Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2746616_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6134
Doknr.
742189
Dato
06-09-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 9. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
359 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Nick
Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 359:
”Vil
ministeren kommentere den fortrolige henvendelse og herunder redegøre
for, om ministeren mener, at det er acceptabelt, at en beboer med
udviklingshæmning igennem 11 måneder udsættes for vold, trusler om vold og
seksuelle overgreb af anden beboer i et bofællesskab, uden at personalet
skrider ind med forebyggende initiativer og sørger for eksempelvis at låse
døren til den pågældende beboers værelse?”
Svar:
Det er helt afgørende, at man som borger kan føle sig tryg i sit eget hjem.
Derfor er det også forfærdelig læsning, når mennesker i sårbare og udsatte
positioner oplever sådanne overgreb i de botilbud, der netop skal sikre trygge
rammer. Det understreger også, at det er afgørende, at vi arbejder for, at der
kommer væsentlig mere fokus på, hvilken type uddannelse eller faglighed, man
skal have for at have med udsatte og sårbare mennesker at gøre. Der er er
ikke tvivl om, at personalets kompetencer er det, der gør en forskel for
forholdene på botilbuddene og for borgernes trivsel.
Derudover kan jeg oplyse, at de fem socialtilsyn har til opgave at godkende og
føre driftsorienteret tilsyn med visse tilbud efter serviceloven, herunder botilbud
for mennesker med psykiske eller psykiske funktionsnedsættelser.
Socialtilsynene kan ved pludselig opstået begrundet mistanke om strafbare
forhold eller akut risiko for borgernes sikkerhed og sundhed lukke tilbud med
det samme og iværksætte sanktioner uden forudgående dialog, jf.
bekendtgørelse om socialtilsyn.
Desuden bemærkes det, at vurderingen af, om et tilbud har den fornødne
kvalitet, sker ud fra en samlet, faglig vurdering under hensyn til tilbuddets
karakter og målgruppe. Ved godkendelse og driftsorienteret tilsyn bruger
socialtilsynene den kvalitetsmodel, der er fastsat i bekendtgørelse om
socialtilsyn.
Kvalitetsmodellen indeholder en række temaer konkretiseret i et antal
kvalitetskriterier og indikatorer. Blandt temaerne er bl.a.
”organisation
og
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 359: MFU spm. om, hvorvidt ministeren mener, at det er acceptabelt, at en beboer med udviklingshæmning igennem 11 måneder udsættes for vold, trusler om vold og seksuelle overgreb af anden beboer i et bofællesskab, uden at personalet skrider ind med forebyggende initiativer
2746616_0002.png
ledelse”, hvor der bl.a. er fokus på, at en væsentlig forudsætning for kvaliteten
af sociale tilbud er en hensigtsmæssig organisering samt en kompetent og
ansvarlig ledelse. Ved tilsyn er der desuden fokus på temaet
”kompetencer”,
hvor der bl.a. er fokus på, at det er afgørende for kvaliteten i tilbuddet, at
tilbuddets medarbejdere har de faglige, relationelle og personlige kompetencer,
der er nødvendige i forhold til tilbuddets målsætninger og målgruppe, de
metoder tilbuddet anvender, samt borgernes aktuelle behov.
Under temaet
”sundhed
og trivsel” fremgår det, at det er væsentligt, at tilbuddet
forebygger vold og overgreb. Herunder, at tilbuddets medarbejdere både har
relevant faglig viden om forebyggelse af vold og overgreb set i forhold til
tilbuddets målgruppe, og at de kan handle hensigtsmæssigt ved bekymring,
mistanke eller viden om overgreb.
Der er således regulering på plads, som skal medvirke til at forebygge sager,
som den, der er beskrevet i henvendelsen.
Endelig bemærkes det i forhold til muligheden for aflåsning af en beboers
værelse, at det ligesom for de øvrige typer af magtanvendelse i serviceloven
forudsættes, at aflåsning først anvendes, når personalet forgæves har forsøgt
at løse situationen med en socialpædagogisk indsats. Bestemmelsen om
aflåsning i servicelovens §128 c giver mulighed for, at kommunalbestyrelsen
kan træffe afgørelse om at låse eller sikre yderdøre eller vinduer til en beboers
egen bolig på botilbud i en afgrænset periode, når der er risiko for, at beboeren
vil forlade sin bolig og derved udsætte sig selv eller andre for fare. Der er ikke
mulighed for aflåsning af døre til botilbuddets indendørs fællesarealer, og der
skal altid være mindst én uaflåst dør i beboerens egen bolig. Aflåsning kan
bruges for en afgrænset periode, når betingelserne i øvrigt er opfyldt, og kan
ikke træde i stedet for forebyggende socialpædagogiske indsatser.
I efteråret skal der være forhandlinger om revision af magtanvendelsesreglerne
i serviceloven. I den forbindelse vil der blive anledning til at drøfte, hvordan
reglerne udformes, så de afspejler den rette balance mellem på den ene side
at sikre, at personalet har de nødvendige redskaber til at drage omsorg for
borgerne og på den anden side sikre, at vi ikke går på kompromis med
borgernes retssikkerhed og ret til selvbestemmelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2