Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2743275_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6004
Doknr.
736184
Dato
30-08-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 3. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
352 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 352:
”Er ministeren bekendt med, at beboere på botilbud oplever en forhøjet husleje,
fordi store dele af fællesarealer og kontorfaciliteter m.v. er lagt ud på de enkelte
lejemål, således at en etværelses lejlighed på netto ca. 40 kvm eksempelvis
opgøres til over 80 kvm brutto? I bekræftende fald bedes oplyst, om det er
ministerens vurdering, at dette er problematisk i forhold til at modtage
boligstøtte og f.eks. betale variable omkostninger til forsikringer, transport, tøj,
personlig hygiejne m.v.”
Svar:
Da boligstøtte er under beskæftigelsesministerens ressort, har jeg indhentet
bidrag fra beskæftigelsesministeren, som oplyser følgende:
”Boligstøtte beregnes ud fra husstandens indkomst, boligudgiftens størrelse og
boligens størrelse. Ved opgørelse af boligudgiften lægges den leje til grund,
som der efter lejeaftalen skal betales for lejlighedens areal, fælles boligareal,
adgangsareal samt tilhørende sædvanlige udenomsrum. Ved opgørelse af
boligens størrelse anvendes bruttoetagearealet, som opgøres efter regler
fastsat efter lov om bygnings- og boligregistrering. Servicearealer som for
eksempel personalelokaler og kontorer til administration af service indgår ikke i
bruttoetagearealet.
Det er således ikke kun lejlighedens areal, der danner grundlag for
beregningen af boligstøtten. Dette gælder alle boligformer og ikke kun botilbud.
De nuværende regler er således med til at sikre et ensartet
beregningsgrundlag.
Der er i boligstøtteloven taget højde for, at borgere, der har særlige behov, ikke
stilles urimeligt ved beregningen af boligstøtten. Derfor gælder reglerne for
maksimumbeløb for husleje og boligstøtte ikke for boligstøttemodtagere, der er
blevet visiteret til en særlig bolig af kommunen på grund af vedkommendes
fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse, hvis Udbetaling Danmark konkret
skønner, at de umuligt eller meget vanskeligt kan betale huslejen. De mere
gunstige regler skal sikre, at personer, der visiteres til en særlig bolig, har
adgang til egnede boligforhold, der ellers ville være vanskelige at betale.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 352: Spm. om ministeren er bekendt med, at beboere på botilbud oplever en forhøjet husleje, fordi store dele af fællesarealer og kontorfaciliteter m.v. er lagt ud på de enkelte lejemål.
2743275_0002.png
Jeg kan oplyse, at der endvidere er gunstige særregler for
boligstøttemodtagere, der er stærkt bevægelseshæmmede eller modtager
døgnhjælp og som anvises en plejebolig af kommunen. For disse
boligstøttemodtagere kan der også ydes boligstøtte til et større areal.”
Jeg kan i det hele henholde mig hertil.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2