Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2665814_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1148
Doknr.
663814
Dato
23-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 31. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
55 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 55:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan socialtilsynene, kommuner og lederne på
de sociale institutioner sikrer sig, at vikarbureauer og deres eventuelle
underleverandører har de rette kompetencer, så man ikke benytter sig af
personale uden de rette faglige, relationelle og personlige kompetencer i
arbejdet med udsatte børn og unge? Der henvises til artiklerne ”Vikarer festede
og tog stoffer med indsatte i ungdomsfængsel” og ”Vikarerne fra helvede” i
Politiken d. 29. januar 2023.”
Svar:
Det er afgørende for kvaliteten i de enkelte tilbud, at tilbuddets medarbejdere,
herunder ikke-fastansatte medarbejdere såsom vikarer, har de faglige,
relationelle og personlige kompetencer, der er nødvendige i forhold til bl.a.
tilbuddets målgruppe og deres aktuelle behov. Ud over tilbuddets aktuelle
kompetenceniveau er det vigtigt, at tilbuddet har strategisk fokus på, hvordan
de nødvendige kompetencer sikres på såvel kort som langt sigt, samt hvordan
eventuelle specialistkompetencer kan tilvejebringes.
Socialtilsynets kerneopgave er at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
tilbud på socialområdet. Som led i den samlede vurdering indgår bl.a. en
vurdering af, om det enkelte tilbuds medarbejdere besidder relevante
kompetencer, om medarbejdergruppen, herunder ikke-fastansatte
medarbejdere, samlet set har relevant uddannelse, opdateret viden og erfaring
med målgruppen og tilbuddets metoder, og om det er afspejlet i
medarbejdernes samspil med borgerne, at medarbejderne, herunder ikke-
fastansatte medarbejdere, har relevante kompetencer. Socialtilsynet har
således ikke beføjelse til vurdere de enkelte vikarbureauer eller
underleverandørers kompetencer, men har i stedet fokus rettet mod de enkelte
tilbuds kvalitet og ledelsens, medarbejdergruppens, herunder ikke-fastansatte
medarbejderes kompetencer.
I det tilfælde hvor socialtilsynet f.eks. vurderer, at et tilbuds medarbejdere ikke
besidder relevante kompetencer i forhold til målgruppens behov, kan
socialtilsynet i første omgang gå i dialog med tilbuddet om, hvordan
medarbejdernes kompetencer kan løftes f.eks. i form af uddannelse, kurser,
ansættelse af yderligere personale m.v. Socialtilsynet kan derudover
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om påtaler fra Socialtilsynet
2665814_0002.png
iværksætte skærpet tilsyn som følge af bekymringen for kompetenceniveauets
betydning for kvaliteten i indsatsen. Socialtilsynet kan endvidere træffe
afgørelse om påbud, hvis overholdelse kan gøres til en betingelse for, at
tilbuddet fortsat kan være godkendt. I det tilfælde, hvor tilbuddet ikke opfylder
påbuddet, kan socialtilsynet træffe afgørelse om ophør af tilbuddets
godkendelse.
I forhold til den lokale ledelses ansvar kan jeg i det hele henvise til min
samtidige besvarelse af SOU alm. del spm. 52.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1 – SOU alm. del - svar på spm. 52
2