Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2667265_0001.png
Finansministeriet
Social- og Ældreministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
KL
Kommissorium: Udvikling i kommunernes dokumentation af
borgersager
20. januar 2022
Der er med ØA22 aftalt følgende:
”Parterne er enige om, at kommunernes behandling af
borgernes sager skal være så ubureaukratisk som muligt, samtidig med at der sikres et grundigt
og fyldestgørende grundlag for afgørelser, som giver mening for både borgere og kommune. Det
skal i den forbindelse afdækkes, hvordan kommunernes dokumentation har udviklet sig over de
seneste 10 år med henblik på at identificere muligheder for at skabe mere meningsfulde regler for
både borgere og medarbejdere.”
I forlængelse heraf igangsættes et arbejde med at undersøge udviklingen i kommu-
nernes dokumentation ifm. visitation på det specialiserede socialområde. Formålet
er dels at skabe et fagligt fundament for drøftelse om dokumentationskrav til op-
lysningsgrundlaget ved visitation og dels at identificere muligheder for forenklin-
ger og forbedringer centralt og decentralt, herunder om det er dokumentations-
krav ved påklagning til Ankestyrelsen specifikt eller dokumentationskrav generelt.
Arbejdet tilrettelægges i to spor – hhv. et ’afdækningsspor’ og et ’løsningsspor’:
1.
Afdækning af dokumentationsudvikling fra 2014-2021:
Der foretages en afdæk-
ning af udviklingen i kravene til kommunernes dokumentation de seneste
7 år. Afdækningen gennemføres via en spørgeskemaundersøgelse blandt
kommunerne, og herunder at Ankestyrelsen foretager en gennemgang af
udviklingen i reglerne og praksis på området. Spørgeskemaundersøgelsen
vil fokusere på borgersager, der er påklaget til Ankestyrelsen. Hver kom-
mune bliver bedt om i udgangspunktet at udvælge 2 sager, der er stadfæ-
stet og 2 sager, der er hjemviste fra hhv. 2014-2015 og 2019-2021. Under-
søgelsen afgrænses til at dække [borgerstyret personlig assistance og tabt
arbejdsfortjeneste]. Ud fra sagsmaterialet udfylder kommunerne et spørge-
skema som fokuserer på:
o
Sagens omfang (antal normalsider)
o
Antal typer af sagsoplysninger
o
Typen af sagsoplysninger (f.eks. ekspertudtalelser, fagpersoner
med kendskab til borgeren), herunder i hvilket omfang at oplys-
ningerne forefindes eller skal indhentes på ny.
o
Årsag til (evt.) hjemvisning (f.eks. oplysningsgrundlag, retsanven-
delse)
o
Input til regler, der øger dokumentationsmængden og som opfat-
tes som uhensigtsmæssige.
Det skal afklares om kommunerne selv kan identificere sagerne eller om at
Ankestyrelsen skal bistå med dette.
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvilke arbejdsgrupper, ekspertgrupper og kommissioner, der er nedsat under Social- og Ældreministeriet i øjeblikket
Side 2 af 2
Spørgeskemaundersøgelsen testes på et mindre antal kommuner forud for
udsendelse.
2. Dybdegående gennemgang af enkeltsager.
I forlængelse heraf udvælges fire til
fem nylige sager på baggrund af spørgeskemaundersøgelsen, som vurderes
repræsentative og afspejler typiske sagsforløb, hvortil der udarbejdes et
estimat over kommunernes ressourceforbrug anvendt til dokumentation,
sagsfremstilling mv.
3. Workshop med kommuner:
Med afsæt i bl.a. spørgeskemaundersøgelsen af-
holdes en workshop med et bredt udsnit af kommuner (ca. 25).
Workshoppen har til formål at drøfte konklusionerne fra afdækningen og
den dybdegående gennemgang af sagerne, herunder bl.a. vurdere på hvilke
områder, at resultaterne fra afdækningen adskiller sig fra den genelle sags-
behandling på socialområdet. Hertil drøftes implikationerne af dokumen-
tationen for medarbejderne i deres arbejde, herunder i forhold til service-
lovens formål om at fremme den enkeltes mulighed for at udvikle sig og
for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvali-
teten.
Derudover har workshoppen til formål at identificere anbefalinger til re-
gel- og praksisændringer, som kan medføre forenklinger og forbedringer
centralt og decentralt under hensyn til formålene, som ligger bag indsam-
lingen af oplysninger til brug for behandling af sagerne.
På den baggrund udarbejdes en kortfattet afrapportering, som kan offentliggøres.
Der nedsættes en projektgruppe med deltagere fra FM, SÆM, IM og KL, som fo-
restår arbejdet. Ankestyrelsen inddrages mhp. afklaringen af udviklingen i reglerne
og styrelsens praksis.
Foreløbig tidsplan
Der afrapporteres fra det fælles arbejde op til forhandlingerne om ØA23.