Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2762916_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 7395
Doknr.
757739
Dato
10-10-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 26. september 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 430 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 430:
”Vil ministeren kommentere artiklerne ”Forældre får frataget muligheden for at
passe deres kræftsyge søn”, bragt på tvsyd.dk d. 25. september 2023, og
”Sommeren 2022 blev hans søn ramt af leukæmi. Nu kæmper han også for
hjælpen til sin familie: -
Esbjerg Kommune snyder og bedrager”, bragt på jv.dk
d. 25. september 2023?”
Svar:
Det er ikke meningen, at forældre til børn med langvarige lidelser, og som i
artiklerne eksempelvis er i kræftbehandling, er nødt til at kæmpe for at få den
hjælp og støtte, som er nødvendig for barnet og familien.
Jeg kender ikke til detaljerne i den sag, som nævnes i artiklerne, og jeg kan
ikke vurdere den konkrete afgørelse. Men jeg kan overordnet beskrive reglerne
for tabt arbejdsfortjeneste.
Der kan gives hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i
hjemmet forsørger et barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af
den nedsatte funktionsevne, at barnet eller den unge passes i hjemmet, og at
det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer
barnet eller den unge. Bevillingen skal baseres på en konkret og individuel
vurdering af barnet eller den unge og familiens behov og ressourcer.
Kommunen skal altid foretage en helhedsvurdering af behovet for tabt
arbejdsfortjeneste, da der kan være behov for tabt arbejdsfortjeneste til andre
formål end pasning af barnet, jf. Ankestyrelsens principafgørelse nr. 95-17. Det
er muligt at yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, selvom barnet eller
den unge er i dagtilbud eller skole eller på anden måde passes, plejes og
trænes uden for hjemmet nogle timer om dagen eller om ugen. Der kan også
være tilfælde, hvor der kan ydes hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste,
selvom barnet eller den unge er i dagtilbud eller skole en hel dag, f.eks. hvis
der er et stort pasnings- og plejebehov, når barnet er hjemme, eller hvis
forsørgeren er nødt til at være omkring barnet eller den unge hele tiden, når det
er hjemme.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 430: Spm. om ministerens kommentar til artiklerne Forældre får frataget muligheden for at passe deres kræftsyge søn og Sommeren 2022 blev hans søn ramt af leukæmi. Nu kæmper han også for hjælpen til sin familie: - Esbjerg Kommune snyder og bedrager
2762916_0002.png
Det fremgår af retssikkerhedsloven, at en myndighed har ansvar for, at sager
er oplyst i tilstrækkelig omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse. Det
betyder, at myndigheden, efter samtykke fra borgeren, der søger om hjælp,
f.eks. kan forlange at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner,
sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og
personer, der handler på disses ansvar, giver oplysninger om den
pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen.
Det fremgår endvidere af forvaltningsloven, at hvis en afgørelse ikke giver en
borger fuldt ud medhold, skal afgørelsen være ledsaget af en begrundelse med
bl.a. en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske
omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.
Når kommunen træffer afgørelse om ophør af hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste, skal afgørelsen meddeles med et varsel på mindst 14 uger
fra borgerens modtagelse af afgørelsen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2