Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2751891_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6520
Doknr.
747218
Dato
19-09-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 24. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
374 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 374:
”Vil ministeren redegøre for om § 65 i lov om social service indeholder
hjemmel
til, at Ankestyrelsen har kompetencen til også at træffe afgørelse efter § 63,
stk. a, b og c, i lov om social service og hvis ikke, om ministeren så mener, at
Ankestyrelsen skal have denne kompetence?”
Svar:
Ankestyrelsen kan af egen drift tage sager om særlig støtte til børn og unge op,
når det må antages, at en kommunalbestyrelse i en konkret sag ikke har
foretaget de fornødne sagsbehandlingsskridt eller ikke har truffet de fornødne
afgørelser i overensstemmelse med barnets eller den unges bedste, jf. § 65 i
serviceloven.
Hvis der er behov for foranstaltninger efter §§ 52 eller 52 a og
kommunalbestyrelsen undlader at iværksætte disse i fornødent omfang, kan
Ankestyrelsen desuden selv træffe en foreløbig afgørelse om foranstaltninger,
jf. § 65, stk. 2. Det kan f.eks. være en foreløbig afgørelse om familiebehandling
eller frivillig anbringelse. Det kræver dog, at parterne har givet samtykke hertil.
Ankestyrelsen kan dog ikke træffe en foreløbig afgørelse efter § 52, stk. 3, nr.
7, når afgørelsen vedrører et barn eller en ung i et forbedringsforløb efter §§ 13
og 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Ankestyrelsen kan endvidere selv træffe afgørelse efter servicelovens §§ 51,
58, 63 og 68 a og 71.
Adgangen til at Ankestyrelsen selv kan træffe afgørelse efter servicelovens 63
a, 63 b og 63 c ses dermed ikke direkte reguleret i serviceloven.
Ankestyrelsens adgang til at træffe afgørelse om disse bestemmelser ses dog
fastsat ved dom i Vestre Landsret (BS-29683/2019). Ministeriet har således
bedt Ankestyrelsen om bidrag men henblik på at udfolde denne adgang.
Ankestyrelsen oplyser følgende:
”Ankestyrelsen er den 6. september 2023 anmodet om at udfolde dom fra
Vestre Landsret (BS-29683/2019), der fastsætter Ankestyrelses adgang til at
træffe afgørelse efter servicelovens §§ 63 a, § 63 b og § 63 c.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om ministeren vil redegøre for om § 65 i lov om social service indeholder hjemmel til, at Ankestyrelsen har kompetencen til også at træffe afgørelse efter § 63, stk. a, b og c, i lov om social service
2751891_0002.png
Sagen for Vestre Landsret drejede sig om, hvorvidt Ankestyrelsen selv har
kompetence til at træffe afgørelse om, at en ung skal være anbragt på en
delvis lukket institution, jf. servicelovens § 63 a.
Der var tale om en sag, hvor Ankestyrelsen samtidig af egen drift havde truffet
afgørelse om anbringelse af den unge uden for hjemmet uden samtykke, jf.
servicelovens § 58, jf. § 65, stk. 3.
Ved dom af 14. juli 2020 bestemte Vestre Landsret, at der med henvisningen i
servicelovens § 65, stk. 3, til servicelovens § 58, er tillagt Ankestyrelsen
samme kompetence som børn og unge-udvalget til at træffe afgørelse om
anbringelse på en delvis lukket institution.
Vestre Landsret bemærker i dommen, at Ankestyrelsen efter servicelovens §
65, stk. 3, selv kan træffe afgørelse om blandt andet anbringelse af barnet eller
den unge uden for hjemmet, jf. lovens § 58, hvorimod lovens § 63 a ikke er
angivet i bestemmelsen.
Vestre Landsret bemærker endvidere, at det imidlertid følger af servicelovens §
58, stk. 2, at børn og unge-udvalget uden samtykke kan træffe afgørelse om, at
barnet eller den unge skal anbringes uden for hjemmet, jf. lovens § 52, stk. 3,
nr. 7. Efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 7, sker anbringelse af barnet eller den
unge uden for hjemmet på et anbringelsessted, jf. lovens § 66, der oplister
mulige anbringelsessteder, herunder delvis lukkede døgninstitutioner.
Endelig bemærker Vestre Landsret, at det følger af servicelovens 63 a, stk. 1,
at børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om anbringelse på delvis
lukkede døgninstitutioner jf. lovens § 52, stk. 3, nr. 7, jf. § 52, stk. 1, og § 58.
På den baggrund fandt landsretten, at der med henvisningen i servicelovens §
65, stk. 3, til § 58 er tillagt Ankestyrelsen samme kompetence som børn og
unge-udvalget til at træffe afgørelse om anbringelse på en delvis lukket
døgninstitution.
Ankestyrelsen fortolker dommen således, at Ankestyrelsen ud fra samme
argumentation som anført af Vestre Landsret også har kompetence til af egen
drift at træffe afgørelse om anbringelse på sikret døgninstitution og særlig sikret
afdeling, jf. servicelovens § 63 b og § 63 c.”
Jeg kan desuden oplyse, at Ankestyrelsens adgang til at træffe afgørelser om
anbringelse på delvis lukkede døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner, anbringelse på sikrede døninstitutioner og anbringelse på
særligt sikrede afdelinger fremgår af Barnets Lov § 151, stk. 3. Barnets Lov
træder i kraft 1. januar 2024.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2