Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2742535_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 5763
Doknr.
732517
Dato
28-08-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 4. juli 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 343
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 343:
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren konkret vil sikre sig, at
Langeland Kommune fremover overholder loven i bevillingssager på det
specialiserede børneområde, efter en intern revision af det specialiserede
børneområde i Langelands Kommune viste fejl i samtlige bevillingssager i
perioden februar 2023 til april 2023?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at jeg lægger til grund for besvarelsen, at
der i spørgsmålet refereres til revisionsberetning nr. 12 af 11. maj 2023.
Beretningen er behandlet af Langeland Kommunes kommunalbestyrelse d. 30.
maj 2023. Med afsæt heri bemærkes det, at der ikke er belæg for at
konkludere, at der er fejl i samtlige bevillingssager på børneområdet i perioden
februar 2023 til april 2023. Det skyldes for det første, at der er tale om udtagne
stikprøver på børneområdet, og at fejlene er konstateret i forbindelse med den
samlede revision af regnskabsåret 2022.
Jeg vil dog understrege, at det selvsagt er bekymrende, at
revisionsberetningen viser, at der er fejl i bevillingssager i Langeland
Kommune. Der er tidligere foregået dybt kritisable sagsforløb og
sagsbehandlingsfejl på børne- og ungeområdet i Langeland Kommunes
Familieafdeling, hvilket bl.a. i foråret 2022 resulterede i flere underretninger til
Ankestyrelsen.
En god og korrekt sagsbehandling er helt centralt for både børn, unge og
forældres retssikkerhed og trivsel, og derfor må der selvfølgelig ikke ske fejl og
lovbrud i kommunernes bevillingssager.
På baggrund af disse sagsbehandlingsfejl, har Langeland Kommune opstartet
et forløb med Social- og Boligstyrelsens permanente Task Force på området
for udsatte børn og unge. Et Task Force-forløb er for nuværende den helt rette
indsats for Langeland Kommune, da det vil sikre, at kommunen får den
nødvendige hjælp, sparring og vejledning for at styrke kvaliteten af deres
sagsbehandling samt rette op på fejl og andre udfordringer i Familieafdelingen.
1
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om sikring af, at Langeland Kommune fremover overholder loven i bevillingssager på det specialiserede børneområde
2742535_0002.png
Social- og Boligstyrelsen oplyser om Task Force-forløbet:
”Langeland Kommune er en af de ni kommuner, der modtager midler og
rådgivningsforløb for kommuner med mange børnesager, som del af aftalen
om Børnene Først. Den rådgivning finder sted i sammenhæng med det forløb
med Task Forcen, som Langeland Kommune indgår i.
Det betyder, at Social- og Boligstyrelsen i samarbejde med Ankestyrelsen yder
en målrettet indsats for at styrke kvaliteten af sagsbehandlingen i Langeland
Kommune. Indsatsen er rettet imod ledelse og medarbejdere på
myndighedsområdet og omfatter rådgivning og kompetenceudvikling. Der
pågår månedlige møder med Langeland Kommune for at følge udviklingen i
såvel lovmedholdelighed som socialfaglig kvalitet i sagsbehandlingen af deres
børnesager. Derudover afholdes der faglige workshops med medarbejderne
hver anden måned for at kvalificere og styrke deres håndtering af børnesager.
Endeligt ydes juridisk og socialfaglig sparring til ledelsen minimum hver anden
måned.
Task Forcen har en læringsorienteret tilgang, hvor der fokuseres på at styrke
og skabe forandringer i Langeland Kommunes fremadrettede sagsbehandling
af børnesager. Indsatsen løber indtil 3. kvartal 2024.
Samtidig er Langeland Kommune pålagt at gennemgå samtlige sager af
Ankestyrelsens tilsyn, hvorved der også er et bagudrettet blik på sager, der
allerede er behandlet. Det bliver herved muligt for Langeland Kommune at blive
opmærksom på og udbedre eventuelle tidligere begåede fejl i behandlingen af
deres børnesager.
Der er tale om en massiv opgave for Langeland Kommune, der uagtet
omfanget af støtte og rådgivning fra Social- og Boligstyrelsen må forventes at
tage tid.”
Det igangværende Task Force-forløb i kommunen har først afsluttet sin
indledende analysefase, og derfor bør yderligere indsatser i kommunen afvente
forløbets videre udvikling frem mod forløbets afslutning ved udgangen af 2024.
Imidlertid kan jeg oplyse, at barnets lov træder i kraft d. 1. januar 2024. Med
barnets lov tager vi et vigtigt første skridt for at sikre, at sagsbehandlere bruger
mere tid med børn, unge og familier frem for at bruge deres tid på
dokumentation og proceskrav.
Ud over barnets lov, giver vi med aftalen om Børnene Først, en særlig
håndsrækning til Langeland Kommune, og andre kommuner med mange
børnesager, i form af økonomisk støtte og rådgivning. Denne støtte skal blandt
andet gå til en styrkelse af sagsbehandlingen af de mere komplekse sager.
Derudover er der afsat varige midler til at styrke det kommunale tilsyn på
socialområdet, så tilsynet har mulighed for at tage flere sager op på navnlig
børne- og handicapområdet.
2
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om sikring af, at Langeland Kommune fremover overholder loven i bevillingssager på det specialiserede børneområde
2742535_0003.png
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3