Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
2680218_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Socialudvalg
Dato: 23-03-2023
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPTLAN
Sagsnr.: 2301543
Dok. nr.: 2599087
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 (Alm. del), som Folketingets
Socialudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 19. januar 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 31:
”Vil
ministeren redegøre for, om man kan igangsætte en fødsel alene på grund af en
forestående tvangsfjernelse i en kommune? Der henvises til programmet Reporterne
på radiokanalen 24syv og episoden ”Kommune ville tvangsfjerne nyfødt, inden perso-
nalet skulle på juleferie” sendt den 17. januar 2023.”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen vedrørende
de faglige anbefalinger og retningslinjer for igangsættelse af fødsler, samt Social-, Bo-
lig- og Ældreministeriet i forhold til reglerne vedrørende tvangsfjernelse.
Sundhedsstyrelsen oplyser blandt andet følgende:
”I Sundhedsstyrelsens anbefalinger for svangreomsorgen
er det beskrevet, at tilbud
om igangsættelse bør følge de gældende nationale anbefalinger, samt at jordemode-
ren henviser den gravide til igangsættelse efter fødeafdelingens retningslinjer, så-
fremt igangsættelse af fødslen vurderes relevant. Det er Dansk Selskab for Obstetrik
og Gynækologi (DSOG), der har udarbejdet de faglige retningslinjer, der benyttes på
fødeafdelingerne i dag.
Retningslinjerne beskriver en række sundhedsfaglige indikationer, der tilsiger, at det
er hensigtsmæssigt at tilbyde en igangsættelse af fødslen for at afslutte graviditeten
eller fremskynde fødslen. Dette kan være af hensyn til helbred og sikkerhed for både
den gravide og barnet, herunder for at forebygge intrauterin fosterdød. Eksempler på
sundhedsfaglige forhold, der kan indikere et behov for at igangsætte fødslen, er
blandt andet tegn på svangerskabsforgiftning hos den gravide, diabetes hos den gra-
vide, leverpåvirkning hos den gravide, overbårenhed, tvillingegraviditet samt tegn på,
at fosteret ikke vokser som det skal, eller der er mistanke om sygdom hos fosteret,
hvor det har brug for at blive forløst for eventuelt at modtage livsnødvendig lægefag-
lig behandling.
Det er Sundhedsstyrelsens anbefaling, at et tilbud om igangsættelse altid bør foreta-
ges ud fra en konkret lægefaglig vurdering af den enkelte situation, og at den ende-
lige beslutning om igangsættelse bør tages sammen med den gravide og dennes
eventuelle partner.”
./.
Sundhedsstyrelsens bidrag til besvarelsen med relevante kildehenvisninger er vedlagt
(bilag 1).
SOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm., om man kan igangsætte en fødsel alene på grund af en forestående tvangsfjernelse i en kommune
Social-, Bolig- og Ældreministeriet oplyser følgende:
”I forhold til lovgivningen så har sagsbehandlere, der arbejder på området for udsatte
børn og unge, ikke i serviceloven eller i anden lovgivning hjemmel til at foretage en
lægefaglig vurdering af, hvornår en fødsel skal igangsættes.
Desuden er kommunerne ansvarlige for at sikre, at der bliver handlet akut, hvis et
barn har behov for hjælp - uanset hvornår på døgnet eller i hvilken ferieperiode be-
hovet måtte opstå.
Endelig er det grundlæggende vigtigt, at sagsbehandlere varetager deres ansvar med
stor faglighed, så der sikres en sagsbehandling af god kvalitet og med høj retssikker-
hed for borgeren. Det betyder, at hvis der viser sig at være behov for at anbringe et
nyfødt barn, så er kommunerne ansvarlige for, at det sker inden for lovens rammer
og så respektfuldt og skånsomt, som det er muligt af hensyn til både forældre og
barn.”
Jeg henholder mig til bidragene fra Sundhedsstyrelsen og Social-, Bolig og Ældremini-
steriet.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2