Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2662740_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 982
Doknr.
666150
Dato
16-02-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 25. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
50 (alm. del) til ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 50:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken lovhjemmel kommuner har til at øge prisen
så meget på kost for borgere på sociale bosteder, samt om regeringen vil
arbejde for at regulere denne mulighed? Der henvises til artiklen på TV-
Midtvest´s hjemmeside d. 22. januar 2023 "Kommunen hæver prisen:
Multihandicappet skal betale 1.322 kroner mere for maden”.”
Svar:
Jeg gør indledningsvist opmærksom på, at jeg som ældreminister besvarer
spørgsmålet, da reglerne om madservice og betaling herfor hører under mit
ressortområde, hvilket er uanset modtagerens alder og boform.
Det fremgår af artiklen, at prisstigningen for madservice skyldes, at beboerne
på botilbuddene i Lemvig Kommune nu også skal betale for
personaleomkostninger. Borgeren, der er nævnt i artiklen, har hidtil betalt cirka
2.400 kr. for kost om måneden, men fra 1. januar 2023 er prisen steget med
1.322 kr., fordi borgeren nu også skal betale for personaleomkostninger i
forbindelse med madserviceordningen.
Efter servicelovens § 83 skal kommunen tilbyde personlig hjælp og pleje, hjælp
eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og madservice til
personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse
opgaver.
Hjælpen efter § 83 ydes på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
borgerens behov for hjælpen og kan derfor ydes til både ældre og personer
med handicap uafhængigt af alder.
Efter servicelovens § 161, stk. 1, kan der opkræves betaling for
personaleomkostninger til madserviceordninger efter § 83, hvis borgeren ikke
samtidig modtager hjælp efter § 41 om nødvendige merudgifter til børn, § 42
om tabt arbejdsfortjeneste, § 96 om borgerstyret personlig assistance eller §
100 om nødvendige merudgifter til voksne.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, hvilken lovhjemmel kommuner har til at øge prisen så meget på kost for borgere på sociale bosteder
2662740_0002.png
Det følger endvidere af § 1 og § 2 i bekendtgørelse nr. 1576 af 27. december
2014 om betaling for generelle tilbud og for tilbud om personlig og praktisk
hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84, at kommunalbestyrelsen træffer
beslutning om betaling for tilbud efter servicelovens § 83. Ved fastsættelsen af
betalingen kan højst medregnes kommunens gennemsnitlige, langsigtede
omkostninger, der kan henføres til produktion og levering af tilbuddet.
Kommunen kan også opkræve betaling for personaleomkostninger til
madserviceordninger.
Betaling for madservice kan maksimalt udgøre 3.985 kr. pr. måned (2023-
niveau) for fuld forplejning for beboere i plejebolig og plejehjem, botilbud og
lignende boligenheder, fx friplejeboliger.
Jeg gør først og fremmest opmærksom på, at det således ikke er muligt for
kommunerne at tjene penge på madservice, da kommunen ved fastsættelsen
af modtagernes betaling højst kan medregne kommunens gennemsnitlige,
langsigtede omkostninger, der kan henføres til produktion og levering af
tilbuddet.
Jeg mener desuden, at der selvfølgelig skal være grænser for, hvad hjælp og
støtte i forbindelse med mad kan koste beboere på botilbud, og det er der
også. Regeringen finder derfor ikke anledning til at ændre reglerne på området
for nuværende.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2