Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2749744_0001.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att. Louise Skovgaard Petersen
Holmens Kanal 22
1060 København K
Fremsendes alene pr. e-mail til
[email protected]
Socialtilsyn Syd
Redegørelse vedrørende tilbuddet Lille Sejersgård
Social-, Bolig- og Ældreministeriet anmodede den 23. august 2023 Borgmester
Hans Stavnsager om en redegørelse for en række spørgsmål i ovennævnte sag.
Efter aftale er det mig, der som ansvarlig tilsynschef for Socialtilsyn Syd besvarer
henvendelsen.
For fuldstændigheden og overblikkets skyld er anmodningens spørgsmål nedenfor
besvaret med gengivelse af ministeriets spørgsmål med fremhævet skrift:
En kort beskrivelse af relevante faktuelle oplysninger om tilbuddet Lille
Sejersgård
Tilbuddet ansøgte om godkendelse som nyt socialt tilbud den 15. juni 2021 og blev
ved afgørelse af 1. september 2021 med virkning fra den 1. oktober 2021 godkendt
til 7 pladser efter lov om social service §§ 66, stk. 1, nr. 6 og 107, idet godkendelsen
blev meddelt med vilkår om færdigrenovering og indretning af hovedbygningen i
overensstemmelse med de fremlagte planer derfor senest den 1. oktober 2021.
Med vilkår om færdigrenovering og indretning af tilbuddets staldbygning senest
den 1. januar 2022 blev der ved samme afgørelse meddelt godkendelse af
yderligere 2 pladser efter lov om social service §§ 66, stk. 1, nr. 6 og 107.
En beskrivelse af Socialtilsyn Syds tilsynsforløb med opholdsstedet, herunder
antal anmeldte og uanmeldte besøg, indhentelse af og anvendelse af
oplysninger fra ansatte i tilbuddet samt fra andre relevante personer, jf.
socialtilsynslovens § 7, stk. 3, nr. 6, samt antal sanktioner og beskrivelse heraf
Socialtilsyn Syd har siden godkendelsen af tilbuddet den 1. september 2021 aflagt
5 anmeldte og 7 uanmeldte tilsynsbesøg.
Socialtilsyn Syd har meddelt 2 vilkår for godkendelse, udstedt 3 påbud og en gang
truffet afgørelse om skærpet tilsyn i forhold til tilbuddet i samme periode, jf.
nedenstående uddybning af forløbet:
Det indgår som en del af Socialtilsyn Syds tilsynsplaner for ny-godkendte tilbud, at
der henset til de udfordringer, der kan være i forbindelse med opstart af drift, altid
aflægges opfølgende tilsynsbesøg inden for de første 3 måneder efter opstart af
driften, hvilket vil sige 3 måneder efter indskrivning af den første borger.
Østerågade 40
5672 Broby
Tlf. 7253 1900
[email protected]
www.socialtilsynsyd.dk
30-08-2023
Kontakt
Peter Bjerregaard Andersen
(petba)
[email protected]
+4572531901
Side 1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvornår ministeren har anmodet om en redegørelse
2749744_0002.png
Henset til, at godkendelsen med blev meddelt med vilkår om færdigrenovering og
indretning af de fysiske rammer, aflagde Socialtilsyn Syd imidlertid tre uanmeldte
tilsynsbesøg inden indskrivning af den første borger.
Med henblik på opfølgning på det ene meddelte vilkår for godkendelse, blev der
således aflagt uanmeldte tilsynsbesøg henholdsvis den 4. oktober, 1. november og
22. november 2021.
Henholdsvis den 4. oktober og 1. november 2021 var de fysiske rammer ikke klar til
ibrugtagning, men den 22. november 2021 kunne Socialtilsyn Syd i forbindelse
med besigtigelse konstatere, at tilbuddets hovedbygning var klar til ibrugtagning.
Med henblik på opfølgning på det andet vilkår for godkendelse, blev der herefter
aflagt uanmeldt tilsynsbesøg den 5. januar 2022, hvor det kunne konstateres, at
tilbuddets staldbygning ikke var renoveret i overensstemmelse med de fremlagte
planer herfor.
Renovering af denne var ikke en forudsætning for godkendelse af de øvrige
pladser, og efter dialog med tilbuddet meddelte Socialtilsyn Syd den 28. februar
2022 alene endelig godkendelse af 7 pladser efter lov om social service §§ 66, stk. 1,
nr. 6 og 107.
I forbindelse med tilsynsbesøg den 5. januar 2022 kunne Socialtilsyn Syd
konstatere, at den første borger nu var blevet indskrevet den 26. december 2021,
og med henblik på i overensstemmelse med tilsynsplanen at følge op på driften
inden for de første 3 måneder anmeldte Socialtilsyn Syd tilsynsbesøg til afvikling
den 14. marts 2022.
Socialtilsyn Syd bemærkede i den efterfølgende tilsynsrapport, at det ved
gennemgang af tilbuddets journalsystem kunne konstateres, at tilbuddet ikke
opstillede klare og konkrete mål i samarbejde med borgerne.
I tilsynsplaner for ny-godkendte tilbud indgår videre opfølgning på tilbuddets
økonomiske kvalitet inden for de første 3 måneder efter opstart af driften.
På den baggrund anmodede Socialtilsyn Syd den 27. januar 2022 tilbuddet om at
fremsende balance pr. 31. december 2021, idet der de følgende måneder tillige
blev efterspurgt en række øvrige økonomiske oplysninger.
Da de efterspurgte oplysninger ikke blev indleveret, fremsendte Socialtilsyn Syd
den 5. april 2022 agterskrivelse vedrørende påtænkt afgørelse om skærpet tilsyn
med 3 påbud vedrørende indlevering af økonomiske oplysninger.
Herefter traf Socialtilsyn Syd den 4. maj 2022 afgørelse om at underlægge tilbuddet
skærpet tilsyn i 3 måneder på baggrund af bekymring for tilbuddets kvalitet
vedrørende økonomisk gennemsigtighed og bæredygtighed.
Som led i afgørelsen om skærpet tilsyn blev der udstedt i alt 3 påbud, som vedrørte
fremsendelse af balancer og kontoudtog, ligesom det i et påbud blev anvist, at det
regnskab, der skulle indsendes 1. juli 2022, skulle være et revideret regnskab for
hele enkeltmandsvirksomheden.
Side 2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvornår ministeren har anmodet om en redegørelse
2749744_0003.png
Afgørelsen blev påklaget, og den 9. december 2022 traf Ankestyrelsen afgørelse
om stadfæstelse af afgørelsen om skærpet tilsyn, men om samtidig ophævelse af
påbuddene.
Da der den 6. juli 2022 indgik en underretning fra Billund Kommune vedrørende
særligt personalenormeringen i tilbuddet og henholdsvis den 6. og 7. juli 2023
tilsvarende bekymringer fra en række medarbejdere, jf. nærmere nedenfor, aflagde
Socialtilsyn Syd uanmeldte tilsynsbesøg henholdsvis den 6. og 12. juli 2022 og
anmeldt tilsynsbesøg den 19. juli 2022.
På baggrund af underretningen anmodede Socialtilsyn Syd endvidere tilbuddet om
en redegørelse for forholdene. Tilbuddet fremsendte ikke denne redegørelse.
Da der derudover var konstateret en række bekymrende forhold vedrørende
temaet organisation og ledelse i forbindelse med de 3 tilsynsbesøg i juli, og da der
uanset fremsendelse af de oplysninger, tilbuddet blev påbudt at fremsende i
forbindelse med afgørelsen om skærpet tilsyn af 4. maj 2022, var uklarheder
omkring gennemsigtigheden i tilbuddets økonomi, fremsendte Socialtilsyn Syd den
12. august 2022 agterskrivelse vedrørende påtænkt afgørelse om ophør af
tilbuddets godkendelse.
Tilbuddet blev i den forbindelse indkaldt til partshøringsmøde den 24. august 2022,
hvor tilbuddet henviste til positive udtalelser fra to øvrige kommuner og endvidere
redegjorde for, at der var tale om en enkeltmandsvirksomhed, hvor leders hustru,
der er uddannet psykolog, udførte opgaver i tilbuddet.
Efter at have undersøgt disse oplysninger nærmere besluttede Socialtilsyn Syd den
15. september 2022, at der ikke aktuelt var grundlag for at træffe afgørelse om
ophør, men at sagen skulle oplyses yderligere.
På baggrund af en risikovurdering blev tilbuddet herefter visiteret i såkaldt ”rød
kategori”, som vedrører tilbud, hvor Socialtilsyn Syd har vurderet, at der er
betydelige forhold, der indikerer eller har væsentlig negativ betydning for
tilbuddets faglige kvalitet.
Der er herefter ført tilsyn med tilbuddet på grundlag af tilsynsplanen for denne
risikokategori, og der er siden den 15. september 2022 aflagt anmeldte
tilsynsbesøg den 18. oktober 2022 og henholdsvis den 21. marts og 31. maj 2023,
ligesom der er aflagt uanmeldt tilsynsbesøg den 14. december 2022.
Der er sket tilsvarende intensiv opfølgning i forhold til tilbuddets økonomiske
kvalitet, og der har ikke været grundlag for yderligere sanktioner.
En uddybende beskrivelse af modtagne henvendelser om bekymrende
forhold, herunder fra tidligere og nuværende personale, til Socialtilsyn Syd,
samt hvordan de modtagne oplysninger er inddraget i Socialtilsyn Syds
arbejde, og hvilke tilsynsmæssige overvejelser og skridt, de har givet
anledning til
Socialtilsyn Syd modtog den 6. og 7. juli 2022 henvendelser fra tre medarbejdere
via den såkaldte whistleblower-ordning.
Side 3
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvornår ministeren har anmodet om en redegørelse
2749744_0004.png
To af disse henvendelser er anonyme, men videregives uanset dette hermed i
relevant omfang til ministeriet, da indholdet skønnes relevant og nødvendigt for
ministeriet, jf. herved lov om socialtilsyn § 11, stk. 5.
Henvendelserne vedrører sammenstemmende og hovedsageligt borgernes trivsel
og personalenormeringen i tilbuddet, som ifølge henvendelserne var utilstrækkelig.
Socialtilsyn Syd har inddraget oplysningerne i henvendelserne ved umiddelbart
efter modtagelsen at aflægge en række uanmeldte tilsynsbesøg i juli måned 2022
med henblik på at undersøge bekymringerne nærmere.
Socialtilsyn Syd interviewede således to medarbejdere den 6. juli 2022, to
medarbejdere, herunder leders hustru, den 12. juli 2022, og fire medarbejdere,
herunder en telefonisk, den 19. juli 2022.
Samlet set fremkom der i forbindelse med medarbejderinterviews oplysninger om,
at medarbejderne ikke kunne redegøre for tilbuddets metoder og tilgange, at det
var uklart, om leder havde indgået i normeringen, og at det ikke var muligt at skabe
klarhed over den faktiske normering.
Disse oplysninger indgik efterfølgende som grundlag i den agterskrivelse
vedrørende påtænkt afgørelse om ophør, som Socialtilsyn Syd fremsendte til
tilbuddet den 12. august 2022.
En uddybende beskrivelse af, i hvilket omfang, Socialtilsyn Syd har
samarbejdet med, været i kontakt med eller har modtaget oplysninger fra
andre myndigheder, herunder den/de anbringende kommuner
Som anført ovenfor indgik der en underretning fra Billund Kommune den 6. juli
2022, som Socialtilsyn Syd den 20. juli 2022 fulgte op telefonisk med henblik på
indhentelse af yderligere oplysninger fra kommunen, som under henvisning til ferie
uddybede oplysningerne skriftligt den 11. august 2022.
Den 20. juli 2022 anmodede Socialtilsyn Syd om oplysninger fra Roskilde
Kommune, som i en skriftlig besvarelse af 22. juli 2022 bl.a. oplyste, at man den 21.
juli 2022 havde foretaget et ekstra tilsynsbesøg med henblik på at afklare, om
oplysningerne fra Billund Kommune vedrørende tilbuddet gav anledning til
bekymring for den borger, Roskilde Kommune havde indskrevet den 4. juli 2022.
Kommunen udtrykte herudover tilfredshed med tilbuddets generelle kvalitet,
herunder tilbuddets indsats i forhold til skoleforhold, forældresamarbejde,
medarbejderkompetencer, bemanding og tilbuddets samarbejde med kommunen.
Den 20. juli 2022 anmodede Socialtilsyn Syd Albertslund Kommune, som på
daværende tidspunkt også havde en borger indskrevet, om oplysninger om
tilbuddets kvalitet.
Kommunen besvarede henvendelsen skriftligt den 23. august 2022, og det fremgik
bl.a. heraf, at lederen af tilbuddet havde udvist stort indsigt og tålmodighed og
derigennem opnået borgerens tillid, hvilket havde betydet, at borgeren atter var
begyndt i skole, ligesom han var begyndt at være fysisk aktiv.
Kommunen oplevede et godt samarbejde med tilbuddet og ville ikke være
bekymret for i en anden sag at henvende sig til tilbuddet.
Side 4
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvornår ministeren har anmodet om en redegørelse
2749744_0005.png
Borgeren blev udskrevet umiddelbart efter et anmeldt tilsynsbesøg den 18. oktober
2022, og siden har der til dato kun være en borger indskrevet i tilbuddet.
Der er tale om en borger fra Roskilde Kommune, som Socialtilsyn Syd havde
opfølgende telefonisk dialog med i foråret 2023, hvor kommunen forud for et
tilsynsbesøg oplyste, at man ikke var bekymret for tilbuddets indsats, men ville
underrette socialtilsynet, hvis der opstod bekymringer.
En uddybende beskrivelse af, hvordan Socialtilsyn Syd har inddraget
modtagne oplysninger fra andre myndigheder, herunder fra anbringende
kommuner i forbindelse med den konkrete sag og hvilke tilsynsmæssige
skridt, det har givet anledning til
Socialtilsyn Syd har inddraget underretningen fra Billund Kommune af 6. juli 2022
og på den baggrund undersøgt kommunens bekymringer vedrørende særligt
medarbejdernormering, herunder ved i umiddelbar forlængelse af underretningen
at undersøge forholdene på tilbuddet nærmere ved en række tilsynsbesøg i juli
2022.
Videre har Socialtilsyn Syd inddraget oplysninger fra de øvrige to kommuner, der
har og har haft borgere indskrevet i tilbuddet, henholdsvis Albertslund og Roskilde
Kommune, idet oplysningerne fra disse kommuner pegede på god kvalitet i
tilbuddet i et omfang, så det var medvirkende til socialtilsynets vurdering af, at der
på baggrund af de oplysninger, der forelå den 15. september 2022, ikke var
grundlag for at træffe afgørelse om ophør i overensstemmelse med agterskrivelsen
af 12. august 2022.
Herefter har Socialtilsyn Syd inddraget oplysninger fra den eneste tilbageværende
handlekommune, Roskilde Kommune, i forhold til den løbende vurdering af
tilbuddets kvalitet.
En vurdering af socialtilsynets egen indsats i sagen
Socialtilsyn Syd har noteret, at det fremgår af de artikler, der er henvist til i
anmodningen om redegørelsen, at flere kilder er uforstående over for, at tilbuddets
godkendelse ikke er bragt til ophør.
Socialtilsyn Syd kan hertil bemærke, at socialtilsynet er underlagt sædvanlige
forvaltningsretlige principper om bl.a. proportionalitet og undersøgelsespligt, og at
Socialtilsyn Syd henset til disse ikke fandt at have grundlag for at bringe tilbuddets
godkendelse til ophør i forlængelse af, at agterskrivelsen vedrørende ophør af
tilbuddets godkendelse blev fremsendt den 12. august 2022.
To af tre anbringende kommuner var generelt tilfredse med tilbuddets indsats,
hvilket ikke var inddraget i agterskrivelsen og dermed grundlaget for en eventuel
afgørelse om ophør.
Videre var Socialtilsyn Syd ikke i forbindelse med agterskrivelsen fuldt ud bekendt
med konsekvenserne af virksomhedsformen, idet tilbuddet er etableret som
enkeltmandsvirksomhed, hvilket på godkendelsestidspunktet var muligt efter lov
om socialtilsyn.
Side 5
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvornår ministeren har anmodet om en redegørelse
2749744_0006.png
En af konsekvenserne er, at disse virksomheder med de hertil knyttede
skatteordninger under hensyn til hæverækkefølgen kan afvente at hæve løn til
ejeren og eventuelt medhjælpende hustru, til regnskabet er opgjort.
Løn til ejer og eventuelt medhjælpende hustru udbetales og bogføres således ikke
løbende, men udgøres af hævninger, som opgøres i forbindelse med udarbejdelse
af regnskabet.
I den konkrete sag var manglende gennemsigtighed således ikke et forhold, man
kunne bebrejde tilbuddet, da virksomhedsformen indebærer, at der ikke bogføres
løn til ejer og eventuelt medhjælpende hustru, hvorfor løn i disse personligt drevne
virksomheder ikke fremgår af bogføringsbalancen.
Henset til, at der i øvrigt ikke over for Socialtilsyn Syd er fremkommet oplysninger
om vanrøgt mv., jf. herved de ikke konkretiserede betegnelser i de fremsendte
avisartikler, er det derfor Socialtilsyn Syds vurdering, at en afgørelse om ophør ville
have været både uproportional og materielt urigtig.
Socialtilsynene har imidlertid en række muligheder for øvrige tilsynsmæssige skridt,
herunder et mere intensivt tilsyn, hvilket Socialtilsyn Syd vurderede var den
relevante tilsynsmæssige reaktion i den konkrete sag.
Tilbuddet blev således visteret i såkaldt ”rød kategori”, jf. ovenfor, i september
2022, og kvaliteten i tilbuddet er herefter blevet fulgt intensivt, hvortil det
bemærkes, at kvaliteten aktuelt og siden vurderes som fornøden.
Socialtilsyn Syd vurderer på baggrund af ovenstående, at tilsynsindsatsen har været
tilfredsstillende, og at den har været både omfattende, relevant og proportional.
Socialtilsyn Syds generelle overvejelser på baggrund af den konkrete sag,
herunder om socialtilsynet ser behov for lovgivningsmæssige eller andre
relevante tiltag
I forhold til generelle overvejelser, så har Socialtilsyn Syds tilsynsaktiviteter i
forbindelse med de bekymringer, der var på tilbuddet i sommeren 2022, været
omfattende, og socialtilsynet har i såvel denne som andre sager, hvor vægtning og
behandling af kilder bliver afgørende for, hvorvidt der er juridisk grundlag for at
træffe afgørelse om en sanktion, reflekteret over sagsforløbet.
Det har på ny bekræftet Socialtilsyn Syd i, at behandling af kilder er en central del
af tilsynsarbejdet, og derfor arbejder Socialtilsyn Syd kontinuerligt med
kompetenceudvikling inden for dette emne, herunder bl.a. ved kontinuerlig
afvikling af workshops med kilder som tema.
Henset til, at omtalen i de medsendte artikler ikke modsvarer de oplysninger, der er
indgået til Socialtilsyn Syd ved undersøgelse eller modtagelse af oplysninger, og at
de bekymringer, der var, er over et år gamle og siden rettet op af tilbuddet, har
Socialtilsyn Syd også reflekteret over den divergens, der kan være mellem et
regelgrundlag, der som klart udgangspunkt fastlægger pligt til dialog og ret til
genopretning af kvalitet, og en forventning om at lukke tilbud hurtigt.
Denne vægtning mellem modstående hensyn er imidlertid et politisk anliggende.
Side 6
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 390: Spm. om, hvornår ministeren har anmodet om en redegørelse
2749744_0007.png
I forhold til behovet for lovgivningsmæssige eller andre relevante tiltag ser
Socialtilsyn Syd ikke alene ud fra denne sag behov for lovgivningsmæssige eller
andre tiltag, da der politisk er handlet på den manglende gennemsigtighed, som
etablering som enkeltmandsvirksomhed kan medføre, idet ændringerne af lov om
socialtilsyn, som trådte i kraft 1. februar 2022, medfører, at denne virksomhedsform
ikke længere kan godkendes og ikke kan være i drift efter 31. december 2024.
Socialtilsyn Syd bemærker dog, at der gennem årene har været en vis uklarhed
omkring muligheden for udstedelse af påbud om indlevering af særligt
økonomiske oplysninger, som tilbuddene efter socialtilsynslovens § 12 eller øvrige
bestemmelser er forpligtede til at indlevere.
F.eks. fremgik det af Børne- og Socialministeriets orientering af 29. april 2019 om
forpligtelsen til at indsende årsbudgetter og andre økonomioplysninger, at
socialtilsynene kan udstede påbud om indsendelse af f.eks. årsbudget.
Tidligere havde Ankestyrelsen imidlertid i varierende omfang ophævet sådanne
påbud, hvilket tillige var tilfældet, da Ankestyrelsen ved afgørelse af 9. december
2022 ophævede de påbud om indlevering af økonomiske oplysninger, som
Socialtilsyn Syd havde udstedt i forhold til Lille Sejersgård.
Venlig hilsen
Peter Bjerregaard Andersen
Tilsynschef
Side 7