Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 07-09-2023
Enhed: PSYK
Sagsbeh.: DEPILJ
Sagsnr.: 2309272
Dok. nr.: 2779253
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 315 (Alm. del), som Folketingets
Socialudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 13. juni 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 315:
”Vil
ministeren præcisere, hvordan de kommunale forvaltninger kan sikre det rigtige
set up i forhold til alkoholmisbrugeres ret til anonym alkoholmisbrugsbehandling, i
henhold til sundhedslovens § 141, stk. 7, både i forhold til borgernes retsstilling og
kravet til kommunerne om kvalitet i behandlingen og økonomisk forsvarlighed?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at Socialtilsynet efter sundhedslovens § 141, stk. 5, 1. pkt., godkender
og fører driftsorienteret tilsyn med alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens §
141, jf. lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 4.
Socialtilsynets godkendelse er en betingelse for, at behandlingsstedet kan indgå i
kommunalbestyrelsens tilvejebringelse af tilbud om behandling for alkoholmisbrug
for offentlige midler. Socialtilsynet skal ved godkendelse af og driftsorienteret tilsyn
med alkoholbehandlingssteder benytte sig af den aktuelt bedste faglige viden om me-
toder og indsatser.
Behandlingsstederne er endvidere underlagt sundhedsfagligt tilsyn fra Styrelsen for
Patientsikkerhed efter sundhedslovens § 213, som supplerer socialtilsynets driftsori-
enterede tilsyn. Mens det sundhedsfaglige tilsyn fører tilsyn med den sundhedsfag-
lige virksomhed, fører socialtilsynet tilsyn med, at behandlingsstedet har den for-
nødne kvalitet og opfylder betingelserne for godkendelse.
De to tilsynsmyndigheder vil føre tilsyn med nogle af de samme tilbud, men deres fo-
kus og formål er forskelligt, idet Styrelsen for Patientsikkerheds fokus er sundheds-
fagligt, mens socialtilsynets er socialfagligt og driftsorienteret.
For så vidt angår anonymitet følger det af sundhedslovens § 141, stk. 7, at behandling
for alkoholmisbrug ydes anonymt, hvis personen, som har et alkoholmisbrug, ønsker
det. Retten til anonymitet betyder, at behandlingsstedet ikke må give personoplys-
ninger om borgeren videre til kommunen.
Det udelukker dog ikke, at kommunen modtager oplysninger fra behandlingsstedet
om, hvad kommunen betaler for, eller at kommunen får specificeret sammenhængen
mellem ydelsen og fakturaen. Afregningen skal blot foretages på en sådan måde, at
vedkommendes ret til anonymitet respekteres.
Det bemærkes, at en person, som modtager behandling for alkoholmisbrug, ikke kan
benytte retten til anonym ambulant behandling over for behandlingsstedet, hvis der i