Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2742523_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6240
Doknr.
740404
Dato
28-08-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 15. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
365 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 365:
”Vil ministeren indhente en redegørelse fra Nordfyns Kommune om sagen
omtalt på SOU alm. del -
bilag 186.”
Svar:
Når kommunen beslutter at anbringe et barn uden for hjemmet, har den
pågældende kommune et vigtigt ansvar for at sikre, at barnet ikke skal opleve
flere opbrud i tilværelsen, medmindre det er streng nødvendigt.
Kommunen har pligt til at føre løbende tilsyn med børn, der er anbragt uden for
hjemmet, og følge op på den indsats, der er sat i værk. Kommunen skal træffe
afgørelse om ændring af anbringelsessted, hvis det vurderes at være det
bedste for barnet. En afgørelse om ændring af anbringelsessted kræver
samtykke fra parterne i sagen, det vil sige forældremyndighedsindehaveren og
den unge, der er fyldt 12 år. Hvis der ikke kan opnås samtykke, er det
kommunens børn og unge-udvalg, der tager stilling til, om der kan ske en
ændring af anbringelsesstedet. Parterne i sagen har adgang til at klage over
kommunens afgørelse om ændring af anbringelsessted og valg af nyt
anbringelsessted.
Vi ved, at kontinuitet er utrolig vigtigt i forbindelse med anbringelser. Derfor er
jeg også utrolig glad for, at vi med barnets lov styrker retten til kontinuitet
yderligere gennem konkrete tiltag. Vi sænker alderen for partsstatus fra 12 til
10 år og giver en ny adgang til, at Ankestyrelsen kan tage et ekstra kig på
kommunens afgørelse om ændret anbringelsessted på anmodning fra
plejeforældre og andre voksne, når barnet er under 10 år. Det er, sammen med
et styrket fokus på barnets egen stemme i sagsbehandlingen, et stort og vigtigt
stridt i den rigtige retning.
Men det er også vigtigt at sige, at enhver, der oplever, at kommunen ikke gør
tilstrækkeligt for at sikre, at et barn får den rette støtteindsats, har mulighed for
at underrette Ankestyrelsen om sagen. Ankestyrelsen kan tage sager om
særlig støtte til udsatte børn og unge op af egen drift, hvis de finder grundlag
for det. Ankestyrelsen kan i så fald eksempelvis pålægge kommunen at
foretage de fornødne sagsbehandlingsskridt eller træffe de fornødne
afgørelser. Ankestyrelsen har også mulighed for selv at træffe afgørelse om en
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 365: Spm. om ministeren vil indhente en redegørelse fra Nordfyns Kommune
2742523_0002.png
række indsatser. På den baggrund vurderer jeg, at der ikke er grundlag for at
indhente en redegørelse fra kommunen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2