Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2738471_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 5798
Doknr.
731998
Dato
11-08-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 7. juli 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 347
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 347:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Her står over 100 ældreboliger tomme:
Alligevel bliver ældre og handicappede afvist”, bragt på dr.dk den 6. juli 2023?”
Svar:
Almene ældreboliger anvises af kommunalbestyrelsen til ældre og personer
med handicap, der har særligt behov for sådanne boliger. Almene ældreboliger
skal med hensyn til udstyr og udformning være særligt indrettede til brug for
ældre og personer med handicap, herunder kørestolsbrugere. Anvisningen skal
ske på baggrund af en konkret og individuel vurdering, hvor den enkeltes
sociale, fysiske, psykiske og økonomiske forhold inddrages i
behovsvurderingen. Der er ikke fastsat detaljerede centrale regler om, hvordan
behovsvurderingen skal foretages. Kommunen skal prioritere borgere med det
største behov til ledige almene ældreboliger.
Det følger af kommunens anvisning af almene ældreboliger, at kommunen er
forpligtigede til at betale lejen (tomgangsleje), hvis der ikke er borgere i den
berettigede personkreds at anvise til boligerne.
Hvis almene ældreboliger ikke kan udlejes til den berettigede personkreds, skal
kommunen (eventuelt i samarbejde med en almene boligorganisation eller en
selvejende almene ældreboliginstitution, som ejer boligerne) tage initiativ til at
begrænse udgifterne til at dække tomgangsleje. Såfremt udlejnings-
problemerne vurderes at være forbigående kan boligerne udlejes til andre
boligsøgende.
Hvis udlejningsproblemerne er af varig karakter må kommunen tage initiativ til
at få boligerne nedlagt som ældreboliger. Det kan ske ved at ommærke
boligerne til andre almene boligtyper, herunder kan det være relevant at
ombygge og renovere boligerne, så de henvender sig til andre segmenter på
boligmarkedet. Hvis ikke ommærkning er en realistisk mulighed, må boligerne
sælges eller rives ned.
I 2018 blev Vejledning nr. 9932 af 30/10/2018 om afhjælpning af
udlejningsvanskeligheder i almene ældreboliger
(https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2018/9932) udsendt. Vejledningen
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om, hvornår ministeren forventer at kunne præsentere et boligudspil, der adresserer problemstillingen med tomme ældreboliger i kommunerne og kommunernes udgifter hertil
2738471_0002.png
beskriver redskaberne til at håndtere udlejningsvanskeligheder i almene
ældreboliger.
Kommunerne har i 2021 og 2022 udgifter på i størrelsesordenen 250 mio. kr. til
dækning af lejetab i almene ældreboliger. Det svarer til, at omkring 3.300
ældreboliger står tomme hele året. På den baggrund er Analyse af håndtering
af udlejningsvanskelige i almene ældreboliger blevet udsendt i 2023, jf. BOU
alm. del
Bilag 47.
Analysen viser, at udlejningsproblemerne samler sig om almene ældreboliger,
mens der er færre problemer i plejeboliger (ældreboliger med tilknyttede
servicearealer). De almene ældreboliger befinder sig i en svær
konkurrencesituation med nyere boligbyggeri, som har en tilfredsstillende
indretning i forhold til tilgængelighed. Det er karakteristisk for de ledige almene
ældreboliger, at de er beliggende i landsbyer, at boligerne er relativt små og at
de er relativt gamle (opført før 1988).
Analysen viser endvidere, at kommuner og boligorganisationer generelt har
kendskab til de eksisterende lovgivningsmæssige redskaber til at imødegå
udlejningsvanskelighederne. Kommuner og boligorganisationer giver herunder
også udtryk for en generel tilfredshed med redskaberne. Dog udtrykker
kommunerne utilfredshed med, at de er forpligtigede til at dække tomgangsleje.
Generelt finder arbejdsgruppen bag analysen, at problemstillingen med ledige
almene ældreboliger ikke i tilstrækkelig grad adresseres i kommunernes
strukturelle planlægning af byudvikling og boligpolitikken. Herudover opstiller
arbejdsgruppen nogle forslag, som vil kunne styrke arbejdet med at imødegå
udfordringer med udlejningsvanskeligheder.
Jeg mener, at kommuner og boligorganisationer og andre involverede parter
må bestræbe sig på at nedbringe udgifter til tomgangsleje mest muligt. Der er
en bred vifte af redskaber, som kan anvendes til dette formål.
De forslag, som arbejdsgruppen har opstillet til at styrke indsatsen, indgår i
regeringens overvejelser om et kommende boligudspil. Der er ikke truffet
beslutning om, hvornår boligudspillet udsendes.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2