Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2756312_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6743
Doknr.
749413
Dato
28-09-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 31. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
393 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel
Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 393:
”Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at
sikre 10 pladser på landets
sikrede døgninstitutioner og skabe den fornødne lovhjemmel til, at børn og
unge under 18 år kan straksanbringes med tvang på en sikret døgninstitution i
op til seks måneder, hvis det af politiet vurderes, at der er risiko for, at et barn
eller en ung bliver udnyttet til organiseret kriminalitet af bander, og vil
ministeren redegøre for, om regeringen vil skærpe straffen markant for voksne,
der udnytter børn til kriminalitet? Der henvises til artiklen »Minister og politi slår
alarm: Børn er stikirenddrenge for bandemedlemmer«, bragt på jyllands-
posten.dk den 29. august 2023.”
Svar:
Sikrede døgninstitutioner er en særlig institutionstype for børn og unge oprettet
efter serviceloven. Landets otte sikrede institutioner adskiller sig fra andre
døgninstitutioner for børn og unge ved, at det her er tilladt at have yderdøre og
vinduer konstant aflåst. De sikrede institutioner er desuden omgivet af hegn,
alle indendørs fællesarealer er tv-overvågede, og alle værelsesdøre er udstyret
med døralarm samt aflåst om natten. De anbragte børn og unge er således
frihedsberøvede og kan ikke forlade institutionens område. Hertil kommer, at
der gælder særligt vidtgående regler for magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten for de sikrede døgninstitutioner. En social anbringelse
på sikret institution udgør således et alvorligt indgreb i barnets eller den unges
grundlæggende rettigheder.
Børn og unge kan anbringes af sociale årsager på en sikret institution i henhold
til servicelovens 63 b efter afgørelse af børn og unge-udvalget eller i henhold til
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitets § 16 efter afgørelse af
ungdomskriminalitetsnævnet. Endvidere kan børn og unge-udvalget træffe
afgørelse om anbringelse af uledsagede mindreårige udlændinge på sikrede
døgninstitutioner efter udlændingelovens § 62 n.
Betingelserne for anbringelse på sikret institution efter bestemmelserne i de tre
love er ens:
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 393: MFU spm., om det er muligt at sikre 10 pladser på landets sikrede døgninstitutioner
2756312_0002.png
Når det er absolut påkrævet for at afværge, at barnet eller den unge
skader sig selv eller andre, og risikoen for skade ikke på forsvarlig
måde kan afværges ved andre mere lempelige forholdsregler.
Når det i en indledende iagttagelsesperiode er absolut påkrævet for at
tilvejebringe et grundlag for den videre socialpædagogiske behandling.
Når det på baggrund af den indledende iagttagelsesperiode fastslås, at
det er absolut påkrævet, at der iværksættes et længerevarende
behandlingsforløb på en sikret afdeling eller døgninstitution.
Herudover kan børn og unge anbringes på en sikret institution af henholdsvis
strafferetlige årsager, når:
opholdet træder i stedet for varetægtsfængsling.
opholdet er led i alternativ afsoning af en ubetinget fængselsdom, og
en af de ovenfor nævnte sociale betingelser også er opfyldt.
opholdet er led i en idømt ungdomssanktion.
En anbringelse for at sikre, at et barn eller en ung ikke potentielt bliver udnyttet
til organiseret kriminalitet af bander, vil således ikke være inden for gældende
betingelser, som de ser ud i dag.
Da der er tale om frihedsberøvelse og et yderst alvorligt indgreb i barnets eller
den unges grundlæggende rettigheder, mener jeg ikke, at en anbringelse på en
sikret døgninstitutioner er en løsning ift. at beskytte mod potentiel udnyttelse af
organiseret kriminalitet af bander. Derudover vil det rejse væsentlige
spørgsmål om, hvorvidt det er i strid med disse børns og unges
grundlæggende rettigheder.
Hvis børn og unge er i risiko for at blive udnyttet til organiseret kriminalitet, skal
de selvsagt have hjælp og støtte. Kommunen er ansvarlig for at yde støtte til
børn og unge samt deres familier, som har behov for særlig støtte. Hvis det
antages, at en barn eller ung, har behov for særlig støtte, skal kommunen
undersøge barnets eller den unges forhold efter reglerne i servicelovens § 50.
Undersøgelsen skal resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er
grundlag for at udarbejde en handleplan og iværksætte foranstaltninger efter
servicelovens § 52.
Da Justitsministeriet har sektoransvaret for straffeloven har ministeriet bedt
Justitsministeriet om bidrag.
Justitsministeriet oplyser følgende:
”Social-,
Bolig- og Ældreministeriet har oplyst, at Justitsministeriet bedes
redegøre for den del af spørgsmålet, der går på, om regeringen vil skærpe
straffen markant for voksne, der udnytter børn til kriminalitet.
Bekæmpelse af bandekriminalitet er en helt central prioritet for regeringen. Det
er i den forbindelse afgørende, at vi får brudt bandernes fødekæde, ved at
bandernes rekruttering af børn og unge skæres over ved roden. Regeringen
lancerede den 12. september 2023 en ny bandepakke, hvor der derfor også
bl.a. er sat fokus på at få bedre hånd om unge på kanten af bandekriminalitet.
Et af initiativerne i regeringens bandepakke handler om, at rekruttering af børn
og unge skal gøres ulovligt. Med initiativet foreslås det, at der indsættes en ny
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 393: MFU spm., om det er muligt at sikre 10 pladser på landets sikrede døgninstitutioner
2756312_0003.png
bestemmelse i straffeloven, der selvstændigt kriminaliserer det at bidrage til, at
en ung under 18 år involveres i kriminalitet f.eks. ved opfordring, rådgivning
eller ved at stille redskaber til rådighed. Med forslaget lægges der op til, at
strafferammen er fængsel i op til 4 år, og at udgangspunktet vil være, at
straffen i førstegangstilfælde vil være 30 dages ubetinget fængsel.
Et andet initiativ i regeringens bandepakke handler om, at børn og unge i
fødekæden til banderne i øget omfang skal henvises til
Ungdomskriminalitetsnævnet. Med initiativet foreslås det at udvide
ungdomskriminalitetslovens anvendelsesområde, så børn og unge, der er i
risiko for rekruttering til banderne, i højere grad end i dag vil kunne henvises til
Ungdomskriminalitetsnævnet. I den forbindelse skal det undersøges, om
bødestraf skal kunne udløse en henvisning til Ungdomskriminalitetsnævnet,
herunder hvordan dette vil kunne indgå i den eksisterende ordning på en
retssikkerheds- og ressourcemæssig forsvarlig måde.”
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at kommunerne har en forsyningspligt efter
servicelovens § 4, hvorefter de skal sikre, at der altid er det nødvendige antal
tilbud og pladser, herunder også på de sikrede døgninstitutioner.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3