Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2743277_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 6004
Doknr.
736184
Dato
30-08-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 3. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
351 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 351:
”Vil ministeren oplyse, om der er grænser for, hvor høj huslejen må være for
henholdsvis botilbudslignende boliger efter den almene lejelovs § 105 og
botilbud efter servicelovens § 107 og 108? Endvidere bedes oplyst, om der er
krav om et minimums rådighedsbeløb for beboere på botilbud på henholdsvis
botilbudslignende boliger efter den almene lejelovs § 105 og botilbud efter
servicelovens § 107 og 108, når husleje og kost er betalt?”
Svar:
Huslejen i botilbudslignende boliger efter lov om almene boligers § 105 er
fastsat efter et balancelejeprincip. Det fremgår af lov om almene boligers § 45,
at den samlede husleje for boligerne i en afdeling fastsættes således, at den til
enhver tid, kan dække afdelingens driftsudgifter, herunder henlæggelser. Ifølge
almenlejelovens § 10, bliver lejen fastsat årligt på grundlag af driftsbudgettet for
det kommende år. Lejeforhøjelsen kan gennemføres med 3 måneders varsel.
For midlertidige botilbud efter servicelovens § 107 fastsættes betaling, hvor der
tages hensyn til udgifter i forbindelse med opretholdelsen af boligen og sådan,
at beboerne får mulighed for at opfylde deres hidtidige forpligtelser, samt at
beboeren har et rimeligt beløb til personlige fornødenheder.
Kommunalbestyrelsen fastsætter betalingen. Beboere, som bevarer egen bolig
under opholdet, betaler som udgangspunkt ikke for ophold i botilbud, og
beboere uden indtægt opkræves desuden ikke betaling. For ophold i
midlertidige botilbud foreligger der ikke en øvre grænse for husleje eller krav
om minimumsrådighedsbeløb. Dette beror på en konkret vurdering af
kommunen. Såfremt en beboer mener, at beløbet er urimeligt, kan afgørelsen
påklages til Ankestyrelsen.
For botilbud til længerevarende ophold efter servicelovens § 108 fastsætter
kommunalbestyrelsen betaling på grundlag af boligens omkostninger og
beboerens indtægt. Betaling udgør 10 pct. af beboerens indkomst op til en
indkomstgrænse på kr. 173.500,00 (2011-satstal). For indtægter ud over denne
grænse udgør betalingen 20 pct. Grænsen reguleres årligt med
satsreguleringsprocenten. Kommunalbestyrelsen er herefter forpligtet til at
tilbyde personen en egnet bolig, som står i et rimeligt forhold til personens
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om der er grænser for, hvor høj huslejen må være for henholdsvis botilbudslignende boliger efter den almene lejelovs § 105 og botilbud efter servicelovens § 107 og 108
2743277_0002.png
betalingsevne, med mindre der på anden vis er fundet en egnet bolig til
borgeren. Klager over fastsættelsen af beboernes betaling for ophold efter
servicelovens § 108 kan indbringes for Ankestyrelsen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2