Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2745882_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6108
Doknr.
740196
Dato
05-09-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 8. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
358 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Spørgsmål nr. 358:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”LGBT+ Danmark: Forsinket lov om
medmoderskab efterlader familier i juridisk vakuum” på www.altinget.dk
den
10. marts 2023 og redegøre for, om det er korrekt forstået, at de ændringer,
der blev indført i forbindelse med vedtagelsen af L 65 - Lov om ændring af
børneloven, navneloven og forskellige andre love (Smidiggørelse af
registrering af medmoderskab, fastsættelse af transpersoners forældreskab og
navneændring for transpersoner m.v.), fortsat ikke er trådt i kraft til trods for, at
ikrafttrædelsestidspunktet var fastsat til den 1. april 2022?”
Svar:
Et centralt formål med lov nr. 227 af 15. februar 2022 var at smidiggøre
børnelovens regler om registrering af medmoderskab, så det blev muligt for et
kvindeligt par automatisk at få registreret et medmoderskab. Loven ændrede
derudover børnelovens regler om forældreskab sådan, at fastslåelsen af
forældreskabet til børn af transpersoner, der har gennemført juridisk kønsskifte
før barnets fødsel, sker i overensstemmelse med det oplevede køn og ikke det
medfødte køn. Endelig blev navneloven ændret, så det blev lettere
for transpersoner, der ikke har gennemført et fysisk eller juridisk kønsskifte, at
få et nyt navn, der passer med den oplevede kønsidentitet.
Det fremgår af ikrafttrædelsesbestemmelsen, at ændringerne af bl.a.
navneloven trådte i kraft den 1. april 2022.
Det følger videre af ikrafttrædelsesbestemmelsen, at social- og
ældreministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af bl.a. ændringerne
af børneloven vedrørende registrering af medmoderskab og transpersoners
forældreskab.
Som det også fremgår af den tidligere social- og ældreministers svar på SOU
spm. nr. 559 (alm. del) skyldes den manglende ikrafttræden af
bestemmelserne om automatisk registrering af medmoderskab, at det tidligere
Sundhedsministerium under implementeringsarbejdet gjorde det tidligere
Social- og Ældreministerium opmærksom på, at det ikke kan udelukkes, at
ændringen af børneloven om smidiggørelse af registrering af medmoderskab
m.v. er i uoverensstemmelse med vævslovens regler om distribution af sæd,
som er en implementering af EU-regler på området
(vævsdirektivet). Ikraftsættelsen af ændringerne vedrørende smidiggørelse af
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 358: MFU spm. om kommentar til artiklen LGBT+ Danmark: Forsinket lov om medmoderskab efterlader familier i juridisk vakuum på www.altinget.dk den 10/3-23 m.v.
2745882_0002.png
registrering af medmoderskab afventer det tværministerielle arbejde, der skal
afklare hvordan og i hvilken udstrækning, ændringerne vil kunne sættes i kraft.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: SOU alm. del - svar på spm. 559
2