Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2745883_0001.png
Social- og Ældreudvalget 2021-22
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 559
Offentligt
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 4471
Doknr.
604851
Dato
25-08-2022
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 19. august 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 559 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Spørgsmål nr. 559:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor lov nr. 227 af 15. februar 2022 om ændring af
blandt andet børneloven (smidiggørelse af registrering af medmoderskab m.v.)
endnu ikke er trådt i kraft og oplyse, hvornår den forventes at træde i kraft?”
Svar:
Baggrunden for lov nr. 227 af 15. februar 2022 er ”Handlingsplan
til fremme af
tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBTI-personer”
fra juni 2018, og loven
udmønter de familieretlige initiativer i den efterfølgende ”Gennemgang
af
lovgivning på LGBTI området”
fra august 2020.
Med lovændringen bliver det muligt for et kvindeligt par automatisk at få
registreret et medmoderskab, når de har aftalt med en mand (fx en ven), at
hans sæd skal bruges til en graviditet, som de selv etablerer, dvs. uden
tilstedeværelse af en sundhedsperson.
Det fremgår af lovens ikrafttrædelsesbestemmelse, at social- og
ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af de nævnte
bestemmelser om medmoderskab. Loven er således vedtaget, men endnu ikke
implementeret.
Under implementeringsarbejdet har Sundhedsministeriet imidlertid gjort Social-
og Ældreministeriet opmærksom på, at der kan opstå utilsigtede konsekvenser
for borgere omfattet af loven. Videregivelse af sæd til en vens anvendelse kan
være omfattet af vævslovgivningens bestemmelser om distribution af væv og
celler, også selvom der er tale om en enkeltstående handling. Til brug for
besvarelsen af dette spørgsmål har Sundhedsministeriet uddybet baggrunden
for denne vurdering:
”Sundhedsministeriet
kan oplyse, at det ikke kan udelukkes, at ændringen
af børneloven om smidiggørelse af registrering af medmoderskab m.v. er i
uoverensstemmelse med vævslovens regler om distribution af sæd, som er
en implementering af EU-regler på området (vævsdirektivet). Af vævsloven
følger det bl.a., at en overtrædelse af reglerne for distribution af sæd er
strafbar. Dette skyldes, at der af hensyn til patientsikkerheden i
vævslovgivningen er fastsat en lang række tekniske krav, som skal være
opfyldt for at få tilladelse til bl.a. at distribuere sæd, herunder også hvis det
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 358: MFU spm. om kommentar til artiklen LGBT+ Danmark: Forsinket lov om medmoderskab efterlader familier i juridisk vakuum på www.altinget.dk den 10/3-23 m.v.
2745883_0002.png
sker i privat regi. Det betyder, at en ikrafttrædelse af ændring af børneloven
således vil indebære en risiko for, at en mand, der donerer sin sæd til
insemination af en kvinde i privat regi, kan blive straffet ifølge vævsloven.
Der pågår en faglig proces om at afdække mulige løsninger på
problemstillingen.”
Det er ulykkeligt for de personer, der har afventet lovens ikrafttrædelse, at der
er opstået usikkerhed om, hvorvidt en person, der for at hjælpe en ven giver
vedkommende sin sæd, vil kunne ifalde et strafansvar. Men den usikkerhed
betyder, at loven ikke uden videre kan implementeres.
I respekt for at der foreligger en vedtagen lov, som afspejler et politisk ønske
om at gennemføre en forbedring af LGBT+-familiernes forhold, skal det derfor
naturligvis nærmere overvejes, hvordan og i hvilken udstrækning disse
forventninger til en forbedret retsstilling kan imødekommes. Jeg vil i den
forbindelse igangsætte et samarbejde med Sundhedsministeriet for at få en
afklaring heraf.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2