymring for kvaliteten i indsatsen
rejst af bl.a. Socialtilsynet og kommunerne.
En generel bekymring for kvaliteten i indsatsen for domfældte, herunder på Kofoeds-
minde, har senest udmøntet sig i en central udmelding fra Den Nationale Koordina-
tionsenhed i Socialstyrelsen (NATKO). Den konkrete bekymring taler endvidere ind i
den aktuelle debat om specialisering og kvalitet på det specialiserede socialområde,
hvor regeringen har igangsat en større evaluering.
Spørgsmålet om kvalitet og specialisering i indsatsen for domfældte vil derfor i ud-
gangspunktet blive behandlet i regi af NATKO samt i evalueringen, hvorfor dette ar-
bejde i udgangspunktet alene vil fokusere på de strukturelle udfordringer i forhold til
tilbud til domfældte.
Med henblik på at sikre en hensigtsmæssig drift af Kofoedsminde og tilstrækkelig ka-
pacitet på området, skal de konkrete udfordringer og mulige løsninger herpå afdæk-
kes. Regeringen skal på baggrund heraf præsenteres for et beslutningsoplæg.
Baggrund
I henhold til straffelovens § 16 vurderes borgere med udviklingshæmning at være
ikke-strafegnede medmindre særlige omstændigheder taler for det. Såfremt de begår
en strafbar handling, får de i stedet en foranstaltningsdom, som effektueres i socialt
regi. Der findes følgende fem typer af sådanne foranstaltningsdomme:
-
-
Domstype 1: Dom til anbringelse i sikret afdeling for personer med vidtgående
psykiske handicap.
Domstype 2: Dom til anbringelse i en åben institution for personer med vidt-
gående psykiske handicap (åbent § 108-tilbud), således at domfældte efter be-
stemmelse fra kommunen kan overføres til sikret afdeling.
Domstype 3: Dom til anbringelse i en åben institution for personer med vidt-
gående psykiske handicap (åbent § 108-tilbud).
-
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667266_0002.png
-
-
Domstype 4: Dom om tilsyn af kommunen, således at domfældte efterkommer
tilsynsmyndighedens bestemmelse om ophold og arbejde, og således at til-
synsmyndigheden kan træffe bestemmelse om anbringelse i institution for
personer med vidtgående psykiske handicap (åbent § 108-tilbud).
Domstype 5: Dom om tilsyn af kommunen, således at domfældte efterkommer
tilsynsmyndighedernes bestemmelse om ophold og arbejde.
Borgere med domstype 2-4 kan bo på åbne institutioner, og de er derfor fordelt på §
108-tilbud (godkendt til målgruppen) rundt om i landet. Derimod er der i Danmark
kun én sikret institution – Kofoedsminde - til anbringelse af borgere med domstype
1. Kofoedsminde drives af Region Sjælland og er beliggende i Lolland Kommune og
har pligt til at modtage borgere med denne domstype fra alle landets kommuner. Ko-
foedsminde har ligeledes åbne afdelinger, hvor borgere med domstype 2 anbringes.
Der har i de senere år været en bekymring for en stigende tilgang af borgere på Kofo-
edsminde, der bl.a. har ført til overbelægning.
Udfordringerne med overbelægning på Kofoedsminde kan bl.a. være en konsekvens
af, at pladserne på den sikrede afdeling er objektivt finansierede. Således kan det be-
tyde, at flere borgere med domstype 2 placeres på Kofoedsmindes sikrede afdelinger
i modsætning til pladser i øvrige boformer efter servicelovens § 108 samt Kofoeds-
mindes åbne afdelinger, der er takstfinansieret direkte af den ansvarlige kommune.
På samme vis kan den objektive finansieringsmodel betyde, at færre borgere udslu-
ses fra Kofoedsmindes sikrede afdeling til åbne afdelinger.
I Vejledning om botilbud m.v. er det derfor blevet præciseret, at borgere med doms-
type 2 i første omgang
skal
placeres på en åben afdeling og først herefter kan over-
flyttes til en sikret afdeling på Kofoedsminde. Derudover er det præciseret, at Lol-
land Kommune (beliggenhedskommune for Kofoedsminde), såfremt de er uenige i
overførslen, kan indbringe sagen for Ankestyrelsen.
Præciseringerne har dog tilsyneladende ikke ledt til den ønskede reduktion i admini-
strative overførsler af domfældte med domstype 2 til Kofoedsmindes sikrede afdelin-
ger.
Det bemærkes hertil, at Ankestyrelsen efterfølgende har offentliggjort principmedde-
lelse (95-19), der modsat den foretagne præcisering i vejledningen, fastslår, at Lol-
land Kommune ikke kan klage over en anden kommunes afgørelse om administrativ
anbringelse på en sikret afdeling på Kofoedsminde, og at en sådan uenighed ikke be-
handles som et spørgsmål om uenighed mellem kommuner om deres forpligtelser.
Det bemærkes endvidere, at der er bekymring for Kofoedsmindes faglige kvalitet.
Bl.a. problematiserer Socialtilsyn Øst kvaliteten i de fysiske rammer og medarbejder-
nes faglige kompetencer ift. den krævende og komplekse målgruppe. Disse bekym-
ringer har ledt til NATKO’s udsendelse af en central udmelding, der har til formål at
afdække, om der er den fornødne kapacitet og koordination i kommunernes place-
ring af domfældte med udviklingshæmning.
Yderligere har det givet anledning til, at Folketingets Ombudsmand i januar 2020
har opstartet en undersøgelse af forholdene for dømte personer med udviklingshan-
dicap, der vil munde ud i en rapport i foråret 2021.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667266_0003.png
Løsning
På baggrund af en drøftelse af udfordringerne mellem Social- og Indenrigsministe-
riet, KL, Region Sjælland og Lolland Kommune er det besluttet at nedsætte en ar-
bejdsgruppe, som skal adressere udfordringer og undersøge løsningsmuligheder in-
den for bl.a. følgende problemstillinger:
-
Udviklingen i antal og fordeling af domfældte med udviklingshæmning i §
108-tilbud på landsplan.
Afdækning af domspraksis, herunder udarbejdelsen af et validt datagrundlag
for antal domfældte med udviklingshæmning (tilgang, forlængelse og afgang
af antallet af borgere med domstype 1, 2 og 3).
Undersøgelse af forskellig praksis kommuner imellem og samråd imellem ift.
placeringen af domfældte med domstype 2
1
.
Effekt og betydning af præciseringer i Vejledning om botilbud m.v. ang. admi-
nistrativ overførsel.
Betydning af den nuværende finansieringsmodel for Kofoedsminde.
-
-
-
-
Arbejdsgruppens undersøgelse af problemstillingerne skal munde ud i en redegø-
relse for udfordringerne samt i konkrete anbefalinger til løsningsforslag til regerin-
gen. Anbefalingerne skal som udgangspunkt være udgiftsneutrale. Arbejdsgruppens
anbefalinger skal danne grundlag for beslutninger om bl.a.:
-
Hvordan der sikres en mere hensigtsmæssig fordeling af domfældte med
domstype 2 på landsplan, der modvirker udfordringerne med overbelægning
på Kofoedsminde.
Hvordan finansieringsmodellen og rammerne for både den faglige og persona-
lemæssige planlægning på Kofoedsminde indrettes bedst muligt mht. at un-
derstøtte en fagligt specialiseret indsats og give mulighed for at udsluse bor-
gere med domstype 2.
-
Organisering
Arbejdsgruppe
Der nedsættes en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Social- og Indenrigsmini-
steriet (formand), KL (Kommunernes Landsforening), Region Sjælland, Lolland
Kommune og Socialstyrelsen (NATKO).
Justitsministeriet vil blive inddraget i arbejdet i relevant omfang.
Referencegruppe
For at kvalificere arbejdet inddrages relevante faglige interessenter, interesseorgani-
sationer og praksisaktører ad hoc for at dele deres oplevelser af udfordringerne og
give inspiration til mulige løsningstiltag.
Flere regioner har etableret samråd, som bl.a. afgiver vejledende udtalelser til anklagemyndigheden om
sanktionsformer for lovovertrædere med udviklingshæmning og vejleder kommuner om indsatser over for
borgergruppen.
1
3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
2667266_0004.png
Referencegruppen forventes sammensat af repræsentanter for følgende aktører på
området: Udvalgte kommuner og/eller botilbud, Socialpædagogernes Landsforbund,
LEV, IMR, DH, FOA, 3F, Socialtilsyn Øst, Samråd vedrørende Udviklingshæmmede
Lovovertrædere i hhv. Syddanmark og Nordjylland samt relevante videnspersoner.
Proces
Arbejdsgruppens arbejde igangsættes august 2020 og løber til og med november
2020, hvor det forventes, at der foreligger en afrapportering med henblik på efterføl-
gende politiske drøftelser.
4